TACK för alla tips!
Och ytterligare en blomma är nu i alla fall säkert identifierad! (Purpurklätt)

Det där med digitalkamera var bra, har inte haft någon fungerande förut men nu ska jag försöka lägga upp en bildbank... många blommor har ju blommat ut, men jag ska försöka ta bilder lite allt eftersom!
Tänk så underbart det är att kunna tassa omkring i sin egen lilla trädgård! Och dessutom en som man är alldeles kär i - så fort jag satte min fot där första gången så kände jag att HÄR skulle jag trivas!
En sak som jag har märkt som är så härlig, är att trädgården liksom har skiftat kläder några olika gånger sedan i maj när jag köpte den. Först var det massor av påskliljor och tulpaner. I juni var den kanske allra vackrast med jättestora blålila lupiner, vita prästkragar och stora rödorage vallmo... just det, det var då som den mörkt lila syrenen blommade också... sedan tog gulaktiga iris och ljust lila malva och diverse annat som jag inte vet vad det heter över... Kul att det är så!
Det finns också en jättestor Spirea med gulvita "vippor" högst upp som bara blommade jättekort, liksom de höga praktriddarsporrarna. Tycker kanske att spirean tar lite väl stor plats utan att kanske vara så himla vacker... skulle det vara helgerån att ta bort en så stor spirea (2-2,5 m hög och kanske detsamma i diameter) eller kan jag göra något för att den ska bli lite roligare under längre tid?
Oj, nu ska jag sluta skriva denna roman och låta er återgå till era sysslor! Än en gång tack så mycket!