CITAT (addo @ 18-03-2015, 14:19)

Som regel är det alltid bäst att blanda lite själv. Jag blandar numera alltid ut jorden med eldorados eller kattys kattsand (korn av bränd lera som är ph-neutral) se:
artikel om kattsandTill pelargoner tycker jag det passar bra med ca 1/4 kattsand, resten kan du köra men någon färdigblandad jord som du tycker verkar bra. Eller blanda tex torvmull och kogödsel i sånt förhållande du vill ha.
Kattsanden gör iaf underverk för konsistensen på jorden, även flera år framåt. Sen att det finns på ica eller willys till billigt pris är ju och så trevligt

På sidan tre i artikeln står det vilka svenska kattsandsmärken som passar.
Det var ju intressant, det har jag aldrig tänkt på att kattsand går att använda till det! Det gäller ju bara att man inte köper någon kattsand med kemikalier i men det vet jag inte om det finns.
På vilket sätt påverkar det konsistensen? Mer vattenhållande? Att vattnet inte rinner igenom utan att sugas upp? Att den inte krymper?
Skall man blanda med en kompakt eller fluffig jord? Jag har satt pelargonskotten i änglamarks urnjord och det funkade bra för rotning men det går inte att vattna i krukan eftersom vattnet rinner rakt igenom. Gör kattsanden att det problemet blir mindre eller bör jag blanda med en annan jord?