Favoritfråga, Ann-Christin, detta är en perenn jag sysslat mer med än kanske någon annan (träd undantagna) och den är busenkel.

Man kan både ta sticklingar, föröka genom avläggare och gräva upp dem.
De tål förvånansvärt bra att man skär av tuvor, och de nyplanterade tuvorna kan sätta igång direkt med tillväxt medan de gamla revar sig lite extra och fyller igen de tomma ställena. Jag brukar slipa spaden, sticka den lodrätt ned i marken och skära upp klossar av vintergröna, 20-30cm djupa. Grop på det nya stället, och ned med "klossen". Man kan sätta dem ganska glest eftersom de själva förökar sig och gör egna avläggare.
Man kan ta sticklingar också. Helst ska man nog göra det på sensommaren och låta gro i vatten under vintern inomhus, men jag har gjort det på våren och satt ut tidig höst med lyckat resultat också.
Vill man ha snabb förökning krattar man upp lite där man vill att den ska växa, spretar ut revorna dit, lägger lite jord ovan dem och tycker till. Vips har de rotförökat sig - och att skilja från moderplantan behöver man inte tänka på. Det sköter de själva.
Men de behöver lite jorddjup. På våren och under sommarens heta dagar kan de säcka lite där jorden är för grund och torr. Där jag inte haft jorddjup från början har jag helt enkelt tagit tuvor med extra djupt spadtag, och på så sätt byggt upp jordskorpan.
Jag har tom lagt tuvor över gräs och fått vintergrönan att ta över. Den är helt fantastisk...
Vad som skrivs om Ph för den vet jag inte, men helt klart att de här klarar riktigt sur jord och torv. Basisk jord har jag inte, så om den giullar det är oprövat.
Avläggare på kaprifol. Med vintergröna är det enklare, man krattar upp jorden där man vill att det ska växa, lägger ut revorna och trycker lite jord över varje reva.