Hej Eva, stort tack för ditt svar!
Redan har jag lärt mig saker

Pelargoner trodde jag behövde ljus för att överleva, så då ska jag definitivt spara dom i källaren och hoppas på det bästa! Passionsfrukt hade min husgranne på friland (södervägg) och den verkar ha mått bra där i flera år så den tänkte jag att jag kanske vågar mig på att ha ute. Inne kan jag inte förvara den, den är 1.5 m hög i stor kruka och klättar på spiral. Min lägenhet har bara tre fönster så jag har svårt att ta in uteväxter och dessutom får de ju då stå ovanför ett element i normal rumsvärme, lägenhetsalternativet innebär tyvärr inget alternativ med ljus och svalka

Tråkigt att höra att din blyblomma inte överlevde mörker, hoppas den i så fall kan trivas i mitt sovrum i normal rumstemperatur om den inte gillar jordkällarmiljö. Mina hortensior har aldrig dött innan, när jag hade hus grävde jag ned dem jag har i kruka i komposthögen och där verkade dom trivas över vintern. Årets kyla har dom inte gillat ute men å andra sidan hade jag inte skyddat dem på något sätt. Jag har också läst här att vintern i år hade gått hårt åt många trädgårdshortensior som normalt överlever och blommar året därpå.
Så slutledning - jag låter rosor, klematis och hortensia vara kvar ute och gör mitt bästa för att skydda dem. Blyblomman klipper jag ner och försöker förvara i sovrummets fönster där den får mycket ljus. Passionsfrukten kanske jag också försöker låta leva ute med skydd. Bananen vet jag inte, vad jag förstår ska den klara rejäla minusgrader men fryser ner då, frågan är om den mår mer väl av jordkällaren.