Det löste sig med platsen för de armeniska björnbären, jag fick ta över ett nedlagt hallonland, som ligger vid
sidan av lotterna med skogen i norr. Den tidigare ägaren hade bytt lott längre bort och det fanns trädgårdshallon på denna lott. Jag gick och frågade, om de fortfarande odlade hallon på det friliggande landet och fick då till svar att de precis hade slått ner det som fanns kvar och jag gärna fick använda landet.
Idag har jag grävt igenom och rensat gräs, rötter o gamla hallonstammar. Fick lägga ner mycket arbete där, då det även fanns kirskål i det jag grävde upp. (finns även en hel del kvar i landets västra del, men det får
jag ta itu med lägre fram)
Jag planterade de två armeniska björnbärsplantorna med ca 60 cm mellanrum och om de tar sig och börja
växa kraftigt finns det möjlighet att bygga en spalje bakom dem. Det är fritt fram för solljus från söder, bara
morgon och kvällsskugga, så de kommer nog att få tillräckligt med sol.
Det var kruttorrt i jorden, så jag öste på rejält med vatten, innan jag täckte igen runt dem. Hade lite gödsel kvar i en påse, som jag slängde ner i hålen + att vattnet hade ytterst lite urintillsats. Plantorna hade två
stjälkar vardera, som var ca 60 cm höga, men de fick vara oklippta.
Ja, det skall bli spännande att se vad som händer nästa år, omdet händer något vill säga.