Sant Åsa.
Det stora trädet får en chans till och det är rotbeskärning. Hur jag skall gå tillväga/anlita någon är sånt jag försöker undersöka närmare. Funkar inte rotbeskärningen så det blir det nytt träd om något år. Synd dock då det troligen är mycket gammalt och så vackert i sin grundform. Sådant träd kan jag inte plantera och njuta av under min livstid. Alternativt behålla trädet som "trädgårdssmycke" genom att hålla efter skotten som skjuter upp och inte räkna med äpplen från det.
Det konstiga är att grannen som bott sen 78 år tillbaka här, först som barn och sedan ärvt huset, säger att båda träden alltid funnits där vilket känns konstigt framför allt med tanke på hur litet det andra trädet är. Du har nog rätt vad det gäller dåligt rotsystem eller dålig grundstam men samtidigt blir det märkligt nog mycket, god och högkvalitativ skörd? Förbryllande även att det sätter fruktskott direkt på stam och grova grenar.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-03-2021, 07:09)

Äpple förökas inte med sticklingar...
Helt rätt att det inte görs men det betyder inte att skottförökning är fel eller sämre än okulering och ympning. Beroende på vad man värdesätter för kvalitéer i sitt träd kan det lika väl vara tvärt om. Trädet som inte växer men ger lådvis med supergoda äpplen är jag väldigt sugen på att föröka som rotäkta. Däremot är det inte lönsamt för professionella odlare att dra upp rotäkta exemplar.
Efter lite råd från en gammal trädgårdsentusiast i mina barndoms hemtrakter, studier av bonsaimästaren Dan Barton's tekniker kring trädförökning av bl.a äpplen och efter att ha läst Martti Hildéns avhandling om rotäkta äpplen (se länk nedan) så kommer jag ge det några försök. Det är långt ifrån svårt rent tekniskt att försöka men svårare att faktiskt lyckas.
PDF-fil. En avhandling om rotäkta äppelträd:
Martti Hildén: Äppelträd på egen rotHär en sammanfattning:
Svenska äpplen - Pomologisk blogg