|
|
  |
Att döma andra... |
|
|
|
04-02-2016, 08:06
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Startar upp en egen tråd för detta så Rudas tråd får vara ifred till det den var skapad för. Det är möjligt att jag har alltför lätt att döma andra. Jag skrev ju förut att jag dömer tex rökare utifrån att dom just röker. Har man så dåligt omdöme så litar inte jag på dem i andra situationer heller. I vinter nu har jag sett många som bara skrapat en glugg på framrutan på bilen och med det inte har någon som helst koll på trafiken bakåt eller på sidorna. Hur sjutton ska man kunna väja för något som kommer från sidan när man inte ser?? Och då tänker jag - igen! - att den personen litar jag absolut inte på i andra situationer. Kanske han/hon jobbar som tandsköterska? Lärare? H*n kanske är på väg till jobbet som busschaufför? Finns absolut fler situationer där jag dömer andra men det var detta jag kom på just nu. Dömer inte ni andra utifrån vad ni ser eller upplever? Är det bara jag?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
04-02-2016, 08:35
|

Medlem
Antal inlägg: 858
Medlem nr: 25 081

|
Hej Berith! nej, jag tänker inte på samma sätt som du men vi är olika allihopa. Vi tänker och resonerar på olika sätt.
Ser jag tex en bil med en liten glugg i framrutan brukar jag tänka att det kan vara farligt i trafiken.
Redigerat av Rhonda - 51Aussie: 04-02-2016, 08:42
--------------------
I love cats in all shapes and sizes. Israeli sand cat kitten
|
|
|
|
|
04-02-2016, 08:40
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Bedömer: JA!
Dömer: Sällan!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
04-02-2016, 08:57
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Berith @ 04-02-2016, 08:06)  Startar upp en egen tråd för detta så Rudas tråd får vara ifred till det den var skapad för. Det är möjligt att jag har alltför lätt att döma andra. Jag skrev ju förut att jag dömer tex rökare utifrån att dom just röker. Har man så dåligt omdöme så litar inte jag på dem i andra situationer heller. I vinter nu har jag sett många som bara skrapat en glugg på framrutan på bilen och med det inte har någon som helst koll på trafiken bakåt eller på sidorna. Hur sjutton ska man kunna väja för något som kommer från sidan när man inte ser?? Och då tänker jag - igen! - att den personen litar jag absolut inte på i andra situationer. Kanske han/hon jobbar som tandsköterska? Lärare? H*n kanske är på väg till jobbet som busschaufför? Finns absolut fler situationer där jag dömer andra men det var detta jag kom på just nu. Dömer inte ni andra utifrån vad ni ser eller upplever? Är det bara jag? Stackare! Kan inte finnas många kvar som du kan lita på! Alla har vi väl våra bra och dåliga stunder och vanor vid olika tillfällen i livet.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
04-02-2016, 11:32
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Anki på Öland @ 04-02-2016, 08:57)  Stackare! Kan inte finnas många kvar som du kan lita på! Alla har vi väl våra bra och dåliga stunder och vanor vid olika tillfällen i livet. För mig är det mera tvärtom dvs att jag litar mer på dom som har egen erfarenhet än dom som har förutfattade meningar. Känns ganska otäckt att någon dömer andra så lätt som Berith säger att hon gör.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
04-02-2016, 13:11
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Jag tror att Berith egentligen tar fel på de två orden döma resp. bedöma. Att man bedömer människor efter första kontakt, är högst normalt. Det är ofta "första intrycket" som gäller, vilket kan vara väldigt subjektivt, om det innehåller oattraktiva vanor, lukter eller beteenden. För Berith har rökning blivit ett problem. Jag röker själv, och försöker i största möjliga mån undvika att irritera andra människor med min last. Att det är oförnuft kan jag gladeligen hålla med om. Därifrån till att "döma" människor är en ganska lång väg. Då har man satt sig själv över andra, för att man har en moral, som andra saknar. Visst bedömer vi människor snabbt: "Titta på den där skatan!" eller "Sicken jäkla snobb!" fast vi bara sett en glimt av dem.
|
|
|
|
|
04-02-2016, 14:48
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 04-02-2016, 13:11)  Jag tror att Berith egentligen tar fel på de två orden döma resp. bedöma. Att man bedömer människor efter första kontakt, är högst normalt. Det är ofta "första intrycket" som gäller, vilket kan vara väldigt subjektivt, om det innehåller oattraktiva vanor, lukter eller beteenden. För Berith har rökning blivit ett problem. Jag röker själv, och försöker i största möjliga mån undvika att irritera andra människor med min last. Att det är oförnuft kan jag gladeligen hålla med om. Därifrån till att "döma" människor är en ganska lång väg. Då har man satt sig själv över andra, för att man har en moral, som andra saknar. Visst bedömer vi människor snabbt: "Titta på den där skatan!" eller "Sicken jäkla snobb!" fast vi bara sett en glimt av dem. Är inte så säker på att du har rätt men man kan ju hoppas. Har man bara sett en glimt så är det ju bara skalet man kan bedöma men tyvärr finns det många som även dömer utifrån skalet trots att man inte har en susning om vad som döljer sig bakom det. Att bedöma folks trovärdighet är ju helt omöjligt efter bara en glimt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
04-02-2016, 17:06
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Såvida de inte röker, förstås...
|
|
|
|
|
04-02-2016, 19:07
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 04-02-2016, 17:06)  Såvida de inte röker, förstås... Japp då e de nog kört!
--------------------
|
|
|
|
|
05-02-2016, 08:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Rfökare är säkert inte dom enda hon dömer bort
|
|
|
|
|
05-02-2016, 09:30
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Berith,det är inte bra att hålla på som du gör,att ha så mycket negativt inom dig men inte är du ensam om det! Och ja visst har jag dömt många ggr under livets dagar och har mått mycket dåligt av det! Men jag är alltid redå att förlåta andra och mig själv! Soliga kramar sänder jag dig här! Och tänk på att det som du sänder ut återvänder alltid tillbaka till dig själv!
|
|
|
|
|
06-02-2016, 09:00
|

Medlem

|
Jag är absolut inte negativ, jag är tvärtom positiv. Du skulle vara med mig en dag så skulle du märka hur andra reagerar på mig.
När jag tex kommer in i butikerna/affärerna där jag är kund. Personalen säger hej till mig men inte till så värst många andra. Dom stannar och pratar och ler och ger någon kommentar. Jag tar det som något positivt att dom blir glada av att se mig. Och det är inga småaffärer det handlar om utan dom stora matkedjorna. Häromdan mötte jag tex chefen i en av dom och han hälsade på mig men inte på dom andra kunderna som var precis bredvid. Kanske är det för att jag säger något positivt till dom också, ger personalen en uppmuntran och tackar för det goda brödet dom bakar i butiken tex.
Jag är inte negativ, och jag tror inte att jag uppfattas som det heller.
Men om jag blir illa bemött i någon affär så vete sjutton om jag skulle gå tillbaka dit. Då skulle jag nog döma ut den personalen och byta till någon annan affär istället.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
06-02-2016, 09:17
|

Medlem

|
Och på tal om rökare så drar jag alla dom över en kam. Det kan vara en ung förälder som drar barnvagnen med en hand och håller cigaretten i den andra. Och så många gånger som man sett folk stå utanför tandläkarmottagningen och dra några snabba bloss innan dom går in och sätter sig och väntar på sin tur i väntrummet. Äckligt!
Ni rökare får försvara er så mycket ni vill, det finns ändå ingenting som säger något annat än att det är skadligt.
--------------------
|
|
|
|
|
06-02-2016, 10:35
|
Medlem

|
Det var skönt att läsa Berith att du är positiv trots att du dömer rökare och några andra! Är du så där positiv även inom dig? Jag har träffat flera positiva människor som blir hiskeligen förbannade då något inte passa dem borta är leendet och fran kom monstret! Jag menar inte att du skulle vara så utan jag bara undrar!
Om någon är elak mot mig så ger jag inte upp med det samma för människan kan ju ha haft en dålig dag eller något hemskt har hänt eller de är allvarligt sjuka etc..om man genast dömer andra människor så till slut kan man bli ensam och kanske har bara kvar sitt leende:(
Vad det gäller mig själv så får andra människor tala om hur de uppfattar mig vill inte skryta varken över min godhet eller glädje eftersom jag har ju alla möjliga känslor inom mig så som alla människor har!
Det är lätt att vara leende mot människor på stan och ge komplimanger men mycket svårare mot dem som känner alla ens sidor för de ser genast om leendet och komplimangerna är äkta,människorna reagerar på det som finns gömt inom oss och inte på det sagda,fast många förstår inte detta!
Hoppas att du inte ta illa vid mina ord här!
P.s jag röker inte eller super eller använder narkotika men tycker om mat och godsaker och är fet,dömer du mig då?
|
|
|
|
|
06-02-2016, 10:39
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Berith @ 06-02-2016, 09:17)  Och på tal om rökare så drar jag alla dom över en kam. Det kan vara en ung förälder som drar barnvagnen med en hand och håller cigaretten i den andra. Och så många gånger som man sett folk stå utanför tandläkarmottagningen och dra några snabba bloss innan dom går in och sätter sig och väntar på sin tur i väntrummet. Äckligt!
Ni rökare får försvara er så mycket ni vill, det finns ändå ingenting som säger något annat än att det är skadligt. Skadligt ja, kan lukta otrevligt för andra ja, leder ofta till nedskräpning ja. Men trots det drar jag inte alla rökare över en kam, ty de är individer som alla andra, en del skitstövlar och andra de bästa människor man kan känna och ha i sina liv. Byt ut rökare mot svarta eller Syrianer i din mening " Och på tal om rökare så drar jag alla dom över en kam" så inser du nog hur illa det låter med dina förutfattade meningar och fördomar.
|
|
|
|
|
06-02-2016, 10:58
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 06-02-2016, 09:17)  Och på tal om rökare så drar jag alla dom över en kam. Det kan vara en ung förälder som drar barnvagnen med en hand och håller cigaretten i den andra. Och så många gånger som man sett folk stå utanför tandläkarmottagningen och dra några snabba bloss innan dom går in och sätter sig och väntar på sin tur i väntrummet. Äckligt!
Ni rökare får försvara er så mycket ni vill, det finns ändå ingenting som säger något annat än att det är skadligt. Vem har påstått något annat? Har aldrig träffat en rökare som säger att det är oskadligt att röka. Helt OK att tycka att rökning är äckligt men att döma människor man bara sett som hastigast är något helt annat. Tillhör det inte vanligt hyfs att butikspersonalen hälsar på kunderna om tillfälle ges? Det kan du väl inte ta som intäkt för att du själv skulle vara en positiv människa för det har de antagligen ingen aning om. Tror inte affärspersonal innan de säger hej först bedömer om kunden är en positiv eller negativ människa för att sen bara morsa på de som de tror är positiva.
--------------------
|
|
|
|
|
06-02-2016, 11:23
|

Medlem

|
Vad tänker ni då om ni ser att någon parkerar på handikapparkeringen utanför mataffären och springer snabbt in och är borta bara några minuter? "Guuu ske pris! H*n har blivit frisk!!"
--------------------
|
|
|
|
|
06-02-2016, 12:06
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 06-02-2016, 11:23)  Vad tänker ni då om ni ser att någon parkerar på handikapparkeringen utanför mataffären och springer snabbt in och är borta bara några minuter? "Guuu ske pris! H*n har blivit frisk!!" Jag tänker att personen borde inte parkera där!
|
|
|
|
|
06-02-2016, 12:38
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
CITAT (Berith @ 06-02-2016, 11:23)  Vad tänker ni då om ni ser att någon parkerar på handikapparkeringen utanför mataffären och springer snabbt in och är borta bara några minuter? "Guuu ske pris! H*n har blivit frisk!!" Jag blir heligt förb-d på sådana fasoner! (alltså när hänsynslösa latmaskar snor handikapparkeringar). Min svärdotter är rökare. Jag avskyr rökning, är orolig för vad det gör m henne MEN älskar min svärdotter innerligt! Tillägg: och hon har definitivt inte dåligt omdöme i andra sammanhang. Edit: förtydligar. Ser att det blev förvirrande när inlägget citeras på ny sida.
Redigerat av caprifol: 06-02-2016, 15:00
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|