|
Ursäkta, en enkel fråga, förbud, f.o.m. när? |
|
|
Copycat
|
11-06-2004, 19:24
|
Gäster

|
Ursäkta alla Forumister. Jag vill inte röra upp känslor eller liknande. Jag undrar bara, f.o.m.NÄR förbudet för Round up gäller. Det finns gott om folk här på Forumet som är pålästa i ämnet. Jag vill bara ha svar på min fråga, INTE starta en ny segdragen debatt. Tackar på förhand.
|
|
|
|
|
11-06-2004, 19:37
|
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101

|
Vem bryr sig, jag har roundup så jag klarar mig till år 3000!
Skall man följa besluten som togs innan man började överklaga står det fast att det gäller från 1 januari 2003, alltså pågår redan. Det är inget förbud utan en uppklassning från klass 3 till klass 2L med särskilt krav på användandet. Det finns inga krav på medlet ut från butikerna, det som redan finns där. Man ser bara till att vanliga återförsäljare inte längre får handla hem och ställa på hyllorna. Många tror att det är ett förbud och att dunkarna konfiskeras och destrueras mm. Men så är inte fallet, det är bara att köpa om det finns i butiken och betala och vara nöjd & belåten så länge det finns.
|
|
|
|
Copycat
|
11-06-2004, 19:45
|
Gäster

|
Granngården har alldeles nyuppackade förpackningar på hyllorna. det är inget stopp varken på försäljning eller inköp där. Vad jag inte visste innan jag kom dit, var att det finns Round up i torr form. Inte för att jag tänkt köpa men vad skulle det vara för skillnad egentligen? Däremot fick jag höra talas om ett preparat som "göder" ogräset så att det dör. Man skall tydligen hälla över HELA gräsmattan och sen efter sex timmar har allt ogräs dött. Jag vet tyvär inte namnet på medlet just nu, men kan det verkligen fungera, att det vanliga gräset ej tar skada? Om detta finns, hur farligt för miljön är då inte detta?
|
|
|
|
|
11-06-2004, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
Det är så som MRLINDELL säjer det gäller ifrån årskiftet, och det är bara yrkesfolk som skall köpa och bruka medlet i fortsättningen, efter det att medlet tagit slut på hyllorna.
Fast man ska inte köpa det och vara nöjd och belåten.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
11-06-2004, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
"KemI:s beslut för Rambomedlen, Roundup G och Roundup S har överklagats till regeringen av de berörda företagen, Monsanto och Klarsö. Tills regeringen tagit ställning gäller att dessa medel får fortsätta att användas av vanliga konsumenter tills vidare."
Saxat från Miljöinspektionens hemsida
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
11-06-2004, 20:05
|

Medlem

|
CITAT (Copycat @ 11-06-2004, 20:45) Däremot fick jag höra talas om ett preparat som "göder" ogräset så att det dör. Man skall tydligen hälla över HELA gräsmattan och sen efter sex timmar har allt ogräs dött. Jag vet tyvär inte namnet på medlet just nu, men kan det verkligen fungera, att det vanliga gräset ej tar skada? Det där tycker jag låter som Strollers Kombi. Det är ett gräsmattegödsel som samtidigt är ogräsdödande. http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_se.n...06?OpenDocument Roundupförpackningen har denna text: Användningsområden: Invid staket, mellan plattor och många andra områden. Ej i gräsmatta.
--------------------
|
|
|
|
|
11-06-2004, 20:21
|
Medlem

|
Man kan ha mycket mera ogräs i sin gräsmatta än vad man tror. Stroller Combi gör ofta gräsmattan finare genom att slå mot två-hjärtbladiga växter dvs allt utom gräs men lite obrukbar under en månad. Man skall nog inte låta småttingar ligga och krypa eller rulla runt i mattan på ett par veckor. Det verkar dock inte på kvickrot, därför använder jag inte det. Kan man ta kål på kvickrot och behålla gräset med något så blir jag intresserad.
|
|
|
|
|
11-06-2004, 20:32
|

Medlem

|
CITAT (MRLINDELL @ 11-06-2004, 21:21) Stroller Combi gör ofta gräsmattan finare men lite obrukbar under en månad, man skall nog inte låta småttingar ligga och krypa eller rulla runt i mattan på ett par veckor.  Ojdå, det hade jag inte en aning om! Trodde att det räckte med att man vattnade ner medlet ordentligt efter behandlingen...
--------------------
|
|
|
|
Copycat
|
11-06-2004, 20:34
|
Gäster

|
Fungerar Stroller Kombi på kirskål? Jag har svårt att tro att något överhuvudtaget skulle fungera på det. Annars så är det alltså "miljövänligt", eller?
|
|
|
|
|
11-06-2004, 20:41
|
Medlem

|
Om Stroller så tror jag det finns sådan text på förpackningen, men effektivt är det, man ser en klar skillnad på gräset. Använder man det tidigt på våren i maj så berör det oftast ingen då det är ganska vått och trist ute. Jag vet bara en sak som tar kirskål och det är 'hemligt'  Stroller är fullt av Agent Orange (just det samma sak som användes där), så miljövänligt kan diskuteras det också. Som sagt, allt har PLUS och MINUS, vad det än är.
|
|
|
|
Copycat
|
11-06-2004, 20:48
|
Gäster

|
MR LINDELL, man törs väl knappt fråga VAD. Om det är vad jag tror, fungerar det verkligen? Hur lång tid tar det innan man ser resultat? Jag provade Top Gun på några blad med ett mycket possitivt resultat,(trodde jag ja) det var bara tillfälligt, det kommer igen på samma ställe, tyvär. Det lutar åt total marktäckning och gräsmatta på rulle snart.
|
|
|
|
|
11-06-2004, 20:55
|
Medlem

|
Har man en sådd gräsmatta är det hopplöst att ligga och plocka ogräs för hand. Stroller Combi fungerar och man behöver inte använda mycket, man skall använda det sparsamt. Det göder perfekt och så tar det bort vanliga ogräs. Det är kanske lite aggresivare än vanlig gödning om man inte sprider det väl, precis som med gödning kan man bränna gräset lite. Jag tror det är bäst i början på året när gräsmattan är sur och inte används som annars. Men ogräset är inte borta för alltid, det kommer nytt på andra ställen och man får jobba på det sätt man vill tills man är nöjd med resultatet.
|
|
|
|
Copycat
|
11-06-2004, 21:01
|
Gäster

|
MR LINDELL, jag syftade annars på "din hemlighet" men det kan vara. Jag kan alltså konstatera att:Round up INTE är förbjudet (än) att tillåtna medlet Stroller Kombi egentligen inte heller är miljövänligt och att MR LINDELL håller inne med en hemlis som andra borde få ta del av. Då tackar jag för svaren, och så stänger vi tråden INNAN någon blir förnärmad.
|
|
|
|
Copycat
|
11-06-2004, 21:09
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
11-06-2004, 21:11
|

Medlem

|
App, app, app! Ha inte så bråttom med att stänga trådar nu! Jag vill gärna veta vad MrLindell har för hemlisar som inte jag redan vet! jag har nämligen en gräsmatta full av maskrosor, kvickrot och diverse ogräs som det inte är världens enklaste att bli av med! Dela nu med dig innan denna tråd stängs för jag vet inte hur jag ska klara sommaren annars!!!
--------------------
|
|
|
|
|
11-06-2004, 21:21
|
Medlem

|
Kvickroten vill jag också bli av med men vet inte hur. Det finns inga hemlisar Betty!
Vi skojade bara!
|
|
|
|
|
11-06-2004, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Betty @ 11-06-2004, 22:11) jag har nämligen en gräsmatta full av maskrosor, kvickrot och diverse ogräs Så här gör man: Före och så här fint efter. Om du inte orkar gräva upp alla på en gång, plocka bort alla blommor, så de inte fröar av sej.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
11-06-2004, 22:27
|

Medlem

|
Det är ju precis det jag gör Hannele! Rensar och rensar, plockar blommor och rensar... Finns det något enklare sätt så mottages tips gärna!
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|