|
|
  |
Jag tipsade om gratisannonssidor,, där man kan placera om katter... |
|
|
|
01-10-2004, 21:15
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
... till några här på forumet. Jag fick detta mail på grund av av mina tips. Om vederbörande har något mer att anföra i ämnet ska jag gärna diskutera detta här på forumet i stället. Observera att vederbörande inte vet något om under vilka omständigheter jag placerar ut min kattungar. Jag betackar mig försättningsvis från privata pm och mail rörande det jag diskuterar öppet på forumet. Detta är mailet i sin helhet, jag stryker tillsvidare avsändaren:
Fenja!Kattungar är inget man skall "bli av med"Jag vet att du föder upp "huskatter" och det är inget som jag ropar hurra, hurra till. Kattungar skall endast avlas när man redan har köpare till dem. Huskatter skall kastreras så vi slipper alla dessa övergivna stackare som sedan skall tas omhand. Det finns alldeles för många som tycker det är så roligt med en kull kattungar men som sedan tycker att det är besvärligt att bli av med dem och därför "dumpar" dem i något dike.Ja, jag tror inte att du gör det men folk som vill köpa "billiga" kattungar är inte alltid så aktsamma om sina djur utan ser dem som "slit och släng".Ja, som du förstår så har jag raskatter, varav de som inte skall gå i avel är kastrater. Mina får heller inte springa ute och kanske råka i "olycka". Vänligen ... .
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
01-10-2004, 22:22
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
jag förstår att du blir förbannad fenja. det hade jag också blivit tycker inte att det är fel att föda upp "huskatter" eller blandraser dom är nog så trevliga och att punga ut med tre till fyra tusen för en raskatt är inte alla som kan jag tror inte att personen har läst vad det handlat om när du har tipsat om annonsplatser uttrycket att "bli av med" är ju inte frågan om att dumpa katter utan att hitta ett hem till övergivna katter tycker inte att du ska ta åt dej, då bara du själv vet hur du säljer dina bäbbar
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
01-10-2004, 22:26
|

Medlem

|
Tack Pejori! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
01-10-2004, 22:58
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Nu fattar inte jag! Är detta ännu ett fall--där någon besserwisser anser att man ej ska få avla på "huskatter"? Jamen--då vill jag ha svar på: Vad är det för fel på "huskatter"? Vad är det t.ex. för fel på blandrashundar? OCH: vem kan påstå, som människa--att denna person är "renrasig"???? Nej--fy tusan--för så´nt snack!!
|
|
|
|
|
01-10-2004, 23:08
|
Medlem

|
japp. det är det jag har gått från renrasiga katter och hundar då jag såg att det enda som gällde var att tjäna pengar påstår inte att det är så i alla föreningar, men det var så i dom jag var med. har nu två blandraskatter och två blandrashundar, och dom är mitt allt, med ett gott lynne och temprament har tagit hand om "problemhundar" i tjugo år, och jag ser ingen nackdel i att dom är blandraser om man inte blandar in för många raser har alltid fått gott betyg för mina valpar och varit noga med hur och med vad jag blandar. tyvärr finns det förståsigpåare som tycker att blandraser inte borde finnas, men jag tycker att det får stå för dom
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
01-10-2004, 23:18
|

Medlem

|
Hoppas verkligen att de personer som tycker illa om huskatter o blandrashundar---är helt renrasiga, själva!!!
|
|
|
|
|
01-10-2004, 23:35
|

Medlem

|
Tack igen, båda två! Det är ungefär vad jag tycker också, jag blev bara så arg. I år har jag haft en kattungeköpare som åkte åttio mil fram och tillbaka över en dag för att hämta sin katt, två andra har åkt 45 x 2 mil, först för att välja och sedan för att hämta sin kisse. De ungar som hamnade närmast finns i Göteborg, cirka 10 mil härifrån... Det är inga oseriösa kattköpare som gör så. De mailar bilder och berättar hur kissarna har det och jag är så säker jag kan bli på att de alla har det bra. Det är den här sortens korttänkta rassnobberi som gör att det finns en efterfrågan på blandrasdjur. Den sortens uppfödare som avsändaren av mailet är, är inget jag ropar hurra, hurra för! Det är inte alla som har möjlighet att lägga en kvarts månadslön på en raskatt. Jag har en omplaceringshund, en rasren pyrenéerhane som kostade över åtta tusen för de som köpte och spöade skiten ur honom... (Jag har nära kontakt med uppfödaren.) Pengarna är ingen garanti för att djuret får det bra. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
01-10-2004, 23:39
|

Medlem

|
Nej--men en del personer vill "glänsa" m att ha en raskatt, eller en rashund!! Det säjer ju allt om dessa personer!! En "huskatt", är oftast intelligent o lättlärd! Likaså en blandrashund!
|
|
|
|
|
02-10-2004, 00:02
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
Naturligtvis är det inte fel med huskatter har oftast ett härligt temprament och föder friska och livskraftiga ungar. Har själv ingen huskatt men många av dom uppfödare jag känner har också en sådan. Det man önskar med alla katter, både rasrena katter och blandraser är ju att dom tas omhand på rätt sätt. Jag anser att alla kattungar bör vara vaccinerade och vetrinärsbesiktigade när dom säljs. Jag tycker också att alla "uppfödare" bör vara noga med var deras kattungar hamnar. Att föda upp en kattunge kostar pengar, både en rasren och en icke rasren. Den stora skildnaden är väl igentligen bara parningsavgiften, oftast behövs ju inte den för en blandras. Och så stamtavlan naturligtvis. Det gör ju att även blandras kattungen bör kosta pengar, obs jag har ingen aning om ifall fenjas kattungar kostar något, det är inte det jag syftar på, varför mer eller mindre ge bort något så värdefullt alldeles gratis som många gör ! Jag vet att ett relativt högt pris inte är någon garanti för att katten får det bra, men ett kännbart pris gör i alla fall att dom flesta människor tänker lite längre innan dom skaffar sitt djur och kanske det kan avhålla en och annan sommarkattägare till att inte skaffa den där kattungen som dom i alla fall inte hade planerat att ta med hem till stan.
|
|
|
|
|
02-10-2004, 00:24
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
Skickade visst iväg det där inlägget utav misstag innan det var färdigskrivet, fortsätter alltså här. Ville bara komentera åsikten att raskattavel bedrivs enbart för attt tjäna pengar, det finns säkert en och annan som börjar föda upp katter för att göra det, men dom vaknar säkert ganska snart upp till verkligheten. och jag skulle verkligen vilja veta vilka klubbar som bara är intresserade av det. Förefaller mej verkligen underligt. Att som raskattuppfödare vid något tillfälle få en kull som faktiskt går med vinst är iofs inte konstigt men att i sista änden gå med vinst är inte troligt. Det är en massa kattmat, kattsand, vetrinärsbesök, försäkringar, parningsavgifter, resor mm som ska betalas innan man står där med en kull kattungar som ska säljas. Har man då lite otur blir det bara en i kullen ! Visst, det finns storuppfödare, men hur säljer du en massa kattungar + Jo naturligtvis bara genom´att synas! Mao , en massa utställningar och då går det också åt en massa pengar. Så vill nån bli rik, inte är kattuppfödning den rätta vägen. Men fanns inte kattuppfödarna, fanns det ju bara en kattras, en blandras, inte kan väl ens den som mest förespråkar huskatten vilja att alla andra raser helt suddades ut. I alla fall jag vill att dom olika raserna ska finnas kvar. När det gäller kattklubbar, tror jag att dom alldra flesta framför allt kämpar för god djurhållning och för att kattens status i samhället ska höjas.
|
|
|
|
|
02-10-2004, 00:24
|

Medlem
Antal inlägg: 849
Medlem nr: 1 090

|
Bra formulerat anncharlotte; precis de banorna tänker jag också i! Personligen har jag både huskatt och raskatt och älskar dem lika högt båda två! Dock är ingen av dem något jag skulle kunna ta kattungar på, så honan är kastrerad och hanen kommer bli det när han är vuxen nog. Skippa allt ras/blandrassnack är ni snälla, det är inte det som är poängen! Jag tycker all seriös uppfödning är bra, oavsett om det gäller raskatter eller huskatter! Tar ägaren ansvar för sina djur och var de hamnar är allt bra i mina ögon Vad det gäller kostnaden - själv sparade jag ihop till min dyra raskatt. Kunde ju inte få alla de egenskaper jag eftersökte hos katt nr 2 annars...Vill man ha något som går att spara ihop på rimlig tid så skaffar man det  Å jag tror också det är lättare att förstå ansvaret av att skaffa katt om man tar mer än ex. en krona tassen för den, men som sagt, så länge man själv har koll på var ens missar hamnar så är det bra ändå. Min huskatt t ex är ju en gratiskatt (stallkatt), fast hon var åtminstone avmaskad när jag fick henne . Det var jag själv som ordnande vaccineringar, försäkring och sådant.
--------------------
Hortikulturella hälsningar, Elisabeth
|
|
|
|
|
02-10-2004, 00:43
|

Medlem

|
Jag har absolut inget emot raskatter eller uppfödare därav generellt sett, men en hel del emot den som mailade mig: För att dra sådana slutsatser och komma med slika antydningar utan att veta ett enda dugg är bara såååååååå lågt! Eller är det okay att skicka sådana mail till vem som helst bara för att man anser att man själv är bättre?!! God katthållning är naturligtvis vad alla katter borde åtnjuta oakttat bakgrund eller pris. Jag tar betalt för mina katter, bra betalt just av skälet att man hoppas att den som lägger ut pengarna ska ta väl hand om sitt djur. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
02-10-2004, 00:59
|
Medlem

|
håller fullständigt med om att den som vill ska avla på sina raskatter och åka runt på utställningar för att få en bedömning av sin katt eller hund.  förringar inte på något vis det arbete som ni lägger ned, men tycker inte heller att ni ska förringa den som vill ägna sig åt blandraser. tror och hoppas att det ska finnas plats för alla sorter då det faktiskt finns dom som föredrar en blandras framför en renrasig.
--------------------
|
|
|
|
|
02-10-2004, 09:15
|

Medlem
Antal inlägg: 469
Medlem nr: 3 307

|
Till er som inte gillar blandraskatter; vad tycker ni om en asiat och en neger skulle skaffa barn? är det oxå fel?
--------------------
Martina I Motala Zon 2
|
|
|
|
Copycat
|
02-10-2004, 09:43
|
Gäster

|
Hejsan ! Efter att jag läst den här tråden, så undrar man hur vissa människor är funtade. Att hänvisa till vissa sidor för att hitta nya hem åt kattungar/katter är väl inget fel? Det ska betraktas som en välgärning. Att sen skicka såna mail, som det Fenja fick, tyder på otroligt dålig stil. Ska detta ha kommit från en Forummedlem eller? Jag har själv två "oäktingar" som jag älskar som mina egna barn, det är "mammas gullungar". Den ena är 9 år, vacinerad, chipmärkt och steriliserad. Den andra är drygt året, vacinerad och chipmärkt, hon är född vildkatt och blir bättre för varje löp hon går in i. Jag planerar att ta en kull på henne så fort hon är mogen för det, det verkar vara rätt nära nu, hon tar leksakerna och tvättar rent och bäddar runt med. Att hundar kan vara skendräktiga och ha låtsasungar, det har man ju hört talas om men katter? Det var något nytt för mig. I mitt album har jag bilder på mina småttingar, och även mitt "barnbarn" Gizela. Hon är ett lyckat resultat av Fenjas omdiskuterade blandrasavel, och 80 mil är ingenting för en sådan raring. Att propagera för enbart rasrena katter/hundar tycker jag är fel, blandisarna har många gånger så mycket mer att ge sina nya ägare än dom ofta sönderavlade raskatterna. Min vildfödda t.ex. apporterar, och älskar det. Det jag skulle kunna tänka mig att skaffa i rasväg, är en Perser, med nosen betydligt lägre än dom sönderavlade stackarna som får problem med tårkanaler och andningen. Alla katter har en enorm personlighet, oavsett om dom är "rasrena" eller "hus/blandkatter",dom har rätt att älskas oavsett avelsform.
|
|
|
|
|
02-10-2004, 10:05
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Hej! Här hoppar amaria in och rör om i getingboet  . Allt går ju att tolka på olika vis, och jag är inte ute efter att försöka påtala vilken tolkning som skulle vara den rätta - för det vet jag inte. Men det är facsinerande hur olika man kan tolka något som sägs (eller skrivs). Den andemening som jag läser in i pm:et - håller jag med om. Att inte heller skriva ut det på forumet, förstår jag också. Att våra tolkningar är olika, framgår av att jag dessutom fullständigt håller med om det som skrivs här i tråden om ras kontra blandras.  . Inklusive att jag tror på Fenjas seriositet. Så, i det stora hela tycker jag nog att det var lite klantigt att kasta sina egna åsikter på en specifik person, som dessutom var "fel person". Men i gengäld får ju "denna klantare" tillbaka samma "åsikter", fast i annan tappning. Kram från amaira  .
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
Copycat
|
02-10-2004, 10:12
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
02-10-2004, 10:12
|
Medlem

|
ja det var det jag menade också hoppas att nutten och anncharlotte inte missförstod mej tidigare inget ont om rasrena katter och hundar, men jag tycker inte att renrasiga sällskapsdjur skulle vara mer rätt att föda upp än blandraser jag har sett folk dränka kattungar och hundvalpar för att dom haft fel teckning eller bettfel, med motivationen att "jag får ett högre pris om jag inte säljer några defekta djur" det tycker jag är oerhört syniskt, då dessa kan få ett fullgott liv som sällskapsdjur hos någon som vill ha en vän. berövar man ett djur livet av sådana orsaker tycker åtminstånde jag att det bara är pengar det handlar om tycker man att det är roligt att åka på utställningar och föda upp renrasiga djur så är det väl inget fel i det, men att tycka att blandraser inte har något värde och att det skulle vara mer "rätt" med renrasiga tycker åtminstånde jag är fel. vi som föder upp blandraser släpper INTE bara ut våra djur så dom "hamnar i olycka" utan planerar noga innan
--------------------
|
|
|
|
|
02-10-2004, 10:22
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
CITAT Vadå "fel" person?? Ingen är väl namngiven här, eller? Mer än Fenja då. Ett förtydligande skulle inte sitta fel Okej, jag har nog skrivit luddigt - var menat som "övergripande" - blev fel. CITAT Så, i det stora hela tycker jag nog att det var lite klantigt att kasta sina egna åsikter på en specifik person, som dessutom var "fel person". Tydligare: Jag tycker att den som skrivit pm:et utförde en klantig handling, när denne person (icke namngiven) "gav sig på" Fenja ("fel person") för att avreagera sig sina egna åsikter. Det tycker jag eftersom det denna pm-skrivare skriver, inte gäller för Fenja. Och därmed uppfattar Fenja pm:et som kränkande. Med all rätt. Äh, jag lyckas inte bli tydlig med vad jag menar i alla fall. Jag kanske inte vet vad jag menar? Återkommer om jag lyckas reda ut det här inför mig själv...  /amaira.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
02-10-2004, 10:27
|
Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|