Jag fick mitt växthus förra våren. Lade stora cementplattor som golv o det fungerar bra. Plattorna går inte ända ut så jag kan sopa ut ev jord o blad. Jag planterade olika sorters tomater i Willabs 20 l hinkar, men använde även andra plasthinkar, några större, andra mindre. I en jättehink (30-40 l)satte jag 5 paprikaplantor, som gav jättestora frukter i olika färger Rainbow Mix). Alla tomater växte bra, nästan för bra, för jag fick en väldig bladmassa, som jag gallrade då o då. Kanske jag gödslade för mycket? Använde både hönsgödsel o nässlor, som jag blandade ner i regnvattnet, som jag sedan vattnade med. Tyckte bäst om cocktailtomaterna, speciellt Whippersnapper, som var låg men gav massor av frukter varje dag. Nu har jag lärt mig termerna indeterminate o determinate. De senare slutar växa efter viss tid o storlek, t ex busktomater, medan de andra kan växa o ge frukt ända till frosten kommer. Rätt uppfattat? Jag tycker det är jobbigt med uppbindningen, så jag föredrar de som inte blir så höga. Till sommaren ska jag prova att även odla gurka, fast en del säger att tomater o gurka inte trivs tillsammans. Är det sant? I slutet av säsongen, ca september fick jag mögel på plantorna, så då tog jag ut alla. Hur ska man förhindra det? Vill gärna ha tomater även i oktober. Hjälper det installera en fläkt? Ska man ha öppet lite även på natten? jag bor i Skanlör, däe det ju är ganska fuktigt. Tacksam för alla råd. Barbro
|