När jag har klippt av skott från min vindruva så har jag bara stoppat dem i kruka och de allra flesta tycks rota sig. Jag har alltså klippt av gröna skott. Sedan har jag tagit bort ett bladpar och stoppat ner den biten i jorden (tänkte att rötter utvecklas bättre från ett f.d. bladparsveck). Jag hade allt ifrån 15-30 cm bitar som jag använde (jag hade klippt av längre rankor också, men delade dem på två eller tre så att de inte var så långa). Jag testade i början att ha dem i vatten också, för att se om de fick rötter där, men de fungerade bättre att stoppa ner dem i jord direkt. Det kan hjälpa att klippa av några blad på rankorna också tror jag, så de får mer energi att göra rötter. De får snart nya små blad i vecken där man klippt av de gamla. Sedan gillar ju vindruvor sur jord, så jag brukar ta hälften vanlig jord och hälften rododendronjord i krukan. Men i början stoppade jag ner dem i vanlig och dessutom återanvänd jord i brist på annat, och de fungerade lika bra : ). Jag låter krukorna stå ute under vintern, på skyddad plats. Det fungerar säkert utmärkt att gräva ner dem. Jag skulle också tro att det går att gräva ner dem på en gång i jorden där man vill ha den, istället för i krukor först. Däremot vet jag ingenting om hur det påverkar själva sorten av vindruva att man tar sticklingar, mina är så små att de inte blommat eller gett frukt än. Vissa växter blir ju "förvildade" eller blir något annat (får inte samma förädling) än moderplantan när man tar sticklingar...Men det kanske någon annan kan svara på?
Lycka till!
|