Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kränkta av fakta, Intressanta tankar av Dick Harrison
          Gita
          Inlägg 27-02-2015, 10:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Läs och begrunda:
          http://magasinetneo.se/artiklar/krankta-av-fakta/

Gita

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 27-02-2015, 10:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Läst.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-02-2015, 10:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 27-02-2015, 10:34) *

Ler igenkännande....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bengalow
          Inlägg 27-02-2015, 13:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Det är synd om stackars Harrison - nu försöker han till yttermera visso göra sig till martyr, för sina bisarra åsikters skull: "-Ingen förstår mig!". Han och Kristian Gerner placerar jag i samma båt - gärna långt ute på Atlanten, utan åror...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-02-2015, 13:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag känner inte denne Harrison men om det han skriver är sant så är det bara att beklaga. Det finns en historielöshet som breder ut sig i samhället och istället lär man sig en massa dumheter på nätet, utan att kontrollera fakta först. Vi hade en medlem här förut som var helt övertygad om att det var fejk att USA hade placerat folk på månen. Hon hade sett det i en film. Att det var filmen som var fejk kunde hon inte fatta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 27-02-2015, 17:41
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Inte heller jag känner honom, men kan däremot omvittna att han beskriver situationen alldeles korrekt. Efter några år som studievägledare på universitetet känner jag igen bristerna i såväl språkfärdighet som historiekunskaper. Detta var för mer än tjugo år sedan, men inget talar för att läget ändrats till det bättre.

Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 27-02-2015, 22:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem nr: 14 997

CITAT (Bengalow @ 27-02-2015, 13:26) *
          Det är synd om stackars Harrison - nu försöker han till yttermera visso göra sig till martyr, för sina bisarra åsikters skull: "-Ingen förstår mig!". Han och Kristian Gerner placerar jag i samma båt - gärna långt ute på Atlanten, utan åror...

Ursäkta, jag får inte i hop denna din kommentar med den länkade texten. Vill du expandera?
          (om slutklämmen : sedan ska man kanske inte vara så elak om folk, men kvickt var det...)

Redigerat av Pauline/Sthlm: 27-02-2015, 22:29

--------------------
          mer vår

Citera
          Trampendal
          Inlägg 28-02-2015, 00:36
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

Hur kunde du komma fram till det?
          Känns som om vi inte läst samma text.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 28-02-2015, 08:36
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

denna kommentar förstår jag inte... Du läste väl hela harrisons inlägg?
          Att han förfasar sig över dagens studenters totala brist på allmänbildníng får vi nog skriva på skolsystemets bristande undervisning,jag känner också igen hans resonemang då jag i diskussioner med ungdomar,även sådana som kallar sig välutbildade,lärare m.m saknar den viktiga allmänbildningen.
          historia är ett av de viktigaste ämnena men numera satt på undantag.
          Dick harrison är av mig en uppskattad historiker,jag läser hans böcker med stor behållning och delar hans syn på att vet man inte sitt förflutna,sin kulturs förflutna får man svårt att komma framåt också.
          En historisk parallell är ju nazitysklands framväxt under 30-talet,en liknande sker nu under Putin i ryssland.
          Skall vi upprepa de misstag som begicks när man inte i tid stoppade Hitler och hans krav?
          Eller skall vi lära av historien och sätta ner foten? Ulf

Citera
          Carl
          Inlägg 28-02-2015, 10:31
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Bra skrivet tycker jag! Tyvärr är det så att många känner sig kränkta av det minsta möjliga småsak! Typ den glada kinesen på Kinapuffar. Befängt!

Citera
          Gita
          Inlägg 28-02-2015, 12:03
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Trampendal @ 28-02-2015, 00:36) *
          Hur kunde du komma fram till det?
          Känns som om vi inte läst samma text.

Jag är inte så säker på att Bengalow överhuvudtaget läst texten. Problemet för honom är troligen att Dick Harrison (och även jag som lagt ut länken) värderingsmässigt befinner sig ganska långt från Bengalows egna unkna kommunistvärderingar.
          Gita

Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-02-2015, 12:29
          Länk hit: #12

Medlem

Tiger och vänder blad...

Citera
          Tapio
          Inlägg 28-02-2015, 12:30
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Ja, det var en bra text. Men uppenbarligen för lång för de flesta, eftersom de inte verkar ha läst hela.
          Hade de gjort det hade de förstått att den inte handlar om historielöshet eller brist på allmänbildning, utan lättkränkthet. Eller så har folk problem med läsförståelse, jag vet inte.

Det finns ju fler än Harrison som har uppmärksammat det här fenomenet:
          http://www.bokborsen.se/David-Eberhard/Ing...as-Land/4624292

Det är ett problem att folk, så fort en diskussion inte går deras väg, drar kränkhetskortet. Och att alla verkar vara överens om att det måste respekteras av alla, till varje pris.
          Det spelar ju ingen roll vad som diskuteras, det finns alltid någon som känner sig kränkt.
          Det gör ju att fler och fler diskussionsämnen blir No-go-zoner.
          Saker som behöver diskuteras i den allmänna debatten.

//T
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-02-2015, 13:08
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Varför behöver somliga läsa långa avhandlingar för att se verkligheten som dessutom ständigt upprepar sig? Sen sätter man sig på sina höga hästar och använder sig av härskarmetoder för att förringa andras åsikter även om dessa är närmare verkligheten.
          Det är lite som att uppfinna hjulet för jag vet inte vilken gång i ordningen och samtidigt hävda/tro att andra inte vet om att det funnits hur länge som helst.

Situationen är inte ny och den där Harrison är inte den förste som kommit till insikt. Skoj att några fler äntligen gjort det också.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-02-2015, 13:17
          Länk hit: #15

Medlem

Stintan! En sjusärdeles bra sammanfattning!

Citera
          Gita
          Inlägg 28-02-2015, 14:12
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 28-02-2015, 13:08) *
          Varför behöver somliga läsa långa avhandlingar för att se verkligheten som dessutom ständigt upprepar sig? Sen sätter man sig på sina höga hästar och använder sig av härskarmetoder för att förringa andras åsikter även om dessa är närmare verkligheten.
          Det är lite som att uppfinna hjulet för jag vet inte vilken gång i ordningen och samtidigt hävda/tro att andra inte vet om att det funnits hur länge som helst.

Situationen är inte ny och den där Harrison är inte den förste som kommit till insikt. Skoj att några fler äntligen gjort det också.

Ursäkta mig, men hur står det till med dig egentligen?
          Jag och många med mig tycker att Harrisons krönika är intressant och dessutom ytterst viktig. Skulle man inte kunna tänka sig att du någon gång avstår att spy din bittra galla över sånt du inte kan eller vill ta dig och låta oss andra föra en balanserad och viktig diskussion. Du behöver faktiskt inte kommentera allt, speciellt som du har svårt att hålla en sansad kritiskt ton.
          Och det där med långa avhandlingar, de allra flesta klarar att läsa en eller två sidor text utan att få spader. Fast det är ju klart, du behöver ju så klart inte läsa, du säger dig ju ha alla insikter redan innan, detta oberoende av vad saken gäller. Det samma gäller din själsfrände Bengalow.
          Gita
          P.s Jag lägger ner för nu och för att du Stintan ännu en gång tagit död på en intressant diskussion D.s

Citera
          silos
          Inlägg 28-02-2015, 14:31
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (Gita @ 28-02-2015, 14:12) *
          Jag och många med mig tycker att Harrisons krönika är intressant och dessutom ytterst viktig. Skulle man inte kunna tänka sig att du någon gång avstår att spy din bittra galla över sånt du inte kan eller vill ta dig och låta oss andra föra en balanserad och viktig diskussion. Du behöver faktiskt inte kommentera allt, speciellt som du har svårt att hålla en sansad kritiskt ton.
          Och det där med långa avhandlingar, de allra flesta klarar att läsa en eller två sidor text utan att få spader. Fast det är ju klart, du behöver ju så klart inte läsa, du säger dig ju ha alla insikter redan innan, detta oberoende av vad saken gäller. Det samma gäller din själsfrände Bengalow.
          Gita
          P.s Jag lägger ner för nu och för att du Stintan ännu en gång tagit död på en intressant diskussion D.s

Mycket bra krönika och borde läsas av många!

Men inte skall du skylla på Stintan när du inte själv kanske klara av att diskutera utan dina spydigheter mot såna som du inte tycker om här?
          Ansvaret är ditt eget!!!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-02-2015, 14:46
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 28-02-2015, 14:12) *
          Gita

Det inlägget säger faktiskt mer om dig än om mig. Jag har väl samma rätt som du att skriva inlägg och ha en åsikt. Att du sen ser dig nödsakad att bemöta precis allt jag skriver med påhopp är faktiskt inte mitt problem. Bitterhet ligger inte för mig för den delen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          silos
          Inlägg 28-02-2015, 14:51
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (*Stintan* @ 28-02-2015, 14:46) *
          Det inlägget säger faktiskt mer om dig än om mig. Jag har väl samma rätt som du att skriva inlägg och ha en åsikt. Att du sen ser dig nödsakad att bemöta precis allt jag skriver med påhopp är faktiskt inte mitt problem. Bitterhet ligger inte för mig för den delen.

tummenupp.gif

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 28-02-2015, 17:25
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Här ett äldre inlägg som andas samma insikt som Harrisons:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/svalj...iken_272931.svd

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 14:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon