CITAT (Posse @ 14-06-2004, 09:31)
CITAT (gammelnalle @ 14-06-2004, 00:21)
Huruvida det är en 230V eller 400V/3fas framgår inte.
Min pump tycks överensstämma väl med
http://www.jula.se/item_info.asp?id=1284&i...3904¤4432¤14307OM det är den så är det 3fas.... = Något mer krångligt (enligt mig alltså, som bara har 34års erfarenhet som elektriker... kan ju ha fel...

)
Det ser du enklast om den är ansluten med vanlig stickpropp (jordad) då är det en 1fas. Annars TROLIGTVIS 3-fas.
Men börja med att "bara" göra ett larm för låg nivå....
Köp "ballan" - 2 kopplingsdosor- tillräckligt lång sladd/kabel- batteri- och en lampa till det. När det är låg nivå tänds lampan..... och förblir tänd tills vattet har stigit eller batteriet är slut....

"tänkte inte på det"
Då ser du om du får rätt nivåer. SEN kan du .....
"Enkel att installera själv!! Ingen el kommer i kontakt med vattnet nere i brunnen då hela apparaten är isolerad och godkänd. Koppla in och testa. Det enda som i så fall skulle läggas till är ett enkelt och billigt jordfelsskydd. Är inte installationen fast kan man koppa själv, bara man vet vad som är fas, nolla och skyddsjord och bryter all el INNAN man börjar fippla med kontakter mm. "
Men allt det där kan du ju, eller hur?
UR JULAS KATALOG
Fråga
Vilka elinstallationer får jag göra själv och när bör jag anlita en elektriker?
Svar
När du ska installera något i ditt hem kom ihåg att tänka på säkerheten i första hand. Ta aldrig några risker, det är det inte värt. Du kan själv göra enklare installationer
som att byta proppar och glödlampor Kontrollera dock att lampan inte har högre effekt än vad som är tillåtet. Om en sladd har gått av så får du inte laga den, men du får byta ut hela sladden, eller kapa av sladden och installera en ny kontakt av samma typ. Om du ska byta strömbrytare eller vägguttag, dock högst 16 A, skruva ur proppen och kontrollera att det inte finns någon ström i uttaget innan du börjar arbeta. Om du ger dig på att reparera en elektrisk maskin, är det mycket viktigt att du vet exakt hur du ska gå tillväga. När du är klar med reparationen, kontrollera att den inte är strömförande eller farlig på annat sätt.
Det finns tillfällen då det är nödvändigt att anlita en elektriker, tillexempel när du ska nyinstallera dosor, rör och uttag eller när du ska installera något i ett våtutrymme. Även om det är billigare att försöka själv, är det inte värt det ifall olyckan är framme. Jula har ett mycket brett och prisvärt sortiment av elartiklar. På www.jula.se finner du samtliga elartiklar under avdelningen "El, värme och VVS".