Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tysk betraktelse
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-05-2016, 18:01
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          I tågforumet Postvagnen figurerar en person från Tyskland men som är skaplig på svenska. Skaplig på fotografering också, men inte bara på tåg. Han åker runt och dokumenterar tyska städer med tågförbindelser. Här har han hamnat i Thüringen, mycket sevärt reportage med bara en tågbild. Åh, så tyskt. http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1014679

          Redigerat av Gossen Ruda: 03-05-2016, 18:01


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-05-2016, 18:19
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Vackert ställe.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 09-05-2016, 16:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Är det vanligt med såna där tåg?
          En kompis berättade att han nångång åkt tåg på kontinenten, med förbränningsmotor.
          Han sa att det var en konstig känsla att höra/känna att lokföraren bytte växel allteftersom tåget ökade farten. En elmotor har ju ett brett arbetspann och behöver ingen växellåda.

          //T
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-05-2016, 17:15
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Tapio @ 09-05-2016, 17:16) *
          Halaj!

          Är det vanligt med såna där tåg?
          En kompis berättade att han nångång åkt tåg på kontinenten, med förbränningsmotor.
          Han sa att det var en konstig känsla att höra/känna att lokföraren bytte växel allteftersom tåget ökade farten. En elmotor har ju ett brett arbetspann och behöver ingen växellåda.

          //T


          Är/var det inte elektrifierat, så gällde ju diesellok eller rälsbuss. Minns min barndoms färder med rälsbuss till mormor på den smalspåriga banan mellan Vislanda och Karlshamn. Det kändes precis som att åka buss.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 09-05-2016, 17:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Rälsbus har jag aldrig åkt med i Tyskland.

          Tapio när åkte din kompis tåg i Tyskland? Jag tror hen drömde eller har tagit sig ett eller flera öl för många
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-05-2016, 19:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Jag har åkt tåg med ånglok genom Tyskland. Luktade inte så gott.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-05-2016, 20:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Sverige var tidigt igång med att elektrifiera järnvägen. Provdrift började 1905 och 10 år senare elektrifierades Malmbanan. Sen skedde en ganska snabb övergång till eldrift så ungefär på 50-talet var de flesta järnvägar elektrifierade. Orsaken var till stor del att allt kol till ångloken måste importeras och vi hade mycket billig vattenkraft. Exempelvis Tyskland var mycket trögare. Man startade visserligen tidigare med provdrift än Sverige och flera tidiga ellok i Sverige var tyska men sen ASEA kommit igång upphörde det. Tyskland hade å andra sidan tillgång till billigt kol så ångloken höll ut länge. När de skulle fasas ut fanns det driftsäkra diesellok så många linjer fick dieseldrift, även huvudlinjer. El till ellok måste genereras i kolkraftverk. Nu är mycket elektrifierat men inte som i Sverige. Kort förklarat.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-05-2016, 20:52
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Blekinge kustbana (K-stad - K-krona) elektrifierades först 2005-2007.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-05-2016, 06:07
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Stämmer. Kan ha att göra med att den breddades från smalspår i slutet av 50-talet. Smalspår har mindre lastprofil än normalspår så det hade kanske krävts stora arbeten för att få plats med tråden. Banan var helt avstängd en lång tid när man elektrifierade.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-05-2016, 08:05
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Jag funderade igår med vilka tåg jag åkte i Tyskland. Aldrig med Ånglok men kanske med diesellok?

          Men där jag åkte på 70 och 80 talet var allt elektrifierade.

           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-05-2016, 08:36
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Gossen Ruda @ 10-05-2016, 07:07) *
          Stämmer. Kan ha att göra med att den breddades från smalspår i slutet av 50-talet. Smalspår har mindre lastprofil än normalspår så det hade kanske krävts stora arbeten för att få plats med tråden. Banan var helt avstängd en lång tid när man elektrifierade.

          Ja, det var nog skälet.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 12-05-2016, 19:55
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          En sak jag undrat över, med spårbundet: jag har de senaste åren semestrat i östeuropa. Överallt där finns bussar som går på el. Alltså, en helt vanlig buss, fast den tar kraften från en lina ovan mark, precis som spårvagnarna i Göteborg.
          Hur kommer det sig att den finns överallt i östeuropa, men ingenstans i väst?

          //T
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 12-05-2016, 19:59
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Trådbussar finns i Landskrona...
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-05-2016, 20:14
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Bra fråga men jag har inget bra svar. Egentligen skulle man vända på frågan, varför finns det inte fler trådbussar i Väst för det är nästan bara fördelar med trådbussar. De har dock varit lite oflexibla men nu finns det moderna duobussar som kan lämna tråden för kortare eller längre utflykter. Fast under tiden har man lagt ner många system och det kostar lite mer att hänga upp trådar än att sätta in dieselbussar. Få tillverkare dessutom.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-05-2016, 21:47
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Hela Stockholm såg ju ut som ett spindelnät uppifrån förr då alla bussar var trådbundna liksom spårvagnarna.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 08:01
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon