Ja visst är det underbara blommor. De är mina stoltheter och det var kul att höra att ni andra också gillar mina blommor.
Den nästa sista i albummet är samma blomma som jag har i min signaturbild fast med ett par års mellanrum. Min första och största.
Tyvärr finns inte hibiskusen på bild 2 med längre. Den dog av ett rikrigt elakt angrepp av ohyra.
Jag har inga specialkällor där jag köper dem men några av de senaste har jag köpt från Hittarps handelsträdgård i Skåne genom en affär i Trelleborg. Någon är inköpt på Bauhaus också.
Men som princip köper jag inte blommor från vanliga mataffärer. Det ska vara affärer som vet hur man hanterar blommor och har rätt utrustning för dem.
De andra kommer från Blomsterhuset Europa i Trelleborg.
Men jag kollar noga på plantan innan jag köper den. Jag har mina krav och den ska givetvis se frisk och kry ut och inte för stabbig eller gänglig. Sedan har jag som princip att alltid plantera om plantan direkt efter inköpet eftersom krukan nästan alltid är full med rötter. Sedan får de vatten vid behov och näring med jämna mellanrum, även på vintern (max en gång i månaden då).
Den enda som jag inte vet var den kommer ifrån är Hibbe egentligen. Han köpte jag på torget i Växjö av en handlare där. Jag föll pladask för alla fyra gigantiska blommorna som blommade vid inköpstillfället. Ni kan tro att det väckte uppmärksamhet på bussen och i skolan, detta eftersom jag köpte honom på väg till skolan. När man blir förälskad kan man inte låta bli...
Ciczi
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"