Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hortensior som aldrig blommar
          Tilde
          Inlägg 21-02-2003, 14:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 743

Hej!
          Vill höra om någon har erfarenhet av vanlig trädgårdshortensia (H.macrophylla) och att den aldrig tycks vilja blomma?!
          Jag jobbar i gc, och har haft flera kunder som säger att deras buskar är gröna, friska och pigga - men de blommar aldrig om. Känner att jag gärna vill ha ett säkert svar i fortsättningen.
          Någon som har en susning om varför? De blommar ju på ettårsskotten så de borde inte frysa bort, eller sätts knopparna för tidigt på våren kanske?

Tilde

wacko.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 21-02-2003, 16:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Även jag har en planta som inte vill blomma jag har en granne som har fina hortensiabuskar och jag har satt min i samma väderstreck men inte vill den blomma ändå, den brukar frysa ner ganska hårt på vintern. Jag har provat göda (vilket ger stora fina buskar) och jag har låtit plantan svälta men den vill inte blomma ändå, den blommade första året när den var nyplanterad så jag vet att den kan bilda blommor.

Själv misstänker jag att vissa av macrophylla hybriderna i handeln inte är rena macrophyllor utan att man använt någon annan art vid korsningar och att man då kanske också fått med egenskapen att de blommar på fjolårsskotten istället för på årsskotten.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Eva St
          Inlägg 21-02-2003, 23:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

Har också Hortensior tre stycken som blommade första året sedan har jag inte sett en endaste liten blomma. Ändå är de friska gröna och kraftiga varje år. Trodde jag var ensam om detta fenomen.
          Eva St

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera
          Ronny
          Inlägg 22-02-2003, 10:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 69

Hmm, det ni skriver låter lite märkligt tycker jag. Har tidigar under många år odlat div sorter av Hortensia i krukor å alltid fått blom varje år. Oavsett om dom fått vinterskador eller ej.
          Kanske beror det här på att jorden hos er är alldeles för näringsrik. Det brukar ju gynna storleks/bladtillväxt. Å ofta då på bekostnad av blommingen.

Citera
          LarsV
          Inlägg 22-02-2003, 16:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 196
          Medlem nr: 597

Lite amatörtänk...

Vid vårt förra hus hade vi hortensior som vi beskar tidigt på våren, allt för att ta bort frostskadade grenar och "hyfsa" till dem. De blommade aldrig. Sista året vi bodde i huset brydde vi oss inte om att beskära. De som köpte huset fick fint blommande hortensior...

Citera
          Kajsa
          Inlägg 22-02-2003, 17:04
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Hortensia

Har en Hortensia bakom en Rhododendron i österläge, där har den stått i 10 år eller mer och aldrig blommat. Har gett upp om den!
          Ingen aning hur det ska gå till heller, den har fått bra jord, gödning, men si det går icke.
          KAJSA rolleyes.gif

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 22-02-2003, 21:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Hej,
          även jag har en kortensie som bara blommade första året. Har försökt med allt möjligt. Klippt ner den, klippte inte ett år men den vill ändå inte blomma. Ett år satte jag ett skott av den och den blommade året därpå, men inte andra året. Nu har har den i kruka och det skall bli spännande om den blommar i år. Moderplantan är så stort och fint varje år, men utan blommor hur jag än gör.

Elisabeth

Citera
          Lena N
          Inlägg 22-02-2003, 21:11
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

Jag har en hortensia som jag ansar till c:a halva storleken varje år efter sista nattfrosten. Detta därför att den brukar börja växa dessförinnan och sedan bli ganska skadad av senare nattfroster. Detta till trots blommar den rikligt varje år. Kan det vara olika sorter? huh.gif

Jag har haft busken i fem år och den var ett par år gammal redan när jag fick den.

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Margaretha L
          Inlägg 22-02-2003, 21:47
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 803

Tackar så mycket, dessa hortensior, som inte vill. Min erfarenhet säger, att man ska låta sax vara sax och f.ö. behandla dom lite som rododendron, fugtigt och med spagnum. Vissna eller döda grenar tar jag bort om sommaren när jag tar sticklingar( som är väldigt lätta att klara av). Blommandet är det inget fel på numera. Margaretha L

Citera
          Kajsa
          Inlägg 22-02-2003, 22:03
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Margaretha!
          Jag förstår inte vad du menar? Kan du ta det lite tydligare, vad gör man?
          Hälsn. KAJSA wub.gif

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Tyr
          Inlägg 23-02-2003, 01:54
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 514

Har exakt samma problem, den blommade en gång (första året) sen ingenting.

Dom blommar väl på fjolårsskotten och det troliga är väl att vintrarna i Sverige är för hårda för dom flesta sorters hortensia.

Grannen har hortensior som visserligen blommar varje år men inte mycket.
          Dom står i norr/väst -läge.

I England och på Irland blommar dom nåt enormt, stora flerfärgshortensior med fler blommor än blad nästan. Väderförhållanden med milda vintrar, ljumma och framförallt fuktiga somrar är mums för blommor som just hortensian.

--------------------
          Zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 13:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon