Krasse är ganska tålig och kan odlas med gott resultat i relativ skugga, välj en buskkrasse så klarar den sig kanske bättre. Det finns en variegerad krasse som blir halvhög, som är mycket vacker. De nya låga sorterna av ringblomma klarade både vind och stekande sol bra hos mig, men det är ju inte västkustska förhållanden precis. Impecta har två ljuvliga ärtor: Siciliansk vildluktärt, med en ljuvlig blå/lila doftande blomma, odlas som ettåring och Knölvialen, som är perenn, men små ursöta cerice doftande blommor. Båda är lätta att ta fröer av. Jag gillar vallmo, de låga sorterna är tåliga och blommar under en lång period. Fjädervallmon, blir hög och fordrar uppbindning men är en lisa för ögat! Violer är kanske fleråriga men funkar bra att odla som ettåringar och bjuder på en långvarig och blomrik färgprakt! Leanderklocka, ricin, underblomma är andra lite högre, tåliga ettåringar som kan behöva stöd. Du kan kolla lite i mina album så finns det bilder på de flesta jag nämnt här. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|