|
... till några här på forumet. Jag fick detta mail på grund av av mina tips. Om vederbörande har något mer att anföra i ämnet ska jag gärna diskutera detta här på forumet i stället. Observera att vederbörande inte vet något om under vilka omständigheter jag placerar ut min kattungar. Jag betackar mig försättningsvis från privata pm och mail rörande det jag diskuterar öppet på forumet. Detta är mailet i sin helhet, jag stryker tillsvidare avsändaren:
Fenja!Kattungar är inget man skall "bli av med"Jag vet att du föder upp "huskatter" och det är inget som jag ropar hurra, hurra till. Kattungar skall endast avlas när man redan har köpare till dem. Huskatter skall kastreras så vi slipper alla dessa övergivna stackare som sedan skall tas omhand. Det finns alldeles för många som tycker det är så roligt med en kull kattungar men som sedan tycker att det är besvärligt att bli av med dem och därför "dumpar" dem i något dike.Ja, jag tror inte att du gör det men folk som vill köpa "billiga" kattungar är inte alltid så aktsamma om sina djur utan ser dem som "slit och släng".Ja, som du förstår så har jag raskatter, varav de som inte skall gå i avel är kastrater. Mina får heller inte springa ute och kanske råka i "olycka". Vänligen ... .
jag förstår att du blir förbannad fenja. det hade jag också blivit tycker inte att det är fel att föda upp "huskatter" eller blandraser dom är nog så trevliga och att punga ut med tre till fyra tusen för en raskatt är inte alla som kan jag tror inte att personen har läst vad det handlat om när du har tipsat om annonsplatser uttrycket att "bli av med" är ju inte frågan om att dumpa katter utan att hitta ett hem till övergivna katter tycker inte att du ska ta åt dej, då bara du själv vet hur du säljer dina bäbbar
Tack Pejori! Mvh Fenja
zaaritha
01-10-2004, 22:58
Nu fattar inte jag! Är detta ännu ett fall--där någon besserwisser anser att man ej ska få avla på "huskatter"? Jamen--då vill jag ha svar på: Vad är det för fel på "huskatter"? Vad är det t.ex. för fel på blandrashundar? OCH: vem kan påstå, som människa--att denna person är "renrasig"???? Nej--fy tusan--för så´nt snack!!
japp. det är det jag har gått från renrasiga katter och hundar då jag såg att det enda som gällde var att tjäna pengar påstår inte att det är så i alla föreningar, men det var så i dom jag var med. har nu två blandraskatter och två blandrashundar, och dom är mitt allt, med ett gott lynne och temprament har tagit hand om "problemhundar" i tjugo år, och jag ser ingen nackdel i att dom är blandraser om man inte blandar in för många raser har alltid fått gott betyg för mina valpar och varit noga med hur och med vad jag blandar. tyvärr finns det förståsigpåare som tycker att blandraser inte borde finnas, men jag tycker att det får stå för dom
zaaritha
01-10-2004, 23:18
Hoppas verkligen att de personer som tycker illa om huskatter o blandrashundar---är helt renrasiga, själva!!!
Tack igen, båda två! Det är ungefär vad jag tycker också, jag blev bara så arg. I år har jag haft en kattungeköpare som åkte åttio mil fram och tillbaka över en dag för att hämta sin katt, två andra har åkt 45 x 2 mil, först för att välja och sedan för att hämta sin kisse. De ungar som hamnade närmast finns i Göteborg, cirka 10 mil härifrån... Det är inga oseriösa kattköpare som gör så. De mailar bilder och berättar hur kissarna har det och jag är så säker jag kan bli på att de alla har det bra. Det är den här sortens korttänkta rassnobberi som gör att det finns en efterfrågan på blandrasdjur. Den sortens uppfödare som avsändaren av mailet är, är inget jag ropar hurra, hurra för! Det är inte alla som har möjlighet att lägga en kvarts månadslön på en raskatt. Jag har en omplaceringshund, en rasren pyrenéerhane som kostade över åtta tusen för de som köpte och spöade skiten ur honom... (Jag har nära kontakt med uppfödaren.) Pengarna är ingen garanti för att djuret får det bra. Mvh Fenja
zaaritha
01-10-2004, 23:39
Nej--men en del personer vill "glänsa" m att ha en raskatt, eller en rashund!! Det säjer ju allt om dessa personer!! En "huskatt", är oftast intelligent o lättlärd! Likaså en blandrashund!
anncharlotte
02-10-2004, 00:02
Naturligtvis är det inte fel med huskatter har oftast ett härligt temprament och föder friska och livskraftiga ungar. Har själv ingen huskatt men många av dom uppfödare jag känner har också en sådan. Det man önskar med alla katter, både rasrena katter och blandraser är ju att dom tas omhand på rätt sätt. Jag anser att alla kattungar bör vara vaccinerade och vetrinärsbesiktigade när dom säljs. Jag tycker också att alla "uppfödare" bör vara noga med var deras kattungar hamnar. Att föda upp en kattunge kostar pengar, både en rasren och en icke rasren. Den stora skildnaden är väl igentligen bara parningsavgiften, oftast behövs ju inte den för en blandras. Och så stamtavlan naturligtvis. Det gör ju att även blandras kattungen bör kosta pengar, obs jag har ingen aning om ifall fenjas kattungar kostar något, det är inte det jag syftar på, varför mer eller mindre ge bort något så värdefullt alldeles gratis som många gör ! Jag vet att ett relativt högt pris inte är någon garanti för att katten får det bra, men ett kännbart pris gör i alla fall att dom flesta människor tänker lite längre innan dom skaffar sitt djur och kanske det kan avhålla en och annan sommarkattägare till att inte skaffa den där kattungen som dom i alla fall inte hade planerat att ta med hem till stan.
anncharlotte
02-10-2004, 00:24
Skickade visst iväg det där inlägget utav misstag innan det var färdigskrivet, fortsätter alltså här. Ville bara komentera åsikten att raskattavel bedrivs enbart för attt tjäna pengar, det finns säkert en och annan som börjar föda upp katter för att göra det, men dom vaknar säkert ganska snart upp till verkligheten. och jag skulle verkligen vilja veta vilka klubbar som bara är intresserade av det. Förefaller mej verkligen underligt. Att som raskattuppfödare vid något tillfälle få en kull som faktiskt går med vinst är iofs inte konstigt men att i sista änden gå med vinst är inte troligt. Det är en massa kattmat, kattsand, vetrinärsbesök, försäkringar, parningsavgifter, resor mm som ska betalas innan man står där med en kull kattungar som ska säljas. Har man då lite otur blir det bara en i kullen ! Visst, det finns storuppfödare, men hur säljer du en massa kattungar + Jo naturligtvis bara genom´att synas! Mao , en massa utställningar och då går det också åt en massa pengar. Så vill nån bli rik, inte är kattuppfödning den rätta vägen. Men fanns inte kattuppfödarna, fanns det ju bara en kattras, en blandras, inte kan väl ens den som mest förespråkar huskatten vilja att alla andra raser helt suddades ut. I alla fall jag vill att dom olika raserna ska finnas kvar. När det gäller kattklubbar, tror jag att dom alldra flesta framför allt kämpar för god djurhållning och för att kattens status i samhället ska höjas.
Bra formulerat anncharlotte; precis de banorna tänker jag också i! Personligen har jag både huskatt och raskatt och älskar dem lika högt båda två! Dock är ingen av dem något jag skulle kunna ta kattungar på, så honan är kastrerad och hanen kommer bli det när han är vuxen nog. Skippa allt ras/blandrassnack är ni snälla, det är inte det som är poängen! Jag tycker all seriös uppfödning är bra, oavsett om det gäller raskatter eller huskatter! Tar ägaren ansvar för sina djur och var de hamnar är allt bra i mina ögon Vad det gäller kostnaden - själv sparade jag ihop till min dyra raskatt. Kunde ju inte få alla de egenskaper jag eftersökte hos katt nr 2 annars...Vill man ha något som går att spara ihop på rimlig tid så skaffar man det  Å jag tror också det är lättare att förstå ansvaret av att skaffa katt om man tar mer än ex. en krona tassen för den, men som sagt, så länge man själv har koll på var ens missar hamnar så är det bra ändå. Min huskatt t ex är ju en gratiskatt (stallkatt), fast hon var åtminstone avmaskad när jag fick henne . Det var jag själv som ordnande vaccineringar, försäkring och sådant.
Jag har absolut inget emot raskatter eller uppfödare därav generellt sett, men en hel del emot den som mailade mig: För att dra sådana slutsatser och komma med slika antydningar utan att veta ett enda dugg är bara såååååååå lågt! Eller är det okay att skicka sådana mail till vem som helst bara för att man anser att man själv är bättre?!! God katthållning är naturligtvis vad alla katter borde åtnjuta oakttat bakgrund eller pris. Jag tar betalt för mina katter, bra betalt just av skälet att man hoppas att den som lägger ut pengarna ska ta väl hand om sitt djur. Mvh Fenja
håller fullständigt med om att den som vill ska avla på sina raskatter och åka runt på utställningar för att få en bedömning av sin katt eller hund.  förringar inte på något vis det arbete som ni lägger ned, men tycker inte heller att ni ska förringa den som vill ägna sig åt blandraser. tror och hoppas att det ska finnas plats för alla sorter då det faktiskt finns dom som föredrar en blandras framför en renrasig.
La Strega
02-10-2004, 09:15
Till er som inte gillar blandraskatter; vad tycker ni om en asiat och en neger skulle skaffa barn? är det oxå fel?
Copycat
02-10-2004, 09:43
Hejsan ! Efter att jag läst den här tråden, så undrar man hur vissa människor är funtade. Att hänvisa till vissa sidor för att hitta nya hem åt kattungar/katter är väl inget fel? Det ska betraktas som en välgärning. Att sen skicka såna mail, som det Fenja fick, tyder på otroligt dålig stil. Ska detta ha kommit från en Forummedlem eller? Jag har själv två "oäktingar" som jag älskar som mina egna barn, det är "mammas gullungar". Den ena är 9 år, vacinerad, chipmärkt och steriliserad. Den andra är drygt året, vacinerad och chipmärkt, hon är född vildkatt och blir bättre för varje löp hon går in i. Jag planerar att ta en kull på henne så fort hon är mogen för det, det verkar vara rätt nära nu, hon tar leksakerna och tvättar rent och bäddar runt med. Att hundar kan vara skendräktiga och ha låtsasungar, det har man ju hört talas om men katter? Det var något nytt för mig. I mitt album har jag bilder på mina småttingar, och även mitt "barnbarn" Gizela. Hon är ett lyckat resultat av Fenjas omdiskuterade blandrasavel, och 80 mil är ingenting för en sådan raring. Att propagera för enbart rasrena katter/hundar tycker jag är fel, blandisarna har många gånger så mycket mer att ge sina nya ägare än dom ofta sönderavlade raskatterna. Min vildfödda t.ex. apporterar, och älskar det. Det jag skulle kunna tänka mig att skaffa i rasväg, är en Perser, med nosen betydligt lägre än dom sönderavlade stackarna som får problem med tårkanaler och andningen. Alla katter har en enorm personlighet, oavsett om dom är "rasrena" eller "hus/blandkatter",dom har rätt att älskas oavsett avelsform.
Hej! Här hoppar amaria in och rör om i getingboet  . Allt går ju att tolka på olika vis, och jag är inte ute efter att försöka påtala vilken tolkning som skulle vara den rätta - för det vet jag inte. Men det är facsinerande hur olika man kan tolka något som sägs (eller skrivs). Den andemening som jag läser in i pm:et - håller jag med om. Att inte heller skriva ut det på forumet, förstår jag också. Att våra tolkningar är olika, framgår av att jag dessutom fullständigt håller med om det som skrivs här i tråden om ras kontra blandras.  . Inklusive att jag tror på Fenjas seriositet. Så, i det stora hela tycker jag nog att det var lite klantigt att kasta sina egna åsikter på en specifik person, som dessutom var "fel person". Men i gengäld får ju "denna klantare" tillbaka samma "åsikter", fast i annan tappning. Kram från amaira  .
Copycat
02-10-2004, 10:12
ja det var det jag menade också hoppas att nutten och anncharlotte inte missförstod mej tidigare inget ont om rasrena katter och hundar, men jag tycker inte att renrasiga sällskapsdjur skulle vara mer rätt att föda upp än blandraser jag har sett folk dränka kattungar och hundvalpar för att dom haft fel teckning eller bettfel, med motivationen att "jag får ett högre pris om jag inte säljer några defekta djur" det tycker jag är oerhört syniskt, då dessa kan få ett fullgott liv som sällskapsdjur hos någon som vill ha en vän. berövar man ett djur livet av sådana orsaker tycker åtminstånde jag att det bara är pengar det handlar om tycker man att det är roligt att åka på utställningar och föda upp renrasiga djur så är det väl inget fel i det, men att tycka att blandraser inte har något värde och att det skulle vara mer "rätt" med renrasiga tycker åtminstånde jag är fel. vi som föder upp blandraser släpper INTE bara ut våra djur så dom "hamnar i olycka" utan planerar noga innan
CITAT Vadå "fel" person?? Ingen är väl namngiven här, eller? Mer än Fenja då. Ett förtydligande skulle inte sitta fel Okej, jag har nog skrivit luddigt - var menat som "övergripande" - blev fel. CITAT Så, i det stora hela tycker jag nog att det var lite klantigt att kasta sina egna åsikter på en specifik person, som dessutom var "fel person". Tydligare: Jag tycker att den som skrivit pm:et utförde en klantig handling, när denne person (icke namngiven) "gav sig på" Fenja ("fel person") för att avreagera sig sina egna åsikter. Det tycker jag eftersom det denna pm-skrivare skriver, inte gäller för Fenja. Och därmed uppfattar Fenja pm:et som kränkande. Med all rätt. Äh, jag lyckas inte bli tydlig med vad jag menar i alla fall. Jag kanske inte vet vad jag menar? Återkommer om jag lyckas reda ut det här inför mig själv...  /amaira.
Copycat
02-10-2004, 10:29
Tack Amaira!  Det var betydligt bättre, jag trodde först att du stödde blandrashatarna. Fast det var så otydligt, nu ser jag ju att vi tycker i princip samma sak. Du behöver inte förtydliga något mer, tycker jag. Mitt i feberruset så fattar jag ju äntligen, jag kanske är på bättringsvägen
anncharlotte
02-10-2004, 11:52
Just nu undrar jag bara en sak, vilka är blandrashatarna, vad jag kan läsa mej till här är ingen blandrashatare, tycker att alla är rörande överens om att blandraskatter bör ha ett lika stort värde som raskatter ! Jag tycker också att vi borde kunna enas om att det finns dåliga uppfödare av bägge sorter. Raskattuppfödare som bara är ute för att sälja och inte bryr sej om var katterna hamnar, och tyvärr även sådana som, som någon skrev avlivar fullt friska katter för att dom inte motsvarar förväntningarna. Tack och lov är dom i alla fall inte så många och jag är ganska säker på att dom flesta om inte alla kattklubbar gör allt dom kan för att förhindra detta. Men även huskattägare som låter sin hona bli dräktig för att antingen avliva eller helt utan urskiljning ge bort alldeles för små kattungar till istort sett vem som. Sen finns det ju också ansvarsfulla kattägare som tar han om sina djur, avlar med förstånd och låter sina kattungar få en bra uppväxt, ett bra hem när dom är stora nog att flytta och som ger sina kattungeköpare all hjälp och support dom kan i framtiden. Kan vi inte spara den grälsjuka tonen tills vi vet vad vi ska gräla om ? Eller är det snarare så att vi har raskatthatare här ? Eller kanske raskattägarhatare ?
Caprice
02-10-2004, 12:32
Diskussionen här har väl ändå fått lite snedvridna propotioner...? Den som skickade PM:et till Fenja tror inte jag alls har något emot blandraskatter...? Eller, jag kan ha fel... OM det skulle vara så att denna person har ngt emot blandraskatter så är det ju inte Fenja det är fel på, eller hur....? Den åsikten talar ju för sig själv.. Däremot tror jag att den som skrev PM:et inte har ett särskilt gott öga till Fenja, det är det det handlar om egentligen... (Kommer ihåg tidigare diskussioner bla...) Om man nu kommer ihop sig med någon på detta forum, så är det väl ändå bäst att bara strunta i att prata med denna person... Tycker bara det är löjligt och fånigt att vuxna människor blir osams på ett trädgårdsforum... Caprice
det är ingen som är osams vad jag vet eller ser håller absolut med dej i allt du säger anncharlotte sedan tycker jag nog att påhoppet på fenja var orättvist.
Har inte heller sett någon som är osams i den här tråden  Inte som jag har tolkat det i alla fall Jag spenderar en hel del tid inne på ett kattforum och tyvärr så förekommer hetsiga diskussioner om uppfödning av huskatter där. Tror bara det är att inse att ingen sida någonsin kommer kunna övertala den andra oavsett vilka argument de kommer dragandes med! Sedan är det ingen större poäng heller att racka ner på folk som är seriösa i all hantering av sina katter, oavsett färg, form eller rasrenhet. DET borde den här människan som PM:ade Fenja fatta. Det är alla idioter som avlivar sina katter av konstiga skäl, vanvårdar dem eller överger dem som vi vill åt. Kan visa ett litet exempel som jag tycker alldeles förfärligt synd om; min kompis senaste stödhemskatt. Upphittad i Trelleborg utan vare sig mamma, pappa eller syskon. Svårt sjuk i kattsnuva, ynkligt liten (3-4 veckor när den togs om hand) och med infekterade ögon. Hade äran att sitta "barnvakt" åt den lille igår och han har som tur var blivit mycket bättre den vecka han har spenderat hos stödmatte. Mycket piggare, ögonen något bättre, större aptit och snuvan pyttelite bättre.  Söt som socker trots sitt tillstånd....får hoppas han klarar sig och växer upp till en stor fin katt!
Du, Nutten, med flera har så rätt, det borde handla om hur seriös man är i sin gärning oakttat allt annat. Jag känner mig inte osams med någon. Sedan kan diskussionen om Volvo eller Saab, Expressen eller Aftonbladet, rasren eller blandras fortsätta i all evighet... I grund och botten får jag känslan av att vi alla är överens på den springande punkten, nämnligen ett djurs/en katts rätt till ett värdigt liv och det är huvudsaken. Jag blev bara irriterad för att jag tycker att hela tilltaget med mailet är ganska korkat, eftersom vederbörande inte vet några fakta, utan bara vräker ur sig grundat på antaganden Copycat, mailet är från en odlamedlem som föder upp en av de raser jag blandar... givetvis. Pejori, efter över 20 år som aktiv utställare och brukstävlande beslöt jag att sluta med schäfrar av ungefär samma skäl som du gick över till blandras... det är tråkigt när det kommer till att bara handla om attityder. PS. Tur att den lilla kissen blir välomhändertagen, så söt!! Mvh Fenja
lindsay
02-10-2004, 18:12
Oj! Vad ni skenar! Jag läste inte alls mailet som att det handlade om rasrena katters vara eller icke vara. Nu sticker jag väl ut hakan förstås.. Förstår att det kan vara obehagligt att få ett mail och ställas till svars för att man försöker hjälpa dock. Hoppas att alla katter oavsett ursprung kunde få ett kärleksfullt hem
nutten du får berätta hur det går med den lille
Caprice
02-10-2004, 19:52
Fenja, håller med dej, jag själv uppfattar PM:et bara som... konstigt...?? Varför skriver man så...?? Självklart älskar man inte sin katt bara för att den är en raskatt... Hade en vanlig bondkatt fram till Feb i år, den blev nitton år gammal... Nu har vi två raskatter, en Maine Coon och en Birma... Dom älskar jag för det är mina bebisar, inte för att de var dyra att köpa... Caprice
Åsa K, zon 1
03-10-2004, 10:48
Tänk på alla övergivna huskatter! Hjälp till att ta hand om dessa först...
Kattkommando - hjälp katter i nöd!
Becky,Malmö
03-10-2004, 11:55
Tycker bara att man ska tänka på hur otroligt många hemlösa stackars katter det finns, katthemmen runt om i landet fullkommligt vimmlar ju av katter som behöver nya hem. (då mest blandraskatter) Så man kan ju tycka att man bör tänka en gång extra innan man vill para sin huskatt. Vill man absolut ha kattungar hemma så finns det hur många som helst på katthemmen att ta hand om. Detta tror jag var det som personen som mailade Fenja främst tänkte på, men jag förstår Fenja eftersom personen inte visste hur det låg till innan han uttalade sig. Måste också än en gång få döda myten om blandrashatare, vart finns dom??? De som har raskatter är ju de som vill ha en sorts personlighet, precis som man väljer en hundras som passar en. Hoppas att inte bli missförstådd
MoniqueÖ
03-10-2004, 15:48
Kan vi inte mynta uttrycket rasrika istället. För min del tycker jag att ordet blandras har en negativ klang. En rasrik katt eller hund är ofta inte så spattig, nervös eller sjukdomsbenägen som en del av de sk rasrena djuren (och som i vissa fall även är sönderavlade)
Tycker dessutom att bara är bra om vi kan tipsa varandra om olika instanser eller vägar att gå om någon behöver hjälp i vilket ärende det månde vara.
De som inte håller med bör stå upp för sitt svar och skriva det i forumet isf skicka privata mail med påhopp!
Stå på dig och fortsätt vara som du är Fenja!
Hälsar Q
Du som skrev mailet, vill kanske vara vänlig att stå för det också? Jag menar eftersom du ändå är här och skriver i tråden nu?!! Borde inte alla rasuppfödare, särskilt sådana som avlar på genetiska defekter, låta bli att sätta fler ungar till världen också... tills katthemmens huskatter är utplacerade, eller...? Har raskatterna ett större berättigande kanske? Mvh Fenja
CITAT (Åsa K @ zon 1,03-10-2004, 11:48) Tänk på alla övergivna huskatter! Hjälp till att ta hand om dessa först...
Kattkommando - hjälp katter i nöd! det är väl också raskattuppfödares ansvar att tänka på katter i nöd? kan inte tänka mej att dom är blandraser allihop skulle alla nödställda katter vara orsaken till att inte föda upp huskatter, så borde väl även dom som föder upp raskatter ta ett ansvar och adoptera enn plågad katt, eller hur?
Becky,Malmö
03-10-2004, 16:39
Jag har ingen aning om vem som skrev mailet till Fenja däremot ville jag bara förklara hur jag tror personen menade.
Vet massor av raskattsägare som brinner för att hjälpa hemlösa katter, gör själv så gott jag kan med att skänka pengar. Att man skaffar raskatt istället för blandras handlar ju bara enkelt om att man vill ha en speciell personlighet, antingen en lung långhårig katt eller en mer aktiv korthårig vill man däremot ha nåt mittemellan så är ju en blandras helt perfekt.
Dessutom så har ju raskattuppfödare koll på efterfrågan, de ser ju inte till att ha mer kattungar än de får sålt. Och det är väl där problemet med blandraskatter är, just att tillgången är mer än efterfrågan.
Har man en gång sett hur många hemlösakatter det finns och hur svårt det är att hitta hem till dem så är det det väl inte konstigt att man reagerar.
Förresten Fenja vem här är det du tror som skrev mailet, nyfiken!
CITAT (Becky @ Malmö,03-10-2004, 17:39) Dessutom så har ju raskattuppfödare koll på efterfrågan, de ser ju inte till att ha mer kattungar än de får sålt. du vill väl inte påstå att den som föder upp blandraser inte har det?
Becky,Malmö
03-10-2004, 17:07
Visst jag tror säkert att de som föder upp blandraser som Fenja har helt koll på att de får bra hem till alla sina missar. Jag vill verkligen inte klandra henne eller någon annan. Vad jag menade var att om man är ute efter en blandrasmisse så borde man först leta på katthemmen. Om man dessutom läser på tex. blocket.se och i dagstidningar så fullkomligt dröser det ju om blandraskattungar som behöver nya hem så jag tror uppenbarligen att det finns många som har svårt att bli av med sina kattungar. Hoppas att nån förstår hur jag menar
jag tror jag fattar men..... tycker nog att det finns gott om raskatter där också och för att kunna få en blandraskatt, måste det ju finnas en renrasig, så alla är inte så seriösa tror att det finns lika många oseriösa i båda lägren hoppas du förstod vad jag menade becky
Becky, jag VET vem som skickade mailet för vederbörande undertecknade det med sitt medlemsnamn här på Odla. Men jag tycker att det vore bättre om vederbörande själv ger sig till känna och står för sina åsikter än att jag skriver ut vem det är. Vederbörande har redan skrivit i den här tråden utöver kopian av mailet... Sedan tycker jag att det känns vettigare att hålla frågan på nivån att det finns för mycket KATTER utan hem, i stället för att rassegregera frågan liksom. Det handlar om att höja kattens status som husdjur med rätt till ett värdigt liv. Om alla som vill skaffa katt, kollade med katthemmen innan de köper en någon annanstans så skulle inte problemet vara så stort. Lustigt i sammanhanget är också att pappan till många av mina kattungar är en "femstjärnig" perser med massor av utställnings- och avelsmeriter. Med den stora skillnaden att när han parar mina honor kan jag inte få 5000 kronor för ungarna. Däremot kan de som inte har råd få en trevlig, långhårig kattunge med perserns hundlikhet och skogisens integritet för ett överkomligare belopp. Jag tar dessutom bara kullar när jag har minst 2/3 av väntad kull förhandsbokat. Mvh Fenja
vickeva
03-10-2004, 18:48
CITAT (Åsa K @ zon 1,03-10-2004, 11:48) Tänk på alla övergivna huskatter! Hjälp till att ta hand om dessa först... Egentligen skullejag inte blanda mig... men med den synen borde vi ju inte få "egna" barn heller, det finns massor av föräldralösa barn i världen att ta hand om
Becky,Malmö
03-10-2004, 20:32
Ok,Fenja! Jag trodde nämligen ett tag att du syftade på mig när du skrev att personen som hade mailat dig var med bland trådarna.
Och sen förstår jag nu lite bättre när du förklarade om att pappan var perser, eftersom jag tolkat blandras = huskatt. I ett annat inlägg på kattforumet när man diskuterade huskattsavel var det nämligen de som bara lät sina okastrerade honkatter springa lösa ute och para sig med vem som helst vilket jag blev upprörd över, detta är ju helt klart annorlunda.
Bra Becky, då har vi rett ut det!  Jag syftade inte på dig. Dina katter är så fina, vad gör den "flygande katten" för något? Det är jättehärliga bilder! Jag tycker också att det är oansvarigt att ha honor springande runt och "råka i olycka" om man inte är beredd att ta ansvar för resultatet. Min bondkattshona och -hane är kastrerade och de andra damerna äter p-piller mellan kullarna. De paras inomhus under uppsikt och kommer inte ut innan de slutat löpa. (Du kan se bilder på alla i mitt album.) Jag har koll och det var därför jag blev irriterad på mailet... Mvh Fenja
anncharlotte
03-10-2004, 21:43
Kan inte låta bli att säja, Hej Becky ! Jag känner igen killen på bilden! Förövrigt så tycker jag att problemet är att det föds alldeles för många oplanerade och oönskade kattungar. Ofta är ju dessa blandraskattungar (kattungar med okänd härkomst). Att sen dessa placeras ut till många som kanske inte egentligen hade planerat att skaffa katt utan föll för det lilla knytet, gör ju risken större för att katten efter ett tag springer mer eller mindre vind för våg och ev skaffar sej egna oönskade kattungar. En planerad parning av 2 olika raser eller av två katter med okänt ursprung är ju faktiskt en helt annan sak. Sen kan jag ju inte låta bli att reagera för beskrivningen av raskatter som spattiga och nervösa. Vilka raser har du som skrev det erfarenhet av ? Att avla på genetiska defekter anser jag också vara helt förkastligt men kan väl hålla med om att det har varit bland vissa raser tveksamma fall, tror ändå att uppfödare av dessa raser lite har börjat tänka om.
Jag vill också "tycka" lite. Gillar att tycka. CITAT problemet är att det föds alldeles för många oplanerade och oönskade kattungar. Ofta är ju dessa blandraskattungar (kattungar med okänd härkomst). Att sen dessa placeras ut till många som kanske inte egentligen hade planerat att skaffa katt utan föll för det lilla knytet, gör ju risken större för att katten efter ett tag springer mer eller mindre vind för våg och ev skaffar sej egna oönskade kattungar. Det tycker jag också är ett problem! Det vore viktigt tycker jag, att arbeta för katters större värde! Att ALLA katter värderas högre, oavsett "ras". De är levande varelser, och de är alla stora personligheter, som ALLA borde värderas högre överlag. Med en större värdering, skulle färre katter springa lösa ute dessutom! Nu när det är höst, och dikena är fulla av läcker lättfångat lammkött, i form av årets sork-kullar, så vimlar det just nu, återigen, av katter utefter vägarna, och så är det dags för kattliken i dikena igen... Fram för kattens frihet! Friheten att dö platt ... ?? Ja, som ni redan vet (antar jag) är jag emot lösspringande katter, av många olika anledningar. Och jag kan (fortfarande) inte förstå varför det går att ha andra djur som man tar ANSVAR över, men inte katt... Får och hästar hägnar man in, det finns hundstaket runt vissa tomter, en del katter är innekatter - ÄR det verkligen så omöjligt att finna lösningar som både ger katter högre status, och låter grannar slippa oönskade katter, och som dessutom skyddar naturen? (och skonar oss från kattliken utefter vägarna) Men, det var inte det som det här inlägget handlade om, direkt. "Jag har ingen aning om vem som skrev mailet till Fenja däremot ville jag bara förklara hur jag tror personen menade." Varför det? Jag kan tänka mig att om vi alla försöker förklara hur "personen" menade, så får vi många tolkningar. Men det är ju ändå enbart spekulationer, för vem kan veta det? Förutom den som skrev? Och varför ska vi andra försvara - något som PM-skrivaren själv kan bringa klarhet i, om hon VILL. Så himlans svårt är det väl inte, att tala om sitt syfte med PM:et, är det? Om hon nu är klar över det... Jag tycker det får vara PM-skrivarens sak, att stå för sitt PM, eller låta bli. Och Fenja, jag tycker du gör det bra, både som skriver ut PM:et, och som låter bli att påtala vem det är. Heder till dig, Fenja!!! Och  -kramisar från amaira
*Laika*
04-10-2004, 08:37
Istället för att alla ska sitta o spekulera i vad mailaren menade o vem det skulle kunna vara, så tycker jag att hon/han kan vara så rakryggad att hon/han själv kan tala om syftet med mailet (förutom att såra en oskyldig) o en ursäkt kan väl aldrig vara fel den heller? Det har sagts så många gånger, då trådarna spårat ur, att man ska sätta ut pm eller mail som man fått av otrevlig karaktär. Varför fortsätter då folk att skicka såna? Nä, ta dig i kragen du mailare o tala om vad du egentligen menade med det du skrev till Fenja. Mvh. Laika
Becky,Malmö
04-10-2004, 11:36
Fenja! Jo, skönt att ha rett ut, hoppas jag inte jag rörde till för mycket Jo, bilderna på kissen när han hoppar kanske kräver en förklaring, det kan annars se ut som om vi leker "kast med liten katt"  I själva verket så busar jag med honom i sängen med en lång "kvast" och får honom till att hoppa högt samtidigt som sambon stod beredd med kameran, gissa om vi hade kul när vi tog bilderna Dina kissar såg himla mysiga ut. Lycka till med framtida kullar !
Jag vill tacka alla som medverkat i tråden med många kloka ord och infallsvinklar. Det jag ville när jag beslöt att "lägga ut" mailet på forumet var att uppmärksamma avsändaren på att det kan vara bra att ta reda på fakta, skaffa lite kött på benen, innan man tar ställning och drar en massa förhastade slutsatser. Det tycker jag att tråden till slut kom att belysa på ett bra sätt! Alternativet, att gå i personlig polemik med vederbörande genom att maila tillbaka hade knappast lett till detta så pass smärtfritt. Tack! Fenja
CITAT (pejori @ 02-10-2004, 20:07) nutten du får berätta hur det går med den lille  Besökte den lille igår kväll och han är ännu piggare nu! Galopperar omkring på golvet, ska busa en massa, ena ögat är kladdfritt och så har han börjat äta lite riktig mat också. Tja, i puréform visserligen men i alla fall!  Han har även blivit av med sin täppta nos och insuper förtjust alla nya lukter!!  Det är underbart att se honom nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|