Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Exotiskt träd i dalaskog?, Vad kan planteras?
          dalarna75
          Inlägg 07-03-2015, 18:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 81 339

Hej!
          Jag undrar om någon kunnig här kanske kan hjälpa mig?

Jag vill plantera ett träd, gärna så "exotiskt" som möjligt.
          Platsen är en gammal "slåtteräng", alltså inte odlad mark. Man har förr i tiden slagit hö på den öppna ytan. Slåtterängen ligger relativt soligt inne i en skog. De närliggande träden är gran, tall och asp. Det är i södra Dalarna. Platsen är "normal fuktig", vet inte hur jag ska uttrycka det. Det är inte en sandig tallhed, mer jord av typen "morän"(?).
          Höjd över havet är 250 meter.

På denna plats skulle jag vilja plantera ett "annorlunda" träd. De första åren kommer trädet skyddas väl med stängsel mot älgarna och andra.

Kan man tex plantera Prunus Accolade (trädet som finns i Kungsträdgården, Stockholm) där?

Har du förslag på något annat träd som kan överleva på platsen?
          I så fall gärna något som kanske blommar eller är lite annorlunda på något annat sätt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-03-2015, 18:54
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det är egentligen två begränsningar, dels klimatet och dels jorden. Södra Dalarna borde vara zon 4-5, det är bistert men det finns fortfarande många intressanta träd som klarar av det. Jorden kan vara ett större problem, jag har själv sand/moränjord och har insett att de flesta intressanta träd helst vill ha djup matjord på lera. Att där växer gran och tall antyder att jorden är kemiskt sur och har dåligt med kväve. Men gräv några spadtag och se hur mycket matjord det finns och om det är daggmask i jorden, det är i sådana fall ett gott tecken.

Prunus accolade klarar max zon 3 och vill gärna ha näringsrik jord så den bli nog tyvärr svår att klara.

Något som skulle kunna funka är manchurisk valnöt. Den klarar klimatet men jorden får inte vara hur mager som helst.
          http://gardener.blogg.se/2008/january/dage...isk-valnot.html

Citera
          dalarna75
          Inlägg 07-03-2015, 19:09
          Länk hit: #3

Medlem

Hej Huggorm!
          Tack för intressant svar!

Manchuriks valnöt var ett vackert och "exotiskt" träd för mig! Det är absolut något att titta närmare på.
          Jag kommer även gör det du säger, att gräva på platsen och titta på kvalité och ev maskar.

Är det någon annan som har någon idé?

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 08-03-2015, 19:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Är hästkastanjen tillräckligt "exotisk" för dig ? Den röda (Vet dock ej vilka zoner den klarar av) ?

Kanske skulle magnolia kobus klara sig där också, om du skyddar den ordentligt på vintrarna? Magnolia Sieboldi med rätt "provensis"? Stellata ? Leonard Messel ??

Citera
          Bassam
          Inlägg 08-03-2015, 20:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Du kan se vilket träd klara sig på området, du skrev att finns gran, tall och asp men titta mera vad dina granne
          planterade, och sen du kan kontakta med närmaste plantskolor. de har ofta duktigt trädgårdsmästare.

H.Bassam

Citera
          dalarna75
          Inlägg 08-03-2015, 21:37
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Jan af Lisö @ 08-03-2015, 19:47) *
          Är hästkastanjen tillräckligt "exotisk" för dig ? Den röda (Vet dock ej vilka zoner den klarar av) ?

Kanske skulle magnolia kobus klara sig där också, om du skyddar den ordentligt på vintrarna? Magnolia Sieboldi med rätt "provensis"? Stellata ? Leonard Messel ??

Tack för svar!
          Hästkastanjen gillade jag särskilt då det står att det blir ett stort träd, 20 meter högt.
          Magnlia Kobus hade vackra blommor och skulle verkligen "stå ut" i Dalaskogen.
          Förhoppningen är att jag förutom att "stängsla av" för vilt, så kanske jag kan hitta ett träd som inte behöver omvårdnad för kyla.

CITAT (Bassam @ 08-03-2015, 20:37) *
          Hej
          Du kan se vilket träd klara sig på området, du skrev att finns gran, tall och asp men titta mera vad dina granne
          planterade, och sen du kan kontakta med närmaste plantskolor. de har ofta duktigt trädgårdsmästare.

H.Bassam

Tack!
          Det var en bra idé! Tyvärr så är odlingsintresset inte så stort bland våra grannar där uppe... Lite buskar kanske.
          Du har rätt i att kontakta en plantskola. Det ska jag också göra.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 09-03-2015, 09:37
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Hästkastanjen behöver nästan ingen omvårdnad. Jag säger nästan för en av mina, som jag själv tagit fram från kärna för 15 år sedan, fyra meter hög, blev i vintras avbarkad (=dödad) av sorkarna. Så jag tror att hönsnät runt de nedersta delarna är ett måste. Samt skydd mot rådjur och harar.

Redigerat av Jan af Lisö: 09-03-2015, 09:37

Citera
          Bassam
          Inlägg 09-03-2015, 10:32
          Länk hit: #8

Medlem

Hejj

Jag tänker stt rådjur är mycket problrm så man ska
          Tänka skydda sina växter från dem. Även om finnd nät
          Som kan skydda rötter från sork. Så man kan fråga
          PlAntskoloR.

H.bsssam

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-03-2015, 17:05
          Länk hit: #9

Moderator

Både hästkastanj och magnolia är träd som vill ha relativt mullrik och bra jord. Deras naturliga växtplatser är utmed vattendrag i de näringsrika sedimenten som samlas där. Det är möjligt att de kommer vantrivas om inte jorden är god nog. Men det är bara att prova och se vad som händer.

Citera
          addo
          Inlägg 09-03-2015, 19:00
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Magnolia tripetala kanske kan fungera, den har klarat ett par vintrar med upprepade temperaturer under -20 grader och ihållande temp på under -10 i några veckor i sträck hos mig, utan vinterskador. Däremot kanske hösten är för kall för att den ska kunna vintra in ordentligt hos dig :S

Den vill absolut inte torka ut och gillar inte blåsiga lägen, sen behöver den kanske lite näring på våren.

Den är i alla fall ett träd som ger ett ordentligt exotiskt utseende smile.gif

Ask är ju ett trevligt inhemskt träd annars.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 10-03-2015, 12:43
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (dalarna75 @ 07-03-2015, 18:35) *
          Hej!
          Jag undrar om någon kunnig här kanske kan hjälpa mig?

Jag vill plantera ett träd, gärna så "exotiskt" som möjligt.
          Platsen är en gammal "slåtteräng", alltså inte odlad mark. Man har förr i tiden slagit hö på den öppna ytan. Slåtterängen ligger relativt soligt inne i en skog. De närliggande träden är gran, tall och asp. Det är i södra Dalarna. Platsen är "normal fuktig", vet inte hur jag ska uttrycka det. Det är inte en sandig tallhed, mer jord av typen "morän"(?).
          Höjd över havet är 250 meter.

På denna plats skulle jag vilja plantera ett "annorlunda" träd. De första åren kommer trädet skyddas väl med stängsel mot älgarna och andra.

Kan man tex plantera Prunus Accolade (trädet som finns i Kungsträdgården, Stockholm) där?

Har du förslag på något annat träd som kan överleva på platsen?
          I så fall gärna något som kanske blommar eller är lite annorlunda på något annat sätt.

Prova med en väderkvarnspalm! Vintrarna har ju blivit mildare så kanske kanske...
          Dom 2 senaste hade dom iaf. klarat sig i södra dalarna. Men det är klart det är stor chansning.
          Dom är inte längre så hemskt dyra i inköp heller.

Citera
          jegi
          Inlägg 10-03-2015, 19:21
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Väderkvarnspalm dvs trachycarpus fortunei klarar sig inte utan vinterskydd i Dalarna. Det kan gå enstaka vintrar som t ex den förra. Faktum är att de inte ens säkert klarar sig i zon I på sikt. Däremot är min erfarerenhet att Prunus accolade klarar sig bra i zon IV. Man får kanske inte samma prunkande blomning som i kungsträdgården men det blir fint ändå.
          I övrigt vill jag också rekommendera manchurisk valnöt som är en härdig rackare. Sen vill jag också slå ett slag för sibiriskt korkträd som står sig väl i zon IV men kanske tvekar lite om det är zon V.
          Är jorden för mager så går det ju bra att gräva en rejäl planteringsgrop och fylla upp med planteringsjord.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Bassam
          Inlägg 10-03-2015, 22:16
          Länk hit: #13

Medlem

Hej
          Med exotiska växter tycker jag om skydda rötter på vinter, och skydda dem med väv på våren för att skydda dem från stark sol på vinter för att mycket vatten går ifrån blad men lite vatten suger av rötter och och på vinter blir vatten is i jorden så rötter också suga bara lite vatten.
          H.Bassam

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 12-03-2015, 14:36
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Ett väldigt fint körsbär som är härdigare än Prunus 'Accolade' är bergkörbär, Prunus sargentii. Det får dessutom väldigt vackra höstfärger. Klarar nog klimatet på platsen, liksom manchurisk valnöt och hästkastanj. Ett annat lite mindre körsbär som både är fint och härdigt är kurilerkörsbär, Prunus nipponica var. kurilensis. Sibiriskt korkträd är jag mer osäker på. Min erfarenhet är att det kan drabbas av tillbakafrysning av grenspetsarna i zon 4. Och i det läge du beskriver är nog klimatet betydligt kärvare än så, kanske rent av zon 6, beroende på hur frostlänt det är. Vindskyddade öppningar i skogen kan ofta vara frostutsatta, särskilt om det dessutom är en svacka i terrängen. Magnolia kobus är visserligen ett ganska tåligt träd men det är nog en chansning. Beror mycket på lokalklimatet och jordmånen.

Citera
          StugAnn
          Inlägg 12-03-2015, 14:53
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 81 283

Hej. Jag skulle också vilja fråga nåt om träd. Jag satte en avokadokärna för ca två år sen, kanske två och en halv. Trädet är nu minst en meter och han har bott inne hos mig hela tiden. Skulle man våga plantera ut den vid stugan mot en solig vägg tror ni? Vi bor i Zorn två(tror jag) jag har ett blåregn som jag satte ut som planta och den har överlevt. Tacksam för svar smile.gif StugAnn

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-03-2015, 15:35
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (StugAnn @ 12-03-2015, 14:53) *
          Hej. Jag skulle också vilja fråga nåt om träd. Jag satte en avokadokärna för ca två år sen, kanske två och en halv. Trädet är nu minst en meter och han har bott inne hos mig hela tiden. Skulle man våga plantera ut den vid stugan mot en solig vägg tror ni? Vi bor i Zorn två(tror jag) jag har ett blåregn som jag satte ut som planta och den har överlevt. Tacksam för svar smile.gif StugAnn

Avocado går inte att odla ute hos oss. Det vill ha tropiskt klimat.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Dalle
          Inlägg 12-03-2015, 20:03
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 77 714

Kentuckykaffe?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-03-2015, 20:15
          Länk hit: #18

Moderator

CITAT (Dalle @ 12-03-2015, 20:03) *
          Kentuckykaffe?

Vill ha långa och varma somrar. Kan vara intressant att experimentera med i Skåne men lönlöst i Dalarna.

Citera
          Dalle
          Inlägg 12-03-2015, 20:32
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 77 714

CITAT (Huggorm @ 12-03-2015, 20:15) *
          Vill ha långa och varma somrar. Kan vara intressant att experimentera med i Skåne men lönlöst i Dalarna.

Arboarctikerna verkar iaf ha ett i norduppland zon 4! Kanske litet dock.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-03-2015, 20:41
          Länk hit: #20

Moderator

CITAT (Dalle @ 12-03-2015, 20:32) *
          Arboarctikerna verkar iaf ha ett i norduppland zon 4! Kanske litet dock.
          I lä i söderläge upp mot en vägg hade det kanske funkat även i Dalarna. Det skall klara vinterkylan men bara om den fått en tillräckligt lång och varm sommar att samla kraft under. Visst kan man experimentera för skojs skull men man får vara beredd på vinterskador förr eller senare.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 08:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon