CITAT (fiffigafrun @ 26-04-2004, 23:19)
Hur ofta måste man byta jorden i bäddarna/lådorna? Och hur tätt kan man plantera t ex tomater o gurka i bäddar som är ca 60 cm breda o 220 cm långa.
Är det inte svårare m autom bevattning om man odlar i hinkar t ex? Men förstås lättare att byta ut jorden då...
Vad rek ni för automatisk bevattning? Är det smart att lägga värmeslingor under jordbäddarna eller måste man markisolera ner till 1 m då (bor i zon 6).
Hej,
Jord byter var tredje år om Du intre odlar i sandbäddar då är det vartj tjugonde år ca.
Kolla in Nils Åkersteds finfina rkeommendationer för odling i sandbädd. Väl värt å skaffa. Speciellty omd et är tomat å gurka Du skall odla....det är smaksens med sand å gräsklipp. ca 50 cm mellan plantorna 'typ'.
Automatbevattning i hink går lika bra det - kika på Willabs Hydramat.
Automatbevattning vill Du bara ha

Markbädd kan man ha även om man odlar i krukor då sänker man ner krukorna till hälften i jordne så har man alla översvämmningsproblem och värmetrassel lösta.
Värmeslingor - beror på hur tidigt Du vill odla ju. Och vad Du har för temp i retsen av växthuset under tidigqa vårar å sena höstar. Är dte + 10 i luften i växthuset så växer de inte så enormt - knappt alls så tänk på det. Å andra sidan sandbädd med värmekabel är en gudabenådad kombination säger jag bara ( hade jag gjort ) m- men värmeslingor kan man ju lägga å låta bli å använda dem när det är för kallt.
Alternativt är ju att höja UPP odlingsbänkarna ifårn jordne på ben å isolera under samt köra sandbädd och bevattning samt gräsklipp. DET funderar jag på i mitt drömtankeväxthus. Det väger 'pelle' - men då slipep rman markkontakten.
Lyckos - Du kan ju verkerkliga allt det där ;-)
Hälsar Ingrid