|
Idéer om annarlunda frukt/bär till trädgården ?, ... hjälp mig med förslag |
|
|
|
15-01-2003, 14:26
|
Medlem
Antal inlägg: 69
Medlem nr: 182

|
Du skall absolut plantera några vinrankor och gärna de lettiska Spulga och Zilga och ev. någon tysk druva- det kan gå bra. De lettiska druvorna har krut i sig och klarar vintern fint bara du klipper på vintern när du kortar ner dem- på sommaren får du inte klippa i förvedad stam -bara i de gröna färska rankorna. Låt dem växa fritt de första två åren sedan kan du börja dra åt tyglarna så att det blir frukt på karten. En bra buske är Aronia den ger fina bär som är stora och saftiga. Men köp den rätta sorten- stor svart aronia.
|
|
|
|
|
15-01-2003, 14:45
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Rosenkvitten finns både med tornar och utan. Vacker blomning, tjusiga äpplelika stenhårda sura frukter med hög pektinhalt som man kokar en god gelé på + rosenkvitten är god i sylt ihop med jordgubbar. Busken har anspråkslösa krav på jorden men den vill ha bra dränering och soligt läge. Ofta krävs det 2 buskar för att man ska få frukt så har inte någon av grannarna rosenkvitten kan det vara bra idé att plantera fler än en buske. De är ofta härdiga upp till zon 4-5.   Vanlig hassel är kanske inte ovanlig men det finns förädlade sorter med större nötter ex. Cosford, Halländsk Jätte och Lambert Filbert härdiga till zon 4. Sedan finns det även en korsning mellan krusbär och vinbär = Krusvinbäret ´Josta´härdig till zon 5, kanske inte så produktiv buske men ett lite udda inslag. I ett riktigt gynnsamt läge kanske även mispeln (mespilus germanica) klarar sig den är härdig ungefär till zon 2. Den har vacker blomning och lite udda päronlika frukter som man plockar av och låter bli lite övermogna och sedan kan man koka gele och marmelad på dem. Växtsättet påminner om äppelträd. 
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
15-01-2003, 14:53
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
havtorn är mycket annspråkslös och tålig. Ger vackra bär med mycket C- och A- vitamin. Eftersom de är skildkönade så måste man ha flera buskar, minst 1 hane / 10 honor är lämplig haremstorlek.
|
|
|
|
|
16-01-2003, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Man kan ju också odla vanliga fruktsorter på mindre vanliga sätt;
- slån uppstammat som träd - röda päron på spaljé eller i båge - kort eller lång bågformad lepagehäck i äpple eller päron - vinrankor inne på sommarveranda eller liknande
I växt- eller glashus zon 2 borde man kunna klara ett fikonträd. Det finns aprikossorter man kan spaljera mot vägg i zon 2. Granatäppleträd växer ju vid Medelhavet, frågan är om man kan skapa ett sådant klimat i ett svenskt växthus. Har aldrig hört talas om någon som provat - du kan kanske bli den första som lyckas?
Det mest udda jag odlar är kanske pinjenötsträden - i kruka inomhus som ställs ut på sommaren. Lätt att få att gro från oskalade, obearbetade nötter. Banan har också varit lätt att få upp från frö.
--------------------
|
|
|
|
|
17-01-2003, 19:11
|
Medlem
Antal inlägg: 305
Medlem nr: 15

|
Om jag inte har fel så borde du ha kalkrik jord som i de flesta sprickdalar i trakten.. Ön Oaxen utanför dig är ju ren kalkberggrund. Isåfall är det viktigt att byta ut jorden där du planterar staketdruvor eftersom de vill ha kemiskt sur jord. Eller välj hellre härdiga sorter av den vanliga druvan.
Svart mullbär vore väl nåt att plantera om du har ett ställe med full sol. Smakade för första gången sådana i höstas i koloniområdet vid Årstaviken i Stockholm. Smaken en blandning av röd druva/svart vinbär/björnbär och mycket söta. Trädet där är 3-4 meter tror jag och högre lär det bli, mycket frodigt. Mognar i omgångar, så det finns bär länge.
|
|
|
|
|
17-01-2003, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Jag har planterat mullbärsträd , den har så vackra blad. Vi har redan egna bin, varför inte silkesfjärilar också...?? Vita smultron är fina, vi har tayberry, korsning mellan hallon+björnbär, och biva – korsning mellan krusbär+vinbär, vi bor i zon 1-2.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
18-01-2003, 12:27
|
Medlem

|
Det är väl de VITA mullbärsträden man har till silkesfjärilarna..? Har för mig det. De träden är lite härdigare än de med svarta bär och är väldigt fina.
Frukterna har jag ätit, men jag är allergisk för dem tyvärr. Vet inte om de brukar ätas, man har dem väl inte för bärens skull?
|
|
|
|
|
18-01-2003, 14:20
|

Medlem

|
På 1800-talets första hälft började man odla mullbärsträd för att försöka få igång silkestillverkning i Sverige. Försöket misslyckades. Här finns en kort bra historik http://www.visingso.net/turokul/sevardheter/mullbar/. På senare tid har man korspollinerat ananas och mullbär och det sägs ha blivit en frukt. Den vita, Molbus alba, är härdigare.  Fin bild på trädet finns här.
--------------------
|
|
|
|
|
18-01-2003, 18:41
|
Medlem

|
Jaha, så både den vita och svarta användes för silkestllverkningen, det visste jag inte!
Korspollinera ananas och mullbär? KAN det vara riktigt, de är ju så avlägset besläktade... Är det inte fråga om en genkorsning i laboratorium isåfall? Liksom man faktiskt korsat människa och (SANT!)morot! Urk!
|
|
|
|
|
19-01-2003, 13:43
|
Medlem
Antal inlägg: 21
Medlem nr: 530

|
Jag tänker själv prova att så Gyllenbär i år. Skall vara goda att äta sägs det. Har tidigare haft Japanska Lycktor men fy sjutton för dom bären. Kunde inte låta bli att provsmaka.
|
|
|
|
|
19-01-2003, 13:58
|

Medlem

|
Gyllenbär är lätta att få stora och fruktbärande, iallafall om man har dem i kruka och har tur att få en solig sommar som den förra. Jag hade en som gav ca 100 frukter, köpte som liten planta på tidiga våren. Det går också att dra upp dem från frö. Urgoda frukter verkligen, extremt vitaminrika. Bra länk om skötsel mm: http://www.odla.nu/vegt/gyllenb.shtml
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2003, 14:13
|

Medlem

|
Japp gyllenbär är en lättodlad växt, den är även lätt att dra upp från frö. Precis som med tomat så sår man ca 8 veckor innan utplantering det tar ofta 2-3v innan fröna gror och det är bra om sådden står varmt under groningen ca +25. Det brukar gå bra att skörda eget frö av gyllenbär så ofta behöver man bara handla frön en gång sedan kan man skörda nytt frö år efter år.
Gyllenbär funkar även ofta på friland(åtminstone upp till mellansverige) gärna i ett skyddat läge. Jag har odlat intill en husvägg en normal svensk sommar och jag fick mängder med bär.
Håller också med om att japanska lyktor har uräckliga bär, jag läste i en bok att bären var ätliga och bestämde mig för att prova. Troligtvis hade författaren inte provat bären själv utan gick efter tesen ogiftig = ätlig. Ungefär samma som Impecta kör med i år angående känguruäpplet. Växten är mycket giftig dock inte de väl mogna frukterna de är ogiftiga (omogna frukter är giftiga), impecta hävdar då att de är ätliga, men enligt info som jag hittar på nätet så ska de inte smaka vidare gott. Men jag får väl provsmaka någon frukt i år och se.
--------------------
Mvh Åsa
|
|
|
|
|
19-01-2003, 14:26
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-01-2003, 14:13) --- Men jag får väl provsmaka någon frukt i år och se. Jag blir så jäkla sjuk av physalis, vet inte varför. Jag kräks tills magen nästan vänts sej utochin, tills det absolut inte finns nåt mer att få upp. Första gången det hände misstänkte jag att jag bara fått dåliga bär, men sen hände det igen och nu äter jag allllldrig några physalis mer! Åsa, ät inte nåt giftigt bara för att testa, tänk på att vi behöver dej här!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
20-01-2003, 17:18
|
Medlem

|
|
|
|
|
|
21-01-2003, 00:07
|

Medlem

|
Firman svarar i mail till mig att de mest köldtåliga citrussorterna (i din länk Anders) kan klara våra breddgrader med vintertäckning. Jag tvivlar, men det kan vara läge att testa i zon 1.
--------------------
|
|
|
|
|
21-01-2003, 16:16
|
Medlem

|
Det ska självklart testas även i min zon! Kaxigt va?
|
|
|
|
|
21-01-2003, 16:56
|

Medlem

|
Här är vad Ingrid på västkusten sade om Poncirus trifoliata (som det vetenskapliga namnet är på de superhärdiga citrusarna i inlägget som ska klara -20C) i ett inlägg i gamla forumet . http://www.odla.nu/forum/webbbs_config.pl?read=18609
--------------------
Mvh Åsa
|
|
|
|
|
21-01-2003, 17:06
|
Medlem

|
Var tvungen att maila zonknäckare No 1 (?), Kenneth Nilsson, som naturligtvis visade sig ha den på sin kolonilott vid Årstaviken sedan 15 år... Inga frostskador under alla dessa vintrar.
Och aldrig haft vintertäckning!
|
|
|
|
|
21-01-2003, 17:22
|
Medlem
Antal inlägg: 1 439
Medlem nr: 19

|
Men Kenneth N.:s koloni vetter väl rakt mot söder och i en sluttning så det når väl inga nordanvindar dit. Kan väl nästan räknas som zon 1½!? Stans bästa koloniläge!
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|