Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Osmaklig konst, Allt för att väcka uppmärksamhet
          kristerh
          Inlägg 27-01-2005, 09:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Läste i dag i dagens Metro om en konstnär (Johanna Rytel) som gjort örhängen, smycken osv som föreställer aborterade tvillingfoster wacko.gif
          denna konst kan beskådas på liljevalchs vårsalong i stockholm.
          Konsten kallas "glada abortbarn"
          så här säger hon: " Jag tyckte att det skulle passa bra att göra smycken, för då kan man bära med sig sitt glada abortbarn"
          Tilläggas kan att hon blev känd för att utförde en stripteasedans inför kor som hon spelat in på video blink.gif
          Vad gör man inte för att väcka uppmärksamhet med sin "konst" o bli känd!
          kan man kalla allt för konst?
          vad tycker ni?
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          amaira
          Inlägg 27-01-2005, 10:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Jag tycker - eller tänker ibland i mitt stilla sinne - att ordet "konst" ibland fungerar som en förkorting av ordet "konstig".
          I bemärkelsen "psykiskt knäpp" alltså rolleyes.gif .

Tror att konst många gånger kan vara en psykisk säkerhetsventil, en mer accepterad variant av galenskap, som hålls "på rätt sida av gränsen" med hjälp av konsten.

Då kan det faktiskt dessutom bli ganska intressant... sleep.gif

Fast, att strippa för kossor ... vad kan det vara för konstigt. Eller för konst.
          Gå naken bland korna, gör väl vem som helst rolleyes.gif sleep.gif . Jag menar, en varm sommardag i enskildhet och vid vatten, finns det något härligare än att slippa kläderna? Vad gör väl det om det råkar gå några kossor i närheten? De är ändå inte särkilt intresserade.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          adrian
          Inlägg 27-01-2005, 10:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 463
          Medlem nr: 1 638

Efter vad jag har hört så har många kända kontsnärer har ju slutat sitt liv genom självmord eller haft väldigt knepiga uppväxter/liv...

Det kanske förklarar varför de måste ha en sån konstig form av "konst" runt omkring sig...

Men att kalla något för "glada abortbarn"...

Hur J-A dum är man inte då???

Som förälder blir jag bara arg över ett sånt utlåtande...

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 27-01-2005, 10:40
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (amaira @ 27-01-2005, 10:03)
          Vad gör väl det om det råkar gå några kossor i närheten? De är ändå inte särkilt intresserade.

Är du säker på det? biggrin.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          renate
          Inlägg 27-01-2005, 10:42
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Det kalla jag inte för konst, bara smaklöst, min egen uppfattning. Men smaken är olika.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Caprice
          Inlägg 27-01-2005, 12:15
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Konst är någonting väldigt brett för mig, dvs det måste absolut inte vara pensel och tavla och liknande...

Konsten sitter i skaparens öga, det håller jag med om.. Det handlar till väldigt stor del att vara uppfinningsrik.. och nytänkande..!
          Och att göra det på sitt eget sätt..

Däremot tycker jag det är enbart löjligt när en del, tex Johanna Rytel, gör saker enbart för att göra människor upprörda..
          Det verkar snarare som hon har slut på fantasi...! Abort är någonting som man inte gör en utställning om...

Undrar dessutom hur många som besöker utställningen, förutom en o annan journalist...!

Däremot måsta jag säga att jag inte tycker strippning för kossor är så farligt... Tänk vidare..! Kul koncept..! Oskyldigt..
          Det enda som är synd är att det säkerligen finns människor som drar parareller till djursex...
          Om jag vore henne.. wink.gif så hade jag strippat för... Blåmesar..!
          Ja kan nog tänka mej hur hon tänkte.. Hellre får hon strippa inför kossor, än ett gäng flåsande gubbar... unsure.gif

Caprice

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          Sylvia
          Inlägg 27-01-2005, 12:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Det är brist på omdöme, inte konst.
          Konst ska enl. mitt tycke inte vara vulgärt utan den ska väcka lustkänslor, alltså man ska tycka att det som man ser är vackert och intressant.
          Det finns ju konsnärer vars sågspån man kan undra på... han med blod i simbassäng, han som målar med bajs etc etc... det är inte konst tycker jag, utan ett desperat försök att bli känd med vilka medel som helst.

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          amaira
          Inlägg 27-01-2005, 12:35
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (kristerh @ 27-01-2005, 10:40)
          Vad gör väl det om det råkar gå några kossor i närheten? De är ändå inte särkilt intresserade.

Är du säker på det? biggrin.gif
          krister

Har inte tänkt närmare på det, men de är ganska glosögda... är det därför!?? ohmy.gif

Instämmer med tyckandet att "glada abortbarn" känns högst osmakligt. Vad är egentligen tanken bakom? Finns det någon, mer djupare tanke menar jag. (inte att "bli berömd", utan att vilja säga något, visa på något)

Kanske en protest mot "en lättvindighet" vad gäller abort som "preventivmedel" i samhället?? En tendens att det inte är katastrof att inte skydda sig mot graviditet, därför att då gör man med "lätthet" abort istället?

Jag har ingen aning, jag bara "tänker". Ofta har ju konstverk något högst påtagligt som konstnären vill peka på, t.ex "osmakligheten" att ta allför lättvindigt på aborterade foster...`???

Funderar amaira...

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 27-01-2005, 12:46
          Länk hit: #9

Medlem

Att "strippa för kossor" ... (igen. Tände tydligen på idéen rolleyes.gif )

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig det! Men fjärrran från "porr", men med mycket sensualism och livsglädje.
          Inte för att "vara sexig" för kossor - men för att känna friheten i själva livets varande.

Är det så farligt att vara naken... ??? Det handlar ju om sättet, (som alltid).
          Fast jag tänker mig det som en naturig och ursprunglig "naturupplevelse", som att dansa ungefär.

Garanterat är i alla fall, att INGEN av er kommer att få se den synen tongue.gif !!!

Men för mig hör sensualism och livsglädje så intimt ihop. (medan porr, och än mer "rå-porr", inte gör det!)

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 27-01-2005, 12:47
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (amaira @ 27-01-2005, 12:35)
          [

Instämmer med tyckandet att "glada abortbarn" känns högst osmakligt. Vad är egentligen tanken bakom? Finns det någon, mer djupare tanke menar jag. (inte att "bli berömd", utan att vilja säga något, visa på något)

Kanske en protest mot "en lättvindighet" vad gäller abort som "preventivmedel" i samhället?? En tendens att det inte är katastrof att inte skydda sig mot graviditet, därför att då gör man med "lätthet" abort istället?

Jag har ingen aning, jag bara "tänker". Ofta har ju konstverk något högst påtagligt som konstnären vill peka på, t.ex "osmakligheten" att ta allför lättvindigt på aborterade foster...`???

Funderar amaira...

Ja hennes tanke är tydligen att det var bra för barnet, det hade inte varit bra att föda ett barn halvhjärtat, de har det mycket bättre i himelen än om de hade fötts enligt henne wink.gif tilläggas att hom är för aborter, hon har själv gjort en och går omkring med en t-shirt med texten "jag har oxså gjort abort".
          Visst är det bra med aborter om barnet är oönskat eller sjukt, men att sälja lyckliga abortbarn i form av smycken tycker jag är osmakligt.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          amaira
          Inlägg 27-01-2005, 12:53
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (kristerh @ 27-01-2005, 12:47)
          Ja hennes tanke är tydligen att det var bra för barnet, det hade inte varit bra att föda ett barn halvhjärtat, de har det mycket bättre i himelen än om de hade fötts enligt henne wink.gif tilläggas att hom är för aborter, hon har själv gjort en och går omkring med en t-shirt med texten "jag har oxså gjort abort".

Jag hade visst lite för höga förhoppningar om hennes motiv.
          De verkar ju mest vara att döva ett dåligt samvete.

CITAT
          Visst är det bra med aborter om barnet är oönskat eller sjukt, men att sälja lyckliga abortbarn i form av smycken tycker jag är osmakligt.

Instämmer helhjärtat!!!

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-01-2005, 13:32
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Så jädra sjukt, har man inte större respekt för ett människoliv så borde man söka psykiatriskt hjälp.

Citera
          Keya
          Inlägg 27-01-2005, 16:25
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 271
          Medlem nr: 4 198

Caprice! Du trodde att inte vårsalongen besöktes av så många ,bara en och annan journalist. Så är ju inte fallet .den är alltid mkt välbesökt.Tänker själv gå dit snart. Håller med om att det låter osmakligt med johanna Rytels örhängen.Annars gillar jag vårsalongen som i år har hantverkstema

Citera
          kristerh
          Inlägg 27-01-2005, 16:35
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Caprice @ 27-01-2005, 12:15)
          Ja kan nog tänka mej hur hon tänkte.. Hellre får hon strippa inför kossor, än ett gäng flåsande gubbar... unsure.gif

Caprice

Fast det är väl de flåsande gubbarna som köper "konsten", i det här fallet strippfilmen. biggrin.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 27-01-2005, 18:13
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2005, 13:32)
          Så jädra sjukt, har man inte större respekt för ett människoliv så borde man söka psykiatriskt hjälp.

Instämmer!

Citera
          birgitek
          Inlägg 27-01-2005, 20:22
          Länk hit: #16

Gäster

Har ni varit o sett Liljevalchs vårsalong? I år skulle den ju fokusera på design. Ett av mina stora intressen. Ni som varit där, berätta! Det måsta väl finnas mycket annat än det i mina ögon ganska osmakliga "abortörhängena"
          Birgit Ek

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 27-01-2005, 23:31
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Men Amira, nu är du väl ute och seglar unsure.gif

Tittade just in på småprat och såg ditt inlägg, brukar inte sakna ord men nu .......... Menar du verkligen vad du skriver blink.gif

Konst = konstig =psykiskt knäpp = psykisk säkerhetsventil, en mer accepterad form av galenskap !!!

Här dras alla över en kam, hejochhå - anser du också att alla smålänningar är snåla, att finländare alltid bär kniv och att alla invandrare är kriminella...... jag bara undrar unsure.gif

Kontentan av det hela är att alla med konstnärliga yrken är mer eller mindre rubbade..... unsure.gif unsure.gif unsure.gif

Att det sedan finns avarter som även jag tar avstånd från är en annan sak. Detta avspeglar sig dessutom, tråkigt nog, i de flesta yrkesgrupper.

Se dig omkring, vore inte livet bra andefattigt utan alla sköna ting som omger oss, även om du tycker vi är galna wub.gif wub.gif wub.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 28-01-2005, 07:22
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Hoppsan... sleep.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          birgitek
          Inlägg 28-01-2005, 08:45
          Länk hit: #19

Gäster

Snöflinga, du har fullständigt rätt, förutom att konst nödvändigtvis inte behöver vara vacker. Att väcka känslor, att provocera, att utmana m.m är väl också meningen med konst. På sätt och vis kan jag t.o.m tycka dom omtalade "abortörhängena" är berättigade. De lämnar ju ingen oberörd.
          Och det är väl det som är syftet:
          Birgit Ek
          P.s Själv tycker jag nog att dom är osmakliga, men berörd blir jag.D.s

Citera
          amaira
          Inlägg 28-01-2005, 08:56
          Länk hit: #20

Medlem

Jag tycker - eller tänker ibland i mitt stilla sinne - att ordet "konst" ibland fungerar som en förkorting av ordet "konstig".
          I bemärkelsen "psykiskt knäpp" alltså rolleyes.gif .

Tror att konst många gånger kan vara en psykisk säkerhetsventil, en mer accepterad variant av galenskap, som hålls "på rätt sida av gränsen" med hjälp av konsten.

Hej Snöflinga!

Ja, jag menar vad jag skriver. Men

1. Det står också "ibland", vilket är lika med att jag inte drar alla över en kam, och

2. Jag syftar faktiskt inte till någon annan, utan till mig själv ... sleep.gif .

Det finns tillfällen då jag känt att jag varit på väg att "bli galen", att jag helt enkelt, varken klarar av mina känslor eller vetat vart jag ska ta vägen.

Även om min "konst" aldrig hamnar på Liljevalchs, så har den ändå varit som mest "uttrycksfull" vid sådana tillfällen, OCH en utmärkt och ofarlig kanal för att hantera mina känslor.

För att skapa konst är väl inte förbehållet etablerade konstnärer?

"Känslor spelar till känslor" dessutom, människor reagerar ofta mer på sådant som knyter an känlsomässigt inombords på något vis.

Vilket inte minst denna tråd visar på rolleyes.gif, vare sig det är positivt eller negativt.

Bra att du reagerar Snöflinga, så jag får förklara mig. För givetvis menar jag inte att alla konstnärer är psykiskt sjuka - det blir ju för tokigt!!!

Om jag ser mig omkring, tycker jag livet och världen vore bra andefattig, om det saknades variation i människors varanden och uttryckssätt.

Kram wub.gif

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 17:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon