CITAT (Helmi Wahtramäe @ 15-10-2004, 15:47)
Min tomatodling i år blev en besvikelse. Jämfört med föregående år blev skörden både sen och liten. Godaste i år blev Green Grape och Black Sweet Cherry. I plommontomaterna åt någon som jag inte fick tag i ,stora hål. Till sist knöt jag fiberduk kring klasarna, då blev det kvar några till mig också. Vi hoppas på bättre tomatår nästa år!!!
Tyvärr finns det nog stor risk att tomaterna blir ätna nästa år också. Såhär ser grönsaksflyet ut som äter hål i mina tomater (de kan ha lite mer gråbrun färg också men den ljusa randen på sidan brukar de alltid ha):

Har för mig att jag läst att de övervintrar i marken eller någonannanstans i närheten och återkommer. Grönsaksflyet är superbra på att gömma sig på plantorna trots att de ibland är ganska stora så kan det vara omöjligt att se dem på plantorna. Det bästa sättet tycker jag är att slå eller skaka plantorna några gånger i veckan och döda alla larver som trillar till marken, är det stora problem skakar jag plantor och dödar larver 1gång per dag.