För inloppet:
De vanliga ebb-o-flodkopplingarna tycker jag blir lite för höga. Jag vill att allt vatten ska kunna rinna tillbaka ner via pumpen igen. Därför kommer jag sätta inloppshålet på en skiva en nivå lägre än lådan, plus att jag använder en genomföringsnippel från Clas Ohlson, så att jag kan göra ett eget filter istället för de färdiga man kan köpa från tex hydrogarden. De är inte tillräckligt finmaskiga tycker jag.
Filter från strålsamlare passar exakt i genomföringsnippel från Clas Ohlson.

Vattentanken,
Min växtbädd är 122.6x35.6cm och jag planerar ha lecakulor upp till ca 12cm höjd.
Det ger en volym på 52,4 liter lecakulor. Vattnet kommer dock bara fylla upp till höjden 7,6cm, eftersom utrinningsröret sitter på den höjden. Det blir 33.2 Liter. Lecakulorna förflyttar ca 60-70% av vattnet. Räknar på 60%.
40% av 33.2 liter är drygt 13 liter, vilket är allt jag behöver alltså.
Jag kommer nog köra på 20-25 liter näringslösning för att få mindre fluktuationer i ph och näringskoncentration..
27 liters-backen från Clas Ohlson räcker och blir över.

Prylar

Utloppet, vanlig 19mm ebb-o-flodkoppling, med 76mm förlängning. Borde vara lagom nivå för en 15cm hög växtlåda.
Hål borrat med hålsåg, 35mm

Inloppet behöver 25mm-hål. Har ingen sådan hålsåg. 29mm duger.

Hålet ner till undre plattan , 44mm.
En slasksil passar bra för att skydda inloppet från grus från lecakulorna jag hade tänkt fylla lådan med.

Å andra sidan passar ena halvan av en te-sil perfekt i 44mm-hålet. Kanske kör på det istället. Har inte bestämt än....