Medlem
Antal inlägg: 268
Medlem nr: 1 889
Hej,
Jag har fyra små plantor som jag dragit upp själv från köpt passionsfrukt, de är ca 15-20 cm höga nu. De är raka och ståtliga och ser inte alls ut som att de skulle vilja ha något att klänga på, men jag har ju läst att det är en klängväxt. När ska jag ge den något att klänga på?
Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382
Hej! Är de 20 cm höga passionsblommor tycker jag att du kan sätta en minispalje eller dylikt i krukjorden och fästa stammen kring den. Då dröjer det nog inte länge förrän de "slingrar sig". Visst finns det sådana där karaktäristiska "trådar" på dem? Trådar som just passionsblommor har, alltså. mvh ANn-Louise
Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388
passiflororna gör så att först växer dom stabilt, med stora fina löv, men efter ett tag börjar dom skjuta på höjden, då kommer dom karaktäriska passionsfrukt löven och dom dära grepp trådarna ska läga inte lite bilder på min passions frukt när jag är lite mer etablerad hära
Medlem
Antal inlägg: 57
Medlem nr: 3 392
Jag trodde att passionsblomma var en sorts klängväxt man odlar främst för dess spektakulära blommor och att växten som kan komma från kärnor av en passionsfrukt är en helt annan? Har jag fel?
--------------------
PS. om du vet namnet på suckulenten i min signaturbild, skicka gärna ett meddelande med det. Det finns en till bild på den på min hemsida DS. hemsida: www.hsprodukter.se/mona (sidan innehåller en del av mina växter men även målningar mm)
Medlem
Antal inlägg: 57
Medlem nr: 3 392
Tack för svaret Towanda! Nu blev jag lite klokare
Gillar ditt namn förresten: Fried Green Tomatoes är en av mina favoritfilmer!
/kantarellen
--------------------
PS. om du vet namnet på suckulenten i min signaturbild, skicka gärna ett meddelande med det. Det finns en till bild på den på min hemsida DS. hemsida: www.hsprodukter.se/mona (sidan innehåller en del av mina växter men även målningar mm)
Medlem
Antal inlägg: 2 225
Medlem nr: 12
Härligt! Här fick jag sver på varför min passionsfrukt inte ser ut som jag trodde att den skulle göra!! Jag fick den i present förra hösten och nu har den växt en massa men bladen ser ut som "Konsums blåvita blad" ... om ni fattar vad jag menar. Men då vet jag att allt är som det ska!!
Medlem
Hum... Jag är inte säker på att jag vet vad "konsums blåvita blad" är. =) Men det kanske är som de ser ut på mina, helt vanliga blad med släta kanter utan flikar?
Medlem
Mmmm... ljuvliga!! Kolla in den här sidan! Om man går in på deras onlineshop och titar på "Passiflora-Arten" eller "Passiflora-Hybriden" så hitta man en massa godis...
Medlem
Jag och en kompis var inne på att beställa några sorter som skall vara härdiga ner till typ - 15 grader, men vi hittade några här hemma och börjar med dom... Sen kanske vi gör en beställning om försöket faller väl ut!
Medlem
Avis på hus och trädgård! Måste försöka övertyga min sambo om att vi ska ha det sen, men det är inte så lätt. Han tycker att det är för mycket jobb. =/