Medlem
Antal inlägg: 2 616
Medlem nr: 439
Jag har sett att min näring till blommorna inte innehåller något svavel. Var kan man köpa enbart svavel och vad har svavlet egentligen för nyttoeffekter på växterna?
Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
svavelt används bla som pH-reglering av jorden t ex. Kan/kunde köpas förr bl a på Weibulls. Tänk jag ahr nog ett helt kilo hemma nånstans LOL men var....
Medlem
Lök ska ju innehålla svavelföreningar, så kanske man kan koka upp lite lök i vatten och hälla över vattnet i jorden. Men om svavlet inte är så viktigt, så är det bra. Vill bara att mina växter ska må så bra som möjligt, trivas.
Medlem
Det ska jag tänka på. När man låter vatten stå har jag hört att det blir syrerikt. Stämmer det och hur pass mycket gör det för plantan jämfört med vatten som man direkt tagit ur kranen?
Medlem
Ingen aning Christoffer - jag ahr alltig 'hört' att man låter vatten stå om man har problem med kalk plus att vattnet får bättre temepratur vilket gör mkt. Själv använder jag mkt regnvatten och sällan kommunalt vatten under sommaren.
En gång i tiden lät jag allting stå plus adderade lit eättika till vattnet för å surgöra det ltie ;D (kalkigt vatten i Malmö) men om det var bra vet jag ej. Växterna mådde i alla fall inte dåligt av det.
Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776
apelsiner som tillhör citrus släktet som inte vill ha kalk? men i israel odlas det ofantliga mängder och de har kalk naturligt i deras jord, apelsinerna verkar tåla det ganska bra.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
Medlem
Njae med kalk läs högt pH i jorden då. Har å göra med näringsupptag - ingen växt gilalr högt pH utom kalkälskarna då......och observera Claes - diskussionen här gäller alltså krukodlade citrusar vilket är ett släkte och konstart i sig självt jämfört med frilandscitrusar i varmt klimat. Krukkultur är linte naturligt allt för en växt och speciella betingelser mmåste ibland få råda för trivseln.