Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 020
Sådde en hel del perenner i våras som nu står i en barnkammare. Den är hög som en pallkrage och bottnad med markväv. Jorden är lite mager och känns lite fuktig fast den är grusig. (Blir det sämre dränering av markväv?) Vore det bättre att jag flyttade mina småplantor till en mager men mycket väldränerad slänt under vintern och är det i så fall för sent att göra det nu?
Medlem
Antal inlägg: 210
Medlem nr: 376
Asno, jag har samma funderingar. Det är också ganska fuktigt i min kallbänk som är något lägre än pallkrage dvs 25 cm och jag har också markväv på bottnet. Jag är lite orolig att de småplantorna kan rutna om det skulle vara en regnig höst.
Jag har ingen erfarenhet av kallbänkar, har haft min i 2 månader så det skulle vara skönt med lite tips.
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
gamla fönster alt plastskivor med en träbit mellan fönster och bänk för cirkulationen löser en regning höst o vätaproblem Fönstet kan även användas på våren för att göra lite varmare miljö
Medlem
Antal inlägg: 516
Medlem nr: 4 341
Jag har också en hel del perennsådder. De står dock i små fyrkantiga planeringskrukor nu. Går det bra att ställa ner krukorna rätt ner i en pallkrage för övervintring eller bör man planera ut dem i pallkragen?
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Risken är att det både blir för vått o för kallt -krukorna /växterna bör helst vara nergrävda.men bor du i mild zon så visst kan det gå-En rishög är bättre än våta löv o plast