Som biolog kan jag fnissa lite åt vissa bekymmer man har som krukväxtägare. Åsikten att i naturen tar ingen bort torra löv är förståerlig, men tänk på vilken konstlad miljö våra växter lever i. Om ni tänker efter, hur många träd med torra löv ser man egentligen, när höststormarna är över?
Allt är ju förändrat när man plockar in en växt och ställer den i kruka. De får ett lager damm på sig, som försämrar respirationen och minskar ljuset till löven. Så man dammar och duschar sin blomma (när man känner sig inspirerad, i mitt fall sällan...)
De får ohyra, som inga fiender har som kan begränsa angreppen och hjälpa växten att överleva. Så man besprutar sin blomma med gift.
Skulle det vara så konstigt om växten trivs bättre med lite ansning av döda och döende växtdelar? Jag tror inte det. Men sedan är vi ju också väldigt kräsna. Vi vill ju att vår blomma ska vara fin, dvs inte börja växa snett, bli spretig, fläckvis kal eller få andra "besvär". Eventuellt skulle växtens levnadskraft inte minska, men kanske dess estetik?
--------------------
zon 5, umeå
|