CITAT (richardk @ 25-08-2014, 14:33)

Oki, tack för tips! Ungefär när behöver man vara ute för att det skall fungera? (Båtarna börjar gå ut runt påsktiden)
Planterade nytt förra hösten. För tidigt att ympa på de under kommande vår..?
Sen jag började ympa för 4 år sen så har jag försökt med olika kombinationer av förutsättningar för att hitta gränser. Med lyckat resultat (äpple & päron): Jag har tagit ympris på vintern och sparat, jag har tagit direkt vid ympningen och jag har ympat från slutet på februari till slutet av maj. Jag har ympat på gamla träd på grenar som är 5-6 cm grova, och pyttesmå kärnsådder som kommit under vilda träd. Jag har provat senare i tid också men det har inte funkat. Jag har provat med plastpåsar för att inte torka ut och smörpapper för skydd men har kommit fram till att det funkat tillräckligt bra med bara eltejp och inget annat. Jag har testat med tunt och grovt ympmaterial. Bäst har det funkat nånstans i mitten av alla dessa kombinationer, men ytterligheterna har också funkat helt ok. Ibland har det dock inte funkat i de till synes bästa av förutsättningar. Ibland har jag haft ympar där larver käkat upp de små bladen så de gav upp och ibland tar vinden ympar som är en eller flera år gamla (bor blåsigt).
Okulering har jag testat bara lite, men det har funkat för äpple i augusti. Jag är sugen på att se var tidsgränserna går här.
Jag ville bara säga att det inte är
avgörande exakt när eller hur du gör det.