CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-07-2004, 22:38)
Det är de små fröna inuti frukten som man sår.
Det finns 2 physalis som är liknande. den man köper i matbutiken är ofta kapkrusbär som ger ganska högväxande växter och de brukar vilja växa ganska varmt och skyddat.
Har man inget växthus så finns släktingen Gyllenbäret som sätter frukt något snabbare, är mer köldtålig och kan ofta odlas på friland + den blir lite lägre och kompaktare. Frukterna på gyllenbäret ser ut och smakar som bären på kapkrusbäret, bären blir dock något mindre hos gyllenbären.
Physalisväxterna odlas ofta som busktomat, förkultivering runt mars, ingen tjuvning. Man kan dock klippa i den ifall den tar för stor plats.
Frukterna är helt mogna när de trillar av plantan men man kan öppna lyktan och tjuvkika är de ganska gulorange brukar man kunna plocka frukter och de brukar eftermogna också så blir det risk för frostnätter på hösten kan man plocka av frukter och låta dem mogna inomhus på ett fat.
Har man växten i kruka och har ett bra ställe för övervintring (ljust och svalt) kan man övervintra växten ifall man vill.
Är det inte samma sak då...gyllenbär och kapkrusbär? Att tomatillo är en physalisvariant vet jag men...

jag var helt säker på att gyllenbär och kapkrusbär var samma sak...hmm.... ser här att i Impecta har dom "Kapkrusbär" Physalis peruviana edulis och Lord Nelson har "Gyllenbär" Physalis pruinosa fast Impectas variant benämns "guldbär" också...

Jaha... då har man lärt sig nåt nytt idag också.......det är ju alltid trevligt...
Fast jag har köpt i affären och tagit frön av och sådde i maj nångång sen satte jag ut dom i kallbänk och täckte extra när det var risk för frost i början på juni...dom verkade trivas alldeles utmärkt och har blivit jättestora och friska trots den kalla sommaren...nu blommar dom för fullt så jag ser fram mot en god skörd