Vilken otur med dina nya växter

Det känns lite som du har svaret själv i att det är mörkt, men olika växter är ju olika ljuskrävande så redan efter en vecka verkar väldigt snabbt.
Det är bra med lite näring när det nu börjar bli ljusare ute och växtperioden tar fart. Ofta behöver man inte börja med gödning direkt till nyinköpt, men kanske efter en månad eller så. Du vet väl att orkidéer inte ska ha samma jord och närnig som andra och dessutom mycket sparsamt med vattning. "En sup i veckan" lärde jag mig som ung

Ovanligt att dom tappar knopparna, men förhoppningsvis inte alla.
Hur det funkar med växtbelysning underifrån vet jag inget om. Det verkar inte riktigt rätt. Kan du inte försöka att åtminstone få lampan att lysa i sidled eller lite snett uppifrån?
Sen är det ju stor skillnad på kraven hos olika växter. En del tåler lite mörkare platser utan större problem och andra tål det inte alls. Du kan väl fråga när du handlar om du inte vet (men det är inte alltid personal på växtvaruhus vet så mycket...)
En klassiker bland tåliga växter är ju garderobsblomma. Ofta tål tjockbladiga växter mer och växter med tunna och brokiga blad är ömtåligare. Vill du ha nåt som lyser upp lite kan kanske en våreld (Kalanchoe) var nåt att satsa på. Inte så dyr, blommorna varar länge och sen kan du ha den som en grön växt. Dom kan blomma om, men då behöver den kanske stå i ett fönster.
Det brukar finnas sticklingar av köpa, både privat och i en del affärer, på vårkanten så kanske du kan förnya en del till en billig peng. Jag tänker att du som student troligen inte har så gott om pengar att köpa stora växter om och om igen.
Lycka till!!!
Låt inte motgångarna ta kål på din önskan om lite levande växter.