Det här var intressant så jag kollade upp Sorkar i "Växtskydd i trädgård" en bra bok som finns på de flesta bibliotek. Där fann några tips:
Slagfällor, alltså råttfällor eller liknade, dessa betas med t ex morotsbitar eller annat sorkgott och placeras i gångsystemens vidgade mynningar. Man ska täcka hålet, till största delen, med en plankbit eller liknade, gången ska bli mörk, men inte tät. Sorken kommer då att försöka att täppa till detta hål för att stoppa det drag som blir, och går i fällan. Jag antar att det kan vara bra att ha handskar eller liknade på sig så att det inte luktar människa där. (Denna ska vara mest verksam mot vattensork.)
Annars har alla sorkar det gemensamt att de avskyr störningar då de säkert får klaustrofobi nere i sina gångar som ju eventuellt kan rasa ned över dem. Därför är många saker bra som skickar iväg vibrationer i marken verksamma, det lär finnas en slags metallpinne som man sticker ned i marken som stötvis ger ifrån sig kraftiga vibrationer, vet inte var den kan tänkas finnas att köpa dock, men den sägs vara oerhört verksam mot de flesta gnagare som bor nere i marken. Finns även andra antisork-saker som skickar ut ljud, som sorkarna inte tål.
Och sist men inte minst, den fina växten Kejsarkrona (Fritillaria imperialis), är ju ganska fin och luktar så illa att sorkarna inte vill stanna. Om den verkligen fungerar vet jag däremot inte.
--------------------
Marcus, zon III-IV
|