Nej det är naturligtvis omöjligt att med säkerhet bestämma ett träd utifrån en bild på två vissna blad och ett gammalt ollon. Att det är en ek ur rödeksektionen verkar säkert men vilken är svårt att ha en säker uppfattning om. Det alternativ som kommer i fråga i vårt land är väl, förutom rödek (Quercus rubra) och scharlakansek (Qercus coccinea), kärrek (Quercus palustris) Jag är väl bekant med rödek, Quercus rubra. Det växer ett planterat bestånd ungefär 500 meter från min sommarstuga. Det passerar jag flera gånger i veckan under sommarhalvåret. Jag tycker inte att det avbildade ollonenet riktigt ser ut som rödeksollon. Rödeken har stora blad, oftast betydligt större än våra vilda svenska ekar. De kan i vissa fall vara stora som handflator. Bladen på bilden verkar, om man jämför med ollonet, klart mindre. Kärreken har väldigt djupflikiga blad i normalfallet , så den tror jag inte så mycket på. Slutsatsen är alltså från min sida, att scharlakanseken ligger närmast till hands, baserat på bildmaterialet.
|