Medlem
Antal inlägg: 76
Medlem nr: 79 897
[attachment=81986:Myskmandra.jpg]Myskmandra ser väldigt fin ut.
Orm_ga.jpg ( 182.29k )
Antal nedladdningar: 67 Och här är ormöga (är lite nybörjare så var tvungen att kolla upp hur era förslag ser ut - kanske kan vara fler än jag som inte vet :-) )
Medlem
Kerstin! De behövs här både för att hindra ogräs + att det är ett ganska skuggigt område (med sol på morgon och till något efter lunch - därefter i princip skugga.
Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 3 099
Flocknäva! Även grönt på vintern, och ogräs har ingen chans. Jag har 'Biokovo' i en skuggig slänt, som blommar med ljus rosa blommor på våren/tidig sommar.
Medlem
Antal inlägg: 53
Medlem nr: 55 147
Jag tycker också att flocknävan är svåröverträffad när man vill ha något som ska hålla ogräs borta och kunna växa i skugga. Jag har dock inte liten flocknäva (Geranium cantabrigiense) som Ally har, utan "vanliga" flocknävan (Geranium macrorrhizum). Den håller t.o.m. kirskålen stången. Jag skulle dock inte släppa in den i en finrabatt.
Medlem
Tack för alla bra svar! Har nappat på nästan alla era tips och planterat både murgröna, hasselört, flocknäva (Geranium cantabrigiense), trädgårdsnäva Rozanna, penningblad (som jag drog upp på landet där det växer som ogräs och blev inte marktäckare utan hamnade i en liten skreva i berget ovan)….nu får vi se nästa år hur det tar sig :-)
Hittills är kanske Hasselörten en favorit för de vackra bladens skull, men än så länge är den väldigt liten.