Cannan är en knölväxt som du övervintrar inne, jag låter mina torka upp på hösten och strax innan det fryser plockar jag in dom och låter plantorna vissna ner. Klipp inte bort bladen förrän på våren då du tar fram dom för drivning igen, vilket jag gör i början av feb. Du kan antingen låta plantorna vissna ner i sin kruka eller så tar du upp dom och förvarar i en kartong svalt och mörkt, som en dahlialök. I feb. så klipper jag bort alla döda blad, planterar knölen strax under jordytan, vattnar 1 ggr. sen är det bara att vänta på att löken ska vakna och börja spira igen. Då tar du fram den och ställer den ljust och sköter den som en vanlig krukväxt. Jag planterar om den allt efter hur den växer, och jag ger en svag näringslösning varje gång jag vattnar. Har du fått en canna indika, så är blommorna små och ger frön som du kan plantera i feb. men är det en Canna generalis så får den större blommor men inga frön. Lycka till, hoppas du har fått några råd så du vet hur du ska göra. Jag vet också att en del aldrig låter Cannan gå till vila utan behåller den grön hela vintern ljust och svalt, men det har jag ingen erfarenhet av, så du får nog vänta att någon kan berätrtta för dig om det alternativet. /Helen
--------------------
|