|
Startar upp en egen tråd för detta så Rudas tråd får vara ifred till det den var skapad för. Det är möjligt att jag har alltför lätt att döma andra. Jag skrev ju förut att jag dömer tex rökare utifrån att dom just röker. Har man så dåligt omdöme så litar inte jag på dem i andra situationer heller. I vinter nu har jag sett många som bara skrapat en glugg på framrutan på bilen och med det inte har någon som helst koll på trafiken bakåt eller på sidorna. Hur sjutton ska man kunna väja för något som kommer från sidan när man inte ser?? Och då tänker jag - igen! - att den personen litar jag absolut inte på i andra situationer. Kanske han/hon jobbar som tandsköterska? Lärare? H*n kanske är på väg till jobbet som busschaufför? Finns absolut fler situationer där jag dömer andra men det var detta jag kom på just nu. Dömer inte ni andra utifrån vad ni ser eller upplever? Är det bara jag?
Rhonda - 51Aussie
04-02-2016, 08:35
Hej Berith! nej, jag tänker inte på samma sätt som du men vi är olika allihopa. Vi tänker och resonerar på olika sätt.
Ser jag tex en bil med en liten glugg i framrutan brukar jag tänka att det kan vara farligt i trafiken.
Aqvakul
04-02-2016, 08:40
Bedömer: JA!
Dömer: Sällan!
Anki på Öland
04-02-2016, 08:57
CITAT (Berith @ 04-02-2016, 08:06)  Startar upp en egen tråd för detta så Rudas tråd får vara ifred till det den var skapad för. Det är möjligt att jag har alltför lätt att döma andra. Jag skrev ju förut att jag dömer tex rökare utifrån att dom just röker. Har man så dåligt omdöme så litar inte jag på dem i andra situationer heller. I vinter nu har jag sett många som bara skrapat en glugg på framrutan på bilen och med det inte har någon som helst koll på trafiken bakåt eller på sidorna. Hur sjutton ska man kunna väja för något som kommer från sidan när man inte ser?? Och då tänker jag - igen! - att den personen litar jag absolut inte på i andra situationer. Kanske han/hon jobbar som tandsköterska? Lärare? H*n kanske är på väg till jobbet som busschaufför? Finns absolut fler situationer där jag dömer andra men det var detta jag kom på just nu. Dömer inte ni andra utifrån vad ni ser eller upplever? Är det bara jag? Stackare! Kan inte finnas många kvar som du kan lita på! Alla har vi väl våra bra och dåliga stunder och vanor vid olika tillfällen i livet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-02-2016, 09:19
CITAT (Anki på Öland @ 04-02-2016, 08:57)  Stackare! Kan inte finnas många kvar som du kan lita på! Alla har vi väl våra bra och dåliga stunder och vanor vid olika tillfällen i livet.
*Stintan*
04-02-2016, 11:32
CITAT (Anki på Öland @ 04-02-2016, 08:57)  Stackare! Kan inte finnas många kvar som du kan lita på! Alla har vi väl våra bra och dåliga stunder och vanor vid olika tillfällen i livet. För mig är det mera tvärtom dvs att jag litar mer på dom som har egen erfarenhet än dom som har förutfattade meningar. Känns ganska otäckt att någon dömer andra så lätt som Berith säger att hon gör.
Bengalow
04-02-2016, 13:11
Jag tror att Berith egentligen tar fel på de två orden döma resp. bedöma. Att man bedömer människor efter första kontakt, är högst normalt. Det är ofta "första intrycket" som gäller, vilket kan vara väldigt subjektivt, om det innehåller oattraktiva vanor, lukter eller beteenden. För Berith har rökning blivit ett problem. Jag röker själv, och försöker i största möjliga mån undvika att irritera andra människor med min last. Att det är oförnuft kan jag gladeligen hålla med om. Därifrån till att "döma" människor är en ganska lång väg. Då har man satt sig själv över andra, för att man har en moral, som andra saknar. Visst bedömer vi människor snabbt: "Titta på den där skatan!" eller "Sicken jäkla snobb!" fast vi bara sett en glimt av dem.
*Stintan*
04-02-2016, 14:48
CITAT (Bengalow @ 04-02-2016, 13:11)  Jag tror att Berith egentligen tar fel på de två orden döma resp. bedöma. Att man bedömer människor efter första kontakt, är högst normalt. Det är ofta "första intrycket" som gäller, vilket kan vara väldigt subjektivt, om det innehåller oattraktiva vanor, lukter eller beteenden. För Berith har rökning blivit ett problem. Jag röker själv, och försöker i största möjliga mån undvika att irritera andra människor med min last. Att det är oförnuft kan jag gladeligen hålla med om. Därifrån till att "döma" människor är en ganska lång väg. Då har man satt sig själv över andra, för att man har en moral, som andra saknar. Visst bedömer vi människor snabbt: "Titta på den där skatan!" eller "Sicken jäkla snobb!" fast vi bara sett en glimt av dem. Är inte så säker på att du har rätt men man kan ju hoppas. Har man bara sett en glimt så är det ju bara skalet man kan bedöma men tyvärr finns det många som även dömer utifrån skalet trots att man inte har en susning om vad som döljer sig bakom det. Att bedöma folks trovärdighet är ju helt omöjligt efter bara en glimt.
Bengalow
04-02-2016, 17:06
Såvida de inte röker, förstås...
*Stintan*
04-02-2016, 19:07
CITAT (Bengalow @ 04-02-2016, 17:06)  Såvida de inte röker, förstås... Japp då e de nog kört!
05-02-2016, 08:03
Rfökare är säkert inte dom enda hon dömer bort
Berith,det är inte bra att hålla på som du gör,att ha så mycket negativt inom dig men inte är du ensam om det! Och ja visst har jag dömt många ggr under livets dagar och har mått mycket dåligt av det! Men jag är alltid redå att förlåta andra och mig själv! Soliga kramar sänder jag dig här! Och tänk på att det som du sänder ut återvänder alltid tillbaka till dig själv!
Jag är absolut inte negativ, jag är tvärtom positiv. Du skulle vara med mig en dag så skulle du märka hur andra reagerar på mig.
När jag tex kommer in i butikerna/affärerna där jag är kund. Personalen säger hej till mig men inte till så värst många andra. Dom stannar och pratar och ler och ger någon kommentar. Jag tar det som något positivt att dom blir glada av att se mig. Och det är inga småaffärer det handlar om utan dom stora matkedjorna. Häromdan mötte jag tex chefen i en av dom och han hälsade på mig men inte på dom andra kunderna som var precis bredvid. Kanske är det för att jag säger något positivt till dom också, ger personalen en uppmuntran och tackar för det goda brödet dom bakar i butiken tex.
Jag är inte negativ, och jag tror inte att jag uppfattas som det heller.
Men om jag blir illa bemött i någon affär så vete sjutton om jag skulle gå tillbaka dit. Då skulle jag nog döma ut den personalen och byta till någon annan affär istället.
Och på tal om rökare så drar jag alla dom över en kam. Det kan vara en ung förälder som drar barnvagnen med en hand och håller cigaretten i den andra. Och så många gånger som man sett folk stå utanför tandläkarmottagningen och dra några snabba bloss innan dom går in och sätter sig och väntar på sin tur i väntrummet. Äckligt!
Ni rökare får försvara er så mycket ni vill, det finns ändå ingenting som säger något annat än att det är skadligt.
Det var skönt att läsa Berith att du är positiv trots att du dömer rökare och några andra! Är du så där positiv även inom dig? Jag har träffat flera positiva människor som blir hiskeligen förbannade då något inte passa dem borta är leendet och fran kom monstret! Jag menar inte att du skulle vara så utan jag bara undrar!
Om någon är elak mot mig så ger jag inte upp med det samma för människan kan ju ha haft en dålig dag eller något hemskt har hänt eller de är allvarligt sjuka etc..om man genast dömer andra människor så till slut kan man bli ensam och kanske har bara kvar sitt leende:(
Vad det gäller mig själv så får andra människor tala om hur de uppfattar mig vill inte skryta varken över min godhet eller glädje eftersom jag har ju alla möjliga känslor inom mig så som alla människor har!
Det är lätt att vara leende mot människor på stan och ge komplimanger men mycket svårare mot dem som känner alla ens sidor för de ser genast om leendet och komplimangerna är äkta,människorna reagerar på det som finns gömt inom oss och inte på det sagda,fast många förstår inte detta!
Hoppas att du inte ta illa vid mina ord här!
P.s jag röker inte eller super eller använder narkotika men tycker om mat och godsaker och är fet,dömer du mig då?
Jubbe063
06-02-2016, 10:39
CITAT (Berith @ 06-02-2016, 09:17)  Och på tal om rökare så drar jag alla dom över en kam. Det kan vara en ung förälder som drar barnvagnen med en hand och håller cigaretten i den andra. Och så många gånger som man sett folk stå utanför tandläkarmottagningen och dra några snabba bloss innan dom går in och sätter sig och väntar på sin tur i väntrummet. Äckligt!
Ni rökare får försvara er så mycket ni vill, det finns ändå ingenting som säger något annat än att det är skadligt. Skadligt ja, kan lukta otrevligt för andra ja, leder ofta till nedskräpning ja. Men trots det drar jag inte alla rökare över en kam, ty de är individer som alla andra, en del skitstövlar och andra de bästa människor man kan känna och ha i sina liv. Byt ut rökare mot svarta eller Syrianer i din mening " Och på tal om rökare så drar jag alla dom över en kam" så inser du nog hur illa det låter med dina förutfattade meningar och fördomar.
*Stintan*
06-02-2016, 10:58
CITAT (Berith @ 06-02-2016, 09:17)  Och på tal om rökare så drar jag alla dom över en kam. Det kan vara en ung förälder som drar barnvagnen med en hand och håller cigaretten i den andra. Och så många gånger som man sett folk stå utanför tandläkarmottagningen och dra några snabba bloss innan dom går in och sätter sig och väntar på sin tur i väntrummet. Äckligt!
Ni rökare får försvara er så mycket ni vill, det finns ändå ingenting som säger något annat än att det är skadligt. Vem har påstått något annat? Har aldrig träffat en rökare som säger att det är oskadligt att röka. Helt OK att tycka att rökning är äckligt men att döma människor man bara sett som hastigast är något helt annat. Tillhör det inte vanligt hyfs att butikspersonalen hälsar på kunderna om tillfälle ges? Det kan du väl inte ta som intäkt för att du själv skulle vara en positiv människa för det har de antagligen ingen aning om. Tror inte affärspersonal innan de säger hej först bedömer om kunden är en positiv eller negativ människa för att sen bara morsa på de som de tror är positiva.
Vad tänker ni då om ni ser att någon parkerar på handikapparkeringen utanför mataffären och springer snabbt in och är borta bara några minuter? "Guuu ske pris! H*n har blivit frisk!!"
CITAT (Berith @ 06-02-2016, 11:23)  Vad tänker ni då om ni ser att någon parkerar på handikapparkeringen utanför mataffären och springer snabbt in och är borta bara några minuter? "Guuu ske pris! H*n har blivit frisk!!" Jag tänker att personen borde inte parkera där!
caprifol
06-02-2016, 12:38
CITAT (Berith @ 06-02-2016, 11:23)  Vad tänker ni då om ni ser att någon parkerar på handikapparkeringen utanför mataffären och springer snabbt in och är borta bara några minuter? "Guuu ske pris! H*n har blivit frisk!!" Jag blir heligt förb-d på sådana fasoner! (alltså när hänsynslösa latmaskar snor handikapparkeringar). Min svärdotter är rökare. Jag avskyr rökning, är orolig för vad det gör m henne MEN älskar min svärdotter innerligt! Tillägg: och hon har definitivt inte dåligt omdöme i andra sammanhang. Edit: förtydligar. Ser att det blev förvirrande när inlägget citeras på ny sida.
CITAT (caprifol @ 06-02-2016, 12:38)  Jag blir heligt förb-d på sådana fasoner! Min svärdotter är rökare. Jag avskyr rökning, är orolig för vad det gör m henne MEN älskar min svärdotter innerligt! Tillägg: och hon har definitivt inte dåligt omdöme i andra sammanhang. Svar på tillägget: Härligt att du kan säga så, det beror såklart på att du träffar henne just i andra sammanhang. När ni fikar eller skrattar åt nåt roligt eller firar någons födelsedag tillsammans eller vad det nu kan vara. Om jag ser rökare ute så har jag ingen aning om hur dom är privat, utan jag dömer dom efter just sin rökning. Och jag står fast vid att jag tycker det är bland det sämsta dom kan visa upp för mig.
06-02-2016, 14:11
CITAT (Berith @ 06-02-2016, 13:05)  Svar på tillägget: Härligt att du kan säga så, det beror såklart på att du träffar henne just i andra sammanhang. När ni fikar eller skrattar åt nåt roligt eller firar någons födelsedag tillsammans eller vad det nu kan vara. Om jag ser rökare ute så har jag ingen aning om hur dom är privat, utan jag dömer dom efter just sin rökning. Och jag står fast vid att jag tycker det är bland det sämsta dom kan visa upp för mig. Berith tycker du att du visar upp här din bästa sida? Vad gör du om du får reda på att personalen/chefen i affären är rökare? Byter affär för inte kan du lita på dom sen....... Hur kan man leva med så många fördomar? Du gör ju livet svårt för dig själv. Har du talat om för folk vad du tycker om dom? Eller pratar du bara "om" andra människor med inte "till" dom? Elisabeth CITAT (Berith @ 06-02-2016, 11:23)  Vad tänker ni då om ni ser att någon parkerar på handikapparkeringen utanför mataffären och springer snabbt in och är borta bara några minuter? "Guuu ske pris! H*n har blivit frisk!!" Om personen ifråga inte har handikappsparkeringskort då säger jag till. Lathet är inget handikapp
Huggorm
06-02-2016, 14:40
Angående exemplet med bilföraren som enbart skrapat ett litet titthål framåt så tänker jag att det är en person som man skall se upp för. Någon som har svårt att förknippa handling med konsekvens och som sannolikt även gör mycket annat utan att förstå vad det kan föra med sig. En olycka som bara väntar på att ske, i trafiken eller någon annanstans. Det är skillnad på medvetna riskbedömningar och idioti.
*Stintan*
06-02-2016, 14:43
CITAT (Berith @ 06-02-2016, 11:23)  Vad tänker ni då om ni ser att någon parkerar på handikapparkeringen utanför mataffären och springer snabbt in och är borta bara några minuter? "Guuu ske pris! H*n har blivit frisk!!" Jäkla slöhög! brukar jag tänka fast jag vet ju inte, det kanske är precis tvärtom.
Andra jag dömer rakt av är såna som struntar i att tvätta händerna efter toabesök på offentliga platser. Om jag tex måste låna toan i mataffären eller var det nu kan vara, och det kommer ut en person sekunden innan jag går in och handfatet är torrt efter den personen, så är jag såklart hundra på att h*n struntade i att tvätta händerna efter sitt göromål. Eller...?
Aqvakul
10-02-2016, 12:27
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2016, 08:40)  Bedömer: JA!
Dömer: Sällan! Tycker fortfarande att detta är en vettig princip att försöka leva efter...
Jubbe063
10-02-2016, 15:07
CITAT (Berith @ 06-02-2016, 13:05)  [...] Om jag ser rökare ute så har jag ingen aning om hur dom är privat, utan jag dömer dom efter just sin rökning. Och jag står fast vid att jag tycker det är bland det sämsta dom kan visa upp för mig.[...] Intressant. Så du dömer folk mot bättre vetande? Du är fullt medveten om att du inte har en aning om vem de är som personer men väljer ändå att döma dem efter något som är helt orelevant för en persons värde. CITAT (Berith @ 10-02-2016, 10:05)  Andra jag dömer rakt av är såna som struntar i att tvätta händerna efter toabesök på offentliga platser. Om jag tex måste låna toan i mataffären eller var det nu kan vara, och det kommer ut en person sekunden innan jag går in och handfatet är torrt efter den personen, så är jag såklart hundra på att h*n struntade i att tvätta händerna efter sitt göromål. Eller...?  Ja, själv tvättar jag inte händerna om jag varit på en offentlig toalett och ordnat till min frisyr, petat med kläderna eller tagit min medicin. Jag ser liksom inte vitsen att tvätta händerna bara för att jag tagit medicin, I alla fall upplever inte jag att jag blir särskilt smutsig eller äcklig av denna aktivitet. Så, som svar på din fråga. Nej, jag bryr mig inte alls om vad folk gör på toaletten.
CITAT (Jubbe063 @ 10-02-2016, 15:07)  Intressant. Så du dömer folk mot bättre vetande? Du är fullt medveten om att du inte har en aning om vem de är som personer men väljer ändå att döma dem efter något som är helt orelevant för en persons värde. Mot bättre vetande? Lite osäker på vad du menar där. Jag dömer rökarna eftersom jag vet att det är ohälsosamt att röka. Vet inte alla det? Det är ju precis lika dumt som att hugga sig själv på olika ställen på kroppen med en vass kniv. Eller gör det kanske för ont så folk låter bli det? När rökare klagar över hur dom mår skulle jag bara vilja säga "skyll er själva!". Dom har ju orsakat det själva, låt bli att röka så mår du bergis bättre.
*Stintan*
10-02-2016, 16:04
CITAT (Berith @ 10-02-2016, 15:34)  Mot bättre vetande? Lite osäker på vad du menar där. Jag dömer rökarna eftersom jag vet att det är ohälsosamt att röka. Vet inte alla det? Det är ju precis lika dumt som att hugga sig själv på olika ställen på kroppen med en vass kniv. Eller gör det kanske för ont så folk låter bli det?
När rökare klagar över hur dom mår skulle jag bara vilja säga "skyll er själva!". Dom har ju orsakat det själva, låt bli att röka så mår du bergis bättre. Driver du med oss?
Nej, jag driver inte med er. Varför tror du det? Vet inte du att det är skadligt att röka? Det vet väl för sjutton alla människor! Likt förbenat är det hur många som helst som röker. Och många av dom klagar sen över hur dom mår precis som om dom blivit orättvist behandlade.
CITAT (Jubbe063 @ 10-02-2016, 15:07)  Ja, själv tvättar jag inte händerna om jag varit på en offentlig toalett och ordnat till min frisyr, petat med kläderna eller tagit min medicin.
Jag ser liksom inte vitsen att tvätta händerna bara för att jag tagit medicin, I alla fall upplever inte jag att jag blir särskilt smutsig eller äcklig av denna aktivitet.
Så, som svar på din fråga. Nej, jag bryr mig inte alls om vad folk gör på toaletten. Ok.
Dom flesta som börjar röka gör det när dom är 14-16 år gamla, och i den åldern har dom flesta människor dåligt omdöme. När sedan omdömet kommer med åldern så är man beroende och många klarar inte att sluta.
Därför tycker jag inte man kan bedöma omdöme utifrån nikotinberoende, annat än hur det var när man började nån gång för länge sen. Det är inte jämförbart med att fuskparkera på en handikapplats eller inte skrapa bilrutan eftersom dom beteendena inte grundar sig i beroende.
Jag kan nog vara skeptisk till folk efter hur dom pratar, klär sig och för sig. Sen kan det mycket väl ändras om jag lär känna personen. Tex om jag ser en ung person svindyr mundering ,som en person i dennes ålder normalt inte har råd med, pratandes med ordentlig Lidingö dialekt så tänker jag direkt att hen har åkt räkmacka hela livet och har noll koll på hur vanliga människor har det. Även om jag vet att det inte alls är säkert att det är så. Sen om det räknas som en fördom eller att döma vet jag inte.
Gossen Ruda
10-02-2016, 17:26
Alla kan sluta röka, så beroendeframkallande är inte nikotinet. Fast det psykiska beroendet är kanske värre att komma över. Det krävs "bara" lite viljestyrka.
*Stintan*
10-02-2016, 17:33
CITAT (Berith @ 10-02-2016, 16:20)  Nej, jag driver inte med er. Varför tror du det? Vet inte du att det är skadligt att röka? Det vet väl för sjutton alla människor! Likt förbenat är det hur många som helst som röker. Och många av dom klagar sen över hur dom mår precis som om dom blivit orättvist behandlade. Såklart att jag vet att det är skadligt att röka. Men hur kan du veta att det är just rökningen som orsakat att en person mår dåligt? Finns det sjukdomar som bara rökare kan drabbas av menar du? Skulle aldrig kunna säga "skyll dig själv" till någon som mår dåligt oavsett orsak självförvållat eller ej. Om någon orsakar en trafikolycka och blir invalidiserad skulle du säga samma sak då?...olyckan är kanske självförvållad (dumt att du inte höll dig hemma).
Det ju mycket som spelar in på hur mycket "viljestyrka" man har, är man deppig av en eller annan anledning så kan det vara svårt att orka med att ens gå till jobbet och då lär det vara jäkligt svårt att orka med en abstinens period. Har man det sjukt stressigt så kanske man inte klarar att öka stressen med den som kommer som ett brev på posten med med abstinensen osv.
Jag har slutat snusa, men det gjorde jag på semestern. Jag hade definitivt inte klarat av att göra bra i från mig på jobbet under dom första dagarna, och jag var inte villig att låta det gå ut över jobbet. Om jag hade haft något inplanerat med någon annan under den delen av semestern så hade jag antagligen inte slutat då heller eftersom jag inte hade velat förstöra semestern för någon annan med mitt kassa humör.
Men det är klart det är man i en bra period i livet så tycker jag man ska passa på att sluta, är man inte det så ar jag full förståelse för att man inte slutar.
Och nej det är inte som ett opiatberoede, så alla klarar självklart att sluta.
En stor eloge till dig addo som lyckades med din önskan att sluta snusa.  Det är ju alltid svårt att övervinna ett beroende.
Gossen Ruda
11-02-2016, 09:13
Det är samma sak med övervikt, det är den enskilda människan som bestämmer. Det vimlar av olika undanflykter och ursäkter men eftersom ingen tvångsmatas i vårt land är det upp till den enskilde att avgöra. Fetma har bara en orsak, man äter för mycket energi i förhållande till vad man gör av med. Allt som sitter runt kroppen har kommit in genom munnen.
caprifol
11-02-2016, 10:19
CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2016, 09:13)  Det är samma sak med övervikt, det är den enskilda människan som bestämmer. Det vimlar av olika undanflykter och ursäkter men eftersom ingen tvångsmatas i vårt land är det upp till den enskilde att avgöra. Fetma har bara en orsak, man äter för mycket energi i förhållande till vad man gör av med. Allt som sitter runt kroppen har kommit in genom munnen. Nja, är du inte lite väl kategorisk nu?! Det finns väl vissa ämnesomsättningsrubbningar/sjukdomar som gör det nästan omöjligt att undvika övervikt. Och om du är rörelsehindrad är det svårt att göra sig av med tillräckligt mycket. Något måste man ju äta/dricka även om man är rullstolsburen.
Gossen Ruda
11-02-2016, 11:22
Man måste få i sig nödvändiga vitaminer och liknande men energirika livsmedel som fett och kolhydrater kan man skära ner kraftigt på. Det är särskilt viktigt om man sitter i rullstol eller har svårt att förbruka energin på andra sätt. Vissa andra sjukdomar kan göra det svårare men det är fortfarande så att all föda måste passera munnen. På andra kanten finns risken för undernäring men en våg är ett bra hjälpmedel.
Edit: Kan ju nämna att närmare hälften av Sveriges befolkning räknas som överviktiga eller feta. På nästan 10 miljoner blir det över 4 miljoner och så många med ämnesomsättningssjukdomar har vi inte.
11-02-2016, 12:12
CITAT (caprifol @ 11-02-2016, 10:19)  Nja, är du inte lite väl kategorisk nu?! Det finns väl vissa ämnesomsättningsrubbningar/sjukdomar som gör det nästan omöjligt att undvika övervikt. Och om du är rörelsehindrad är det svårt att göra sig av med tillräckligt mycket. Något måste man ju äta/dricka även om man är rullstolsburen. Gossen det du skriver är ett hån mot alla sjuka och handikappade. Själv springer du till läkaren so fort du känner nåt och sen experimenterar du med dina mediciner. Angående beroende av rökning, varför sluta<r du inte själv med dina sömntabletter när du t.o.m här berättar om abstinensbesvär. Håll dig till det du vet och låt andra vara. Jag sitter visserligen inte i rullstolen med har svårt att gå trots att jag går med rollator. Jag äter hälsosamt och ändå har jag några kilo för mycket. Var alltid smal förut. Skall man svälta? Nej även om jag inte äter mycket. Men alla sjukdomar gör sitt. Elisabeth
Gossen Ruda
11-02-2016, 12:42
Beträffande sömntabletter så är det lätt att sluta och någon större påverkan har det inte. Dålig nattsömn några dagar. Jag har fö besökt sjukvården 2 ggr det senaste året. Dels pga hjärtflimret, dels för koll av prostatan eftersom min bror fick cancer.
Beträffande födointag så finns det 3 möjligheter. Äta mindre än man gör av med, betyder viktminskning. Lika mycket, vikten behålls och äta för mycket och därmed gå upp i vikt.
11-02-2016, 13:58
Äta mindre, visst man då skulle jag svälta eftersom jag äter lite.
Gossen Ruda
11-02-2016, 14:03
Den tråkiga sanningen är att skall man gå ner i vikt måste man svälta lite grann för annars börjar inte kroppen tära på fettlagren.
segelbåt
12-02-2016, 15:53
Jag slutade röka igår. Är jag verkligen mer trovärdig idag än jag var för 2 dagar sedan? Eller måste jag vara rökfri en viss tid innan jag är trovärdig igen?
Aqvakul
12-02-2016, 16:44
CITAT (segelbåt @ 12-02-2016, 15:53)  Jag slutade röka igår. Är jag verkligen mer trovärdig idag än jag var för 2 dagar sedan? Eller måste jag vara rökfri en viss tid innan jag är trovärdig igen?
Jubbe063
12-02-2016, 20:35
CITAT (Berith @ 10-02-2016, 15:34)  [...] Jag dömer rökarna eftersom jag vet att det är ohälsosamt att röka. Vet inte alla det? Det är ju precis lika dumt som att hugga sig själv på olika ställen på kroppen med en vass kniv. Eller gör det kanske för ont så folk låter bli det?
När rökare klagar över hur dom mår skulle jag bara vilja säga "skyll er själva!". Dom har ju orsakat det själva, låt bli att röka så mår du bergis bättre. Helt ärligt förstår jag inte vad du menar. Du säger att du "dömer" rökarna med hänvisning att det är ohälsosamt? Vad finns att döma? Det får väl vara hur ohälsosamt det vill, det är ju inget som angår dig. Eller ser du "ohälsosamt" som någon sorts "synd" som personen i fråga ska dömas för. Blir en ohälsosam person mindre värd som människa eller mindre trovärdig som person? Mig veterligen är inte rökning eller ohälsosamma vanor en personlig egenskap som betyder något. Visst är det lika dumt som att hugga sig med kniv som du säger, men vad ska man "dömas" för? Det är ju fortfarande inget som angår dig och inget som påverkar hur den personen interagerar med dig och andra människor. Ja visst kan du säga "skyll dig själv" , men ska du vara konsekvent bör du nog säga "skyll dig själv" till de som bryter benet när de åker skidor, de som trillar av stegen och stukar foten när de ska klättra upp någonstans, de som bränner sig på maneter när de simmar, de som bränner sina händer när de lagar mat eller de som råkar kapa fingrarna när de kapar ved. För tyvärr är det så att man kan bli sjuk, skada sig eller dö av alla medvetna val här i livet. CITAT (segelbåt @ 12-02-2016, 15:53)  Jag slutade röka igår. Är jag verkligen mer trovärdig idag än jag var för 2 dagar sedan? Eller måste jag vara rökfri en viss tid innan jag är trovärdig igen? *skratt * Nej, du måste nog vara rökfri ett år eller så, eller offra en get till överheten för att skynda på det hela *skratt*
segelbåt
12-02-2016, 20:47
.
Trampendal
12-02-2016, 23:37
CITAT (segelbåt @ 12-02-2016, 15:53)  Jag slutade röka igår. Är jag verkligen mer trovärdig idag än jag var för 2 dagar sedan? Eller måste jag vara rökfri en viss tid innan jag är trovärdig igen? Du är lika omdömeslös som förut eftersom du rökt, skillnaden är att du numer "mörkar" din omdömeslöshet, kanske för att nästla dig in hos de trovärdiga, och det är faktiskt ännu värre.
CITAT (Berith @ 11-02-2016, 08:42)  En stor eloge till dig addo som lyckades med din önskan att sluta snusa.  Det är ju alltid svårt att övervinna ett beroende. Halaj! Vill inte lägga mig i diskussionen. Det är bara en sak jag är nyfiken på: beriths BMI! Upp till bevis, berith! Vad är ditt bmi?? //T
Kalmarlän
13-02-2016, 08:56
CITAT (Trampendal @ 12-02-2016, 23:37)  Du är lika omdömeslös som förut eftersom du rökt, skillnaden är att du numer "mörkar" din omdömeslöshet, kanske för att nästla dig in hos de trovärdiga, och det är faktiskt ännu värre.  Var får du allt ifrån? Känner du denna person?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|