Jag är benägen att hålla med fadern i den grekisk/amerikanska filmen "Mitt stora, feta grekiska bröllop"! Allting härstammar från grekiskan, men så lätt är det inte. Dock kommer mycket därifrån, och t.o.m. de gamla romarna talade grekiska i finare kretsar. Inom vetenskapen idag, så är ursprunget just grekiska. Vad många kanske inte känner till är att t.ex. organens benämning är från det språket, medan symptomen är på latin. Ordet "hygien" heter på grekiska "hygeia", efter gudinnan med samma namn. Varifrån ordet "vatten" härstammar vet jag inte, men ordboken säger att namnet "vatn" fanns redan 1520, och är besläktat med tyskans "wasser". Kanske det kommer från arabiska, som så mycket annat, sett ur vetenskaplig synpunkt. Jfr "alkohol" (ar. "alcool"). Sedan kyrkan på medeltiden förnekade gamla upptäckter, som t.ex. att jorden är sfärisk, så fick man tillbaka mycket från Arabien, som hade samlat europeiska kunskaper inom många vetenskaper. Tänk om inte biblioteket i Alexandria hade brunnit! Då hade vi haft svart på vitt vad de gamla grekerna åstadkommit! Jag tänker på filmen "I rosens namn", som är nära sanningen om den destruktion av kunskap som fanns/funnits sedan urgamla tider. OK, lite "off topic", men mitt hjärta bankar för historia och etymologi
Redigerat av Bengalow: 04-11-2015, 12:35
|