CITAT (Huggorm @ 19-11-2015, 18:28)

Om man kommer från Australien förstår jag att man är nyfiken på sitt ursprung, då kan det ju vara allt möjligt intressant. Men om man är en vanlig blond svensk med son-efternamn är det väl mindre chans att de hittar något kul?
Jag har släktforskat i 10 år (nu är det slut) o har fått reda på var en hel del av mina "ancestors" kom ifrån men det är inte samma som haplogrupperna. Haplogrupperna bestäms efter
dna. Många blir överaskade efter att ha tagit testerna, jag själv hör till en vanlig haplogrupp.
Man kan inte veta på förhand vad som kommer att dyka upp. Enligt min grupp på familytreedna finns det en svensk dam född på 1700-talet som har likadan
mtdna (mödernet) som jag (inkl allas hennes kvinnliga ättlingar). Det betyder att för väldigt länge sedan fanns det en kvinna som var anmoder till oss båda.
Dessa
mtdna haplogrupperna finns i Sverige:
D, H, HV, I, J, K, L, N, T, U, V, W, X, Z.
Även om man har en vanig "son" efternamn så kan du tillhör vilken haplogrupp som helst.
Jag läste nyss att enligt ssgg.se är "familytreedna.com det företag där flest svenskar testar sig. Erbjuder de bästa testerna av Y-DNA och mtDNA."
Killar kan testar för båda mtdna o Y-dna. Tjejer kan bara testar mtdna.
Redigerat av Rhonda - 51Aussie: 05-12-2015, 12:40