|
Mördarsniglar |
|
|
|
10-07-2015, 18:59
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
Detta är det värsta snigelåret på bra många år - troligen det värsta sen 1994 då jag började odla. Det är mördarsniglarna (egentligen Kannibalsniglar) jag talar om. Mild vinter och en kall och blöt vår och försommar är väl orsaken till deras kraftiga förökning i år. Jag klipper huvudet av dem och låter dem ligga med en grässax, som jag har fixerat i ett läge som det blir en kort klippyta i spetsarna och det gör att det går snabbt att klippa av sniglarna. Hittills i år har jag klippt drygt 6000 sniglar och rekordet en kväll är 750 st, redan nu har jag klippt dubbelt så många som något annat år. Men det är bara att kämpa på, de har ätit upp ett flertal bönplantor och solrosgroddar m m i min kolonilott och de som odlar jordgubbar har ett antal ihåliga gubbar att ta hand om...
Redigerat av Mjärden: 10-07-2015, 19:02
|
|
|
|
|
12-07-2015, 08:13
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Håller med om problemet. De senaste åren har jag bara haft enstaka snignar men i år är det bedrövligt. Klipp och stamp dagligen men även gift. Tror det senare har hjälpt en hel del.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
17-07-2015, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Tyvärr dödar snigelgiftet igelkottar!
|
|
|
|
|
17-07-2015, 23:06
|
Medlem

|
Nej, inget gift kommer in i mina odlingar, det dödar även nyttiga djur + att det är risk att man får i sig det med grönsakerna. Giftfritt är ju ett av motiven till varför man odlar. Jag måste erkänna att jag gjort ett antal misstag i årets snigelbekämpning. Jag har nog klippt en 10-15 sk pantersniglar och jag har känt en viss olust varje gång. Jag googlade på dem och då visade det sig att de inte är en variant av mördarsniglar utan en snigelart, som lever på vissna växter och löv och lämnar odlingarna i fred. Så i fortsättningen kommer jag att spara dessa sniglar liksom vinbärssnäckor, men inte de små grå sniglarna, som är lika glupska som mördarsniglar, speciellt på späda nyuppkomna plantor.
Redigerat av Mjärden: 17-07-2015, 23:09
|
|
|
|
|
18-07-2015, 01:43
|
Medlem
Antal inlägg: 1 371
Medlem nr: 25 623

|
Fel igelkottarna äter inte järnfosfat jag har en hel sådana i trädgården inte fåglarna eller några andra djur heller.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
18-07-2015, 13:07
|

Medlem

|
Fåglar kan äta järnfosfat, man använder sådant som kosttillskott vid kycklinguppfödning. Det är fullkomligt ofarligt för alla djur utom just sniglar. Inte ens de dör utan drar sig undan och svälter ihjäl. Gift är en felaktig beteckning, bekämpningsmedel är bättre.
Redigerat av Gossen Ruda: 18-07-2015, 13:08
--------------------
|
|
|
|
|
18-07-2015, 13:32
|
Medlem

|
Min uppfattning också, det är osakligt att kalla något för gift när det inte klassas som det. Att dessutom påstå att det dödar igelkottar är ännu mer fel ren desinformation.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
18-07-2015, 14:02
|

Medlem

|
Jag beklagar att jag i början skrev gift, men det är enklare att skriva än bekämpningsmedel. Möjligen tänker Zaaritha på det forna snigelgiftet Mesurol. Det var väldigt effektivt men också giftigt för många djur. Det var längesen det förbjöds i Sverige.
--------------------
|
|
|
|
|
18-07-2015, 21:37
|
Medlem

|
Jag visste inte ens att det har funnits något bekämpningsmedel tidigare. Det är ändå bra att den här tråden kom ingång så att vi får ordning på vad som är vad vi kanske pratade förbi varandra. Sedan är det ju upp till var och en hur tacklar problemet för det löser sig ju inte av sig själv. Att klippa sniglarna gör ju att det blir en snigel mindre men om den redan har lagt 500 ägg så är det ett evighetsarbete. Om man skall göra det så gäller det att var snabb på våren före äggläggningen.
Lägger man ut järnfosfat så dör även snigeln som äter upp den första snigeln vilket gör det effektivare plus att man lockar den i stället för att bara ta de individer som syns.
För övrigt tycker jag att vi behöver hjälp av myndigheterna som är helt passiva som det är nu. De enda som görs (vad jag vet) är att man ger dispens till vissa markägare att använda andra effektivare bekämpningsmedel. För hur skulle det se ut om t ex golfbanor var fulla av sniglar och ogräs det går ju inte an.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
19-07-2015, 10:21
|
Medlem

|
Bekämpningsmedel låter ju bra, men det slår rätt över, därför att även andra sniglar än mördarsniglar äter av döda sniglar; de små grå, vinbärssnäckor, pantersniglar o även vår svenska skogssnigel äter av döda sniglar.
En lottodlare behandlade sin med bekämpningmedel och det var väl lugnt ett tag, men nu i veckan fanns det ganska gott om sniglar likaväl bla fanns det några st på en bönplanta, som nästan var aväten.
I våras klippte jag många små mördarsniglar på komposthögen och där är det ganska lugnt nu, men från tjockt gräs kommer de i hordar om kvällarna. Jag fortsätter med mitt snigelklippande och är uppe i 8000 nu, siktar på tvåsiffrigt tusen, för att tangera det tidigare rekordet, som innehades av en äldre dam för så där 10 år sedan. Det gäller att hitta en motivation att fortsätta den långt ifrån trevliga sysselsättningen.
Så inget bekämpningsmedel i min odling !
Redigerat av Mjärden: 19-07-2015, 10:23
|
|
|
|
|
22-07-2015, 21:59
|
Medlem

|
I kväll skulle jag gå min traditionella snigelklippningsrunda och när jag kom till kolonilotten upptäckte jag en annan odlare, som jag brukar prata med. Jag gick dit och kände en ovanlig lukt och märkte att denne skvätte något över planteringarna. Jag började känna en viss obehag i bröstet och drog mig därifrån. Då odlaren följde med mig frågade jag vad denna lagt ut på lotten och fick till svar att det var snigelbekämpningsmedel "godkänt för ekologisk odling". Jag lämnade området och gick till min lott och efter en stund fick jag större besvär av min SHR-astma dvs astma utlöst av kemiska ämnen. Det blev inte mycket gjort och inte så många sniglar klippta heller utan jag fick gå hem, då jag inte mådde så bra.
Jag har svårt att tro att detta bekämpningsmedlet är så harmlöst, om det kan ge astmatiska besvär hos astma/allergiker och uppmanar därför till att använda andra metoder i snigelbekämpning.
|
|
|
|
|
23-07-2015, 14:10
|
Medlem
Antal inlägg: 80
Medlem nr: 22 279

|
Mina skator älskar järnfosfatpellets. Jag måste lägga brädbitar ovanpå som skydd och sen en sten ovanpå brädan för det ska bli något kvar åt sniglarna
|
|
|
|
|
23-07-2015, 20:39
|

Medlem

|
Jag noterade för någon vecka sen att sniglarna upptäckt mina potatisar och det var lite gnagt här och var. Nu i början av veckan var det invasion och jag hade inga blåa korn kvar. Åkte till Plantagen för att fylla på lagret. SLUT! Så jag fick åka ut till landet där jag hade ett paket som jag knappt använt. Öste ut små blåa korn så det räcker till traktens alla sniglar. Det otrevliga med sniglar i potatislandet är att de inte bara tar blasten utan även gräver sig ner till potatisarna och urholkar dessa.
Beträffande medlet som vattnades ut kan det ha varit nematoder, dvs Nemaslug. Huruvida detta luktar vet jag dock inte.
Redigerat av Gossen Ruda: 23-07-2015, 20:50
--------------------
|
|
|
|
|
23-07-2015, 22:11
|
Medlem

|
I den lott jag talade om tidigare, där sniglarna återkommit, har jag sett små blåa korn och dem har jag inte haft några asmatiska besvär av. Är det i så fall järnfosfat ?
Om det var Nemaslug som vattnades ut, vad har det för beståndsdelar, tyckte användaren nämnde järnfosfat, men enligt produktbeskrivningen är det mikroskopiska larver och medlet säljs pulverform.
Måste kolla med odlaren, så att inte medlet innehåller metaldehyd, som är ett farligt gift som visserligen är förbjudet i Sverige, men inte i vissa andra länder. Det behövs inte stora mängder för att döda katter, hundar och igelkottar.
Redigerat av Mjärden: 23-07-2015, 23:29
|
|
|
|
|
24-07-2015, 01:37
|
Medlem

|
Om det är nematoder så är ingen fara det är små rundmaskar som äter sig in och dödar. Du kan läsa om dem på Bionemas hemsida,
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
24-07-2015, 05:56
|

Medlem

|
Järnfosfat är den verksamma delen i de små blåa kornen. Järnfosfat kan också köpas som puler och blandas med vatten men det är inte den sorten man använder mot sniglar. Det är fö meningslöst att bara lägga ut det rena ämnet, man måste få sniglarna att äta det också. https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnfosfat Sen finns det järnsulfat som kan blanda ut i vatten för att vattna bort mossa. För att nämna några produkter. Jag kollade i potatislandet nu på morronen. Nästan snigelfritt, tidigare fanns det alltid eftersläntare kvar upp på blasten. Jag såg bara en snigel på marken med den verkade inte pigg. När jag petade på den reagerade den inte. Seger, eller åtminstone en delseger.
Redigerat av Gossen Ruda: 24-07-2015, 05:59
--------------------
|
|
|
|
|
26-07-2015, 11:51
|
Medlem

|
Det kan ha varit medlet Stoppa snigel, som marknadsförs av Ecoprotect Jag gick in på deras hemsida och klickade på Säkerhetsföreskrifter. Där stod det att medlet skulle blandas ut i vatten och att det hade skarp lukt Däremot fanns inga uppgifter om vad medlet innehöll och ej heller några uppgifter om dess påverkan på människor, det stod bara Inga särkskilda uppgifter vare sig det gällde påverkan på andningsorgan, mutation, cancerogen osv mao är inte medlet testat på människor.
Ps. Lite märkligt att en veckotidning lottar ut medlet till sina prenumeranter utan att ha uppgifter på innehåll och påverkan på människan.
Redigerat av Mjärden: 26-07-2015, 11:53
|
|
|
|
|
27-07-2015, 06:31
|

Medlem

|
Det ver ett märkligt företag och produkt. Inte ett ord om vad det innehåller utan bara hänvisning till att det inte behöver tillstånd. Vad jag vet behöver det finnas innehållsförteckning på allt som säljs.
--------------------
|
|
|
|
|
27-07-2015, 08:32
|
Medlem

|
Jag ställde två frågor på deras hemsida och fick svaret att det är chili och vitlök.
Jag ringde också och frågade hur chili och vitlök skulle göra att man blir av med sniglarna Svar: De drar därifrån för att de inte gillar doften och om man sprutar direkt på mindre sniglar så dör de.
Jag frågade samtidigt var man kunde hitta en fullständig innehållsförteckning och hänvisades till säkerhetsdatabladet på hemsidan. Det fanns ingen sådan information där !
Jag ställde om frågan på deras fb-sida men har inte fått svar ännu.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
27-07-2015, 09:28
|
Medlem

|
Det här är svaret på andra frågan;
Hej Åsa, då du ej har flaskan med innehållsförteckning fick du svar av mig under vårt telefonsamtal att STOPPA SNIGEL innehåller Chilliarom och Vitlöksarom. Självklart förstår alla att man aldrig lämnar ut ett recept, det är ju en affärshemlighet! Däremot har vi som du säkert sett ifall du har flaskan i handen att det står på etiketten INNEHÅLL; Chilliarom,Vitlöksarom Alla våra säkerhetsdatablad är gjorda enligt KEMIKALIEINSPEKTIONENS regler. När det gäller STOPPA SNIGEL skall innehåll ej deklareras! Texten nedan är enligt KEMI regler; Innehåller inga hälso- eller miljöfarliga ämnen i sådana halter att de behöver anges här enligt EG (nr) 1907/2006.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|