Två "tips".
Tips nummer ett:
Ta inte ett enda bloss !!!Inte ens efter flera
år!
En gång rökare, alltid rökare. Det går fort och lätt att aktivera beroendet igen. Att tro att "jag ska bara smaka ett enda bloss" - brukar vara fatalt självbedrägeri.
Sedan är Posses tips bra. Ut i naturen, där du omedlebart får UPPLEVA de positiva konsekvenserna.
Två saker som mycket snabbt förändras, är kondition och doftförmåga.
Eftersom rökningen binder och blockerar kroppens förmåga att ta upp syre, så ökar syreupptagningen rejält så fort som man slutar.
Det är något som MÄRKS påtagligt från dag ett i stort sett. Gör sådant som gör att du MÄRKER förändringarna.
När jag slutade röka, började jag träna. Jag var ute på dagliga joggingrundor - det var en GLÄDJE och skillnaden märktes markant!
Eller bara komma ut i naturen. Tänk att få uppleva
frisk luft 
, att ge sin kropp den gåvan!
Du blir trött och hängig. Deppig också?
Då brukar ALLT kännas eländigt, och man tror att det är ett tillstånd som kommer att vara livet ut, och man vill ifrån det så fort det går.
Försök "slå dig till ro" i din "eländighet" - gå rakt igenom den alltså - så väntar dig någonting annat på andra sidan!
En underbar sommar i trädgården till exempel

.
Så ett frö! Ett "sluta-röka-frö" av någon perenn blomma! Var med när det växer och blir stort och livskraftigt (ta något som är ett säkert kort så det inte dör för dig

)
Eller köp en planta av någon växt som du gärna vill ha, kanske ett fruktträd eller en rosenbuske, eller en fuchsia eller, vad du vill.
Något påtagligt som visar, att det sker saker i det fördolda, även fast man inte SER hur något växer.
Det är över femton år sedan som jag slutade. Det är en evig LYCKA att slippa eländet!!! Även fast jag älskade mina cigg på den tiden som det begav sig.
Länge länge älskade jag doften av cigarettrök, men numera tycker jag det luktar vedervärdigt

och det är jag glad för.
Älskar doften av mina rosor
myyyyycket mera, och förmåga att njuta av luften och känna mig delaktig i naturen.
Lycka till Ah56!!! Efteråt är det värt den jobbiga mödan!!! Ge inte upp!
*Hejar på*