[QUOTE=Kaktus-kanske,02-11-2004, 16:34]Sommartorparn, hmm det med väldrenerat kommer säkert sätta p. för Oxeln - i mina ögon så är det inte direkt väldrenerat där jag hoppats plantera häcken.
QUOTE]
Då får du väl dränera då....
Har svårt att komma på någon häck som tycker om att stå med fötterna i vattnet. Hur fuktigt är det? Om E-plantas häckoxel står det först att den vill ha väldrenerad jord, sedan: Tål fuktigare växtplats än vanlig oxel.
Vad det nu kan betyda. Allt är ju relativt......
Om du har någon bra plantskola i närheten, (alltså inte bara en sån där snabbköpsplantshop), utan en med kunnig personal så kan du ju allid fråga. Men, som sagt, är det mycket vattensjukt så går det ju att dränera.
PS här är vad du behöver: En lista på växter som tål att stå i fuktigt. Vad jag ser är det ingen som har riktigt det kompakta växtsätt som du efterlyser, men du kanske får tänka om på den punkten. Viktigast är ju att häcken överlever....
http://www.funboplantskola.se/vatodran.htmlMina favoriter på den där listan är häggmisplarna och svartaronia. Dessa kan klippas men blir vackrast som friväxande. Då är det viktigt att du väljer en sort som får just den höjd du vill ha. Stor svartaronia? Eller den lilla som blir mera kompakt? Tänk vad skönt att slippa häckklippning! Bukettapeln finns även med på denna lista. Blir också väldigt vacker. Och den kan du klippa också, så blir den kanske lite tätare än friväxande.
Är problemet löst?