CITAT (Däkan @ 27-11-2004, 13:03)
Nu har jag också haft en elektriker här. Han ska ha 60.000 kr för att byta ut elen. 60.000!
Hur får folk ihop sin ekonomi om man ska anlita hantverkare vitt och lagligt?
Om jag skulle lägga 150.000 kronor på renovering + 60.000 kr på elen, så har jag överskridit den summma vad jag skulle kunna få ut för fastigheten om jag sålde den. Och då har jag ändå inte köpt in vitvarorna.
Hantverkarna säger "det är bara att låna - räntan är så låg". Jo, förvisso men låg ränta är ingen naturlag.
Så det är väl den låga räntan, ROT-bidraget och en del kapitalstarka grupper i trakten som gör att hantverkarna kan ta så mycket för sina tjänster. För hur skulle de annars klara sig?
Nej, nu kommer jag att göra så som "vanliga dödliga" gör: kollar med grannar om de känner till nån som kan fixa jobbet. Svartjobb förmodligen. Jag har redan fått några tips, och så hittade jag en lapp på Konsum om polska arbetare...Är det inte nått systemfel?
undrar Däkan
60.000 Låter mycket... men kan givetvis inte säga huruvida det är "dyrt" eller inte.
Är det med moms?
Vad ingår i "bytet"?
ROT- avdrag gäller inte alla jobb och arbeten. Kolla först.
t.ex här eller med lokala skatt.
Har elektrikern specat upp vad som ingår? ÄR allt nödvändigt?
Ofta är det LÄTTARE att riva ur ALL GAMMAL el och sätta upp nytt. Men inte alls nödvändigt i de flesta fall. Och fram för allt ofta dyrare.
Ta och fråga FLER elektriker (och andra hantverkare): det finns alltid alternativ till det mesta. Och han är egentligen skyldig att upplysa dig om vilka olika alternativ som finns.
Eftersom jag inte alls vet hur din situation är är följande bara rena spekulationer. Rätta gärna till om jag gissar helt galet.
Ex: Han kanske har räknat med att sätta upp ny gruppcentral. (Du har ingen jordfelsbrytare och det behövs fler grupper. (Säkringar)
Istället kan man sätta upp en separat jordfelsbytare+ en liten gruppcentral.
Betydligt billigare. Men kanske inte vad du har tänkt. (Gissningsvis en prisskillnad på 2000:-)
Du skulle flytta diskbänken (?) Hur mycket kan läggas "bakom" den nya placeringen av diskbänk. Gäller både VVS och EL !!!
Jag är övertygad om att elektrikerns 60.000 går att reducera rejält om du bara tänker till vad du verkligen MÅSTE ha.
Jag avråder å det bestämdaste att hyra in svart-jobbare. Främst för att du inte har någon garanti/säkerhet (gäller främst El och VVS) men även att du inte kan göra avdrag, vare sig ROT avdrag eller visa kvitton vid ev försäljning.
Att skatterna i sverige ÄR så höga beror bland-annat på att fusket är så utbrett.