Medlem
Antal inlägg: 231
Medlem nr: 7 151
Planterade svarta vinbär förra hösten.
Nu har båda buskarna (inte denröda bredvid) fått ohyra på alla toppblad. De har rullat ihop sig och lyckas man pilla upp ett finns det ibland löss i men framför allt en gråsåräcklig typ halvluden larv eller skalbagge. Svårt att göra. Den är liksom grå och vitspräcklig och kort. Påminner nästan om en gråsugga till formen men ändå som en larv några mm lång.
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723
Hej Det är inte svårt om man vill sin växt bli fint igen, vad kan man göra:
1 Ta bort skadad delar. 2 döda på handen med trasa som doppa i T sprit. 3 spreja med blandning av ( 1dl såpa+ 1msk T sprit+ 1L vatten, spreja flera gångar till ohyra blir borta
Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 9 970
Jag är helt ny här och lyckas inte starta en egen tråd. Jag lånar denna. Jag tror nämligen jag har samma. Jag har fått något kryp på min mynta. Det är en vit-beige-aktig platt kropp med små ben på sidan. Svart huvud. Två-tre mm lång. Som en liten platt gråsugga. Den har en klump på bakkroppen. Vad heter den? Och vad kan jag göra åt den? Den svarta klumpen sitter fast på krypet. Men ser inte ut att vara en del av kroppen. Jag lyckas inte ladda upp en bild via mobilen tyvärr. Jag ska prova senare via datorn. Mvh. Malin i Vaggeryd