Jag köpte alrunafrön från Impecta som grodde jättefort, trots att det stod på påsen att den hade väldigt lång grobarhetstid. En och en halv vecka tog det, och jag lade de inte i kylskåp eller lade de i blöt innan. Jag satte ner de i små krukor på våren, och de växte ganska fort i början, för att senare upplevas att knappt växa alls. På mina tappades de första bladen ganska fort, så att jag trodde att de var döda, men det kom upp nya fina likadana blad ett bra tag senare, så tvivla ej om de gör det. Jag hade de inomhus, i ett söderfönster, men fick vattna dem rätt mycket, så ett annat fönster är kanske att föredra, eller vattna ofta. Näring tycktes mina gilla rätt mycket. En gång i veckan under sommaren under de betingelser jag hade för dem. Efter ett halvår inomhus i små, vanliga blomkrukor, blev rötterna tjocka som en penna, nåja, kanske något tjockare, och de blev ungefär 6 cm långa. Tyvärr fick bara en av de en arm, så man måste nog kanske vänta flera år för att alrunaroten ska utveckla "armar och ben".
|