|
Varför vill så många såga ner, alla sina skuggande träd?! |
|
|
|
07-08-2004, 16:48
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Jag skulle dö, om vi inte hade lite svalkande skugga i trädgården idag; +29° C. Både människor, djur och växter mår bra av lite vandrande skugga. Men motorsåg är det första många nyinflyttade tar fram...
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
07-08-2004, 18:24
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
07-08-2004, 19:46
|
Medlem
Antal inlägg: 241
Medlem nr: 3 860

|
Jag vill såga! Eller rättare sagt, jag våndas mycket över frågan och ska avvakta ett par år till men det blir förmodligen så att vi sågar ner en magnifik, 15 meter hög lönn. Varför? Jo, den har en lika enorm som vacker krona och är placerad rakt i väster. Detta innebär att från 16-tiden så ligger det en kompakt skugga över en stor del av tomten. Jag trivs inte med att inte alls ha tillgång till kvällssol. Däremot så betyder inte det att vi kalhugger vår tomt. Vi har 12 fruktträd och ett antal större träd som lönn, ek och alm runt tomtgränsen. Skugga och höjd kommer att finnas kvar ändå. Men visst känns det i det närmaste kriminellt att ens tänka tanken att sätta sågen i en sådan jätte. Ett träd av den dimensionen har ju ett slags unik värdighet som kommer av att ha funnits till ett par mansåldrar.
|
|
|
|
|
07-08-2004, 21:32
|
Gäster
Antal inlägg: 391
Medlem nr: 3 998

|
"Jag trivs bäst i öppna landskap", kan det sägas bättre? Nä, skämt åsido, jag diggar inte myggen o alla dom förbannade bromsarna som det finns alldeles för mycke av runt om oss. Marken omkring är lite sumpig o där frodas det många av båda sorter. Det är ett måste att avverka skogen om man överhuvudtaget ska kunna bo här. Vill man ha lite skugga, kan jag garantera att det finns skugga någonstans runt huset jämt. Har inte du det Hannele? mvh. laika
|
|
|
|
|
07-08-2004, 21:34
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag låg i trädgårdsoffan ( i skuggan!!!!) och tittade upp på den klarblå himlen. En blå öppning mellan de höga trädtopparna. Jag skulle inte vilja vara utan mina vackra bokar som ger sån skön skugga när solen gassar som idag. Efter 18-19-tiden försvinner solen bakom trädtopparna och visst kunde det vara skönt med kvällssol ibland, men man kan inte få allt. Där solstrålarna kommer åt lite, även framåt kvällen, har jag min torkvinda
|
|
|
|
|
08-08-2004, 18:27
|

Medlem
Antal inlägg: 807
Medlem nr: 361

|
CITAT (Hannele @ 07-08-2004, 17:48) Men motorsåg är det första många nyinflyttade tar fram...  Skulle tro att det till viss del handlar om att "pinka in reviret" när man så drastiskt ändrar på miljön.
--------------------
Lena Norra Skåne, zon 2-3
"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
|
|
|
|
|
08-08-2004, 21:22
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Tja, var och en för väl göra som han eller hon vill! Dom nyinflyttade kanske vill ha en massa blommor och stora träd gör sånt ganska svårt. Har man haft stora träd på tomten länge så kan det ibland vara svårt att fälla dom pga just såna känslor som Carren redovisar. Då är det lättare för nyinflyttade.
Och som sagts tidigare, det finns parasoller att köpa.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
09-08-2004, 08:47
|

Medlem
Antal inlägg: 32
Medlem nr: 4 206

|
Pinka in revir, ha ha, den var bra! Vi har haft en liten 'meningsskiljaktighet' sambon och jag, just i detta ämne.  Han ville fråga den som äger den obebyggda granntomten om han fick gallra bort en tall eller två, och dessutom kapa ner några höga aspar på kommunens mark, medans jag tycker att det var ovanligt dumma idéer. Och när han började fundera på om man skulle sätta sågen i vår 30-meter höga vackra täta fina gran som vi har på tomten blev jag trädkramare! Nu har vi ju köpt ett hus i skogsmark, och då får vi anpassa oss efter det tycker jag! Men det är klart - på 800 kvm tomt har vi bara ca 50 kvm som inte är skugga, och för eventuella planteringars skull hade det kanske varit roligt med lite mer sol... Vi gallrar dock upp bland alla planterade buskar som tomten är full av, och vad STORT det bli då, det är förvånansvärt mycket utrymme som frigörs! Men så länge jag bor här så blir det inget av någon motorsågsmassaker på de större träden!
|
|
|
|
|
09-08-2004, 08:55
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
Min granne sågade ned ett gammalt vackert äppelträd när det stod i FULL BLOM.....  Var tvungen att gå inomhus för att slippa se eländet..... Visst gör man som man vill på sin egen tomt, men det går nog lite för fort i vissa fall. Och nu har jag grannens husvägg i blickfånget, istället för ett vackert träd, så jag vet ju vilket JAG föredrog.
|
|
|
|
|
09-08-2004, 09:13
|

Medlem

|
CITAT (Mia @ zon 3,09-08-2004, 09:55) Och nu har jag grannens husvägg i blickfånget, istället för ett vackert träd Ja, visst är det ledsamt. Hur kan en parasoll vara vackert att titta på??
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
09-08-2004, 09:20
|

Medlem
Antal inlägg: 463
Medlem nr: 48

|
Det kan ju vara så att man helt enkelt inte tycker om träd. Smaken är som baken och det tycker jag är tur. Själv skulle jag inte vilja såga ner mina 2 fina ekar eller min björk.. fast björken just nu håller på att driva mig till vansinne när den släpper alla sina miljarder frön som kommer in precis överallt i hela huset!
--------------------
Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1
|
|
|
|
|
09-08-2004, 10:25
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Visst kan man ha synpunkter på vad andra gör men den egna bestämmanderätten slutar vid tomtgränsen.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
09-08-2004, 12:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2004, 11:25) Visst kan man ha synpunkter på vad andra gör men den egna bestämmanderätten slutar vid tomtgränsen. Eller snarare en bit innan tomtgränsen..... har precis fått lemlästa min karaganhäck, för att sopgubbarna tycker att den hindrar sikten för dem..... Kan jag i och för sig tänka mig att den gör, men i ett 100-årigt bostadsområde är det inte riktigt planlagt för att sådana slagskepp som kommunens sopbilar ska kunna backa obehindrat. Frågar mig i mitt stilla sinne hur det blir den dagen häcken är för gammal (eller blivit helt sönderkörd) och ska ersättas av plank/staket..... Kommer jag behöva stympa min tomt och sätta staketet två meter in för att slippa reparera det hela tiden, tro....?
|
|
|
|
|
09-08-2004, 12:37
|
Medlem
Antal inlägg: 99
Medlem nr: 3 879

|
om man betalar för sjöutsikt är det väl inte så svårt att förstå? sen vill man väl ändra lite när man precis flttat in för att det ska kännas mer som ens eget...
|
|
|
|
|
09-08-2004, 15:39
|

Medlem

|
CITAT (Annelie @ 09-08-2004, 10:20) Det kan ju vara så att man helt enkelt inte tycker om träd.  Vad har man då? Stor gräsmatta...? Jag har aldrig besökt någon vacker trädgård utan träd.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
09-08-2004, 15:58
|

Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 4 009

|
Ibland kan det vara så att trädet dåligt av någon orsak, och kan trilla ner på både människa och hus. I vissa delar av landet kan det vara svårt att få ut något på försäkringen efter omkull fallna träd
//Håkan
--------------------
//Håkan
|
|
|
|
|
09-08-2004, 16:18
|

Medlem

|
CITAT (HåkanH @ 09-08-2004, 16:58) Ibland kan det vara så att trädet dåligt av någon orsak, och kan trilla ner på både människa och hus. Vi håller de flesta träd korta. Detta plommoträd lär knappt ens skada bikupan!
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
09-08-2004, 19:05
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Jag har sågat ner åtskilliga träd sen vi köpte vårt hus nov -02. Min man säger bara: ska du såga ner ett träd nu igen? Anledningen är att förra ägaren (trots att han jobbade med trädgård, väldigt svårt att tro) planterade fyra träd på samma ställe med typ en halvmeter emellan. Var säkert jättebra när de var små men träd växer faktiskt och de måste ju får plats att växa, inte så snyggt när fyra träd växer in i varann och de ser "avhuggna" ut på alla håll utom ett  vi har sparat två av träden (ett äppelträd och en väldigt fin "buske") men de är egentligen helt felplacerade och kommer tas ner senare också. Vi ska dock plantera lite nya träd på bättre valda ställen först och låta dem växa upp lite först. Skugga får vi ändå eftersom vi har "skog" runt omkring. De verkade väldigt rädda för insyn också vilket inte vi är och de hade därför planterat träd på träd + nån buske väldigt tätt runt hela tomten. Är det konstigt att man vill gallra då Man får väl gå bärsärkagång på ett vettigt sätt...vår underbara magnifika bok rör jag dock inte...fast den står dumt till. Ska flytta gången istället
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|