Full version: Sluta röka
Sidor: 1, 2, 3
ah56
Någon som har något bra tips?
Allt känns trist och tråkigt, har ingen energi, ingen lust att göra något. Jag använder nikotinplåster.
GoSatta
mitt tips är sluta med plåster!!! du kommer enbart dra ut på plågan och dom flesta börjar röka igen när man ska sluta med plåster (iaf folk runt om kring mig)

Bästa är att ta tjuren vid hornen och bara sluta, visst första veckan är en rent helvete MEN man slipper dra ut på det onödigt längre, hellre en veckas rent helvete än ett långt udraget ett som pågår i månader!

Dock så är det efteråt bland det bästa man har gjort.
Posse
CITAT (ah56 @ 01-03-2005, 10:34)
Allt känns trist och tråkigt, har ingen energi, ingen lust att göra något. Jag använder nikotinplåster.

Roligt med alla som slutar röka! smile.gif

Jag föreslår att du söker dig ut i naturen om du kan! En härlig skidtur kanske?

Och försök glädjas "i förskott" åt hur mycket bättre allt kommer allt bli från och med nu. Lycka till! smile.gif
Heddas matte
städa hela huset, gå en promenad, sticka en tröja, sätt upp nya gardiner, käka choklad, tröstshoppa... håll dig verksam och vad du än gör.. börja inte röka igen för då har du ju lidit tre dagar i onödan! smile.gif
Sulawesii
Håller helt med GoSatta!
Något råd kan jag inte ge dig. Låt allt vara tråkigt en tid, det blir bättre. Jag lovar!! Skriv gärna av dig här, så stöttar vi dig.
Det är jobbigt med suget, det är jobbigt med det sociala, med vart man ska göra av sina händer, att dricka kaffe eller starka drycker.... ja, det är kämpigt, men ge dig inte!
*Kram*
smile.gif
anna_rispan
har läst att det kan hjälpa att tugga på nejlika, lika bra som att använda någon annan sluta röka produkt.... det kanske är kul?? tongue.gif

Nej jag vet inte. Håller tummarna för dig!
yla
det kommer att gå över jag lovar
men du kan försöka att inte utsätta dej för frestelser till o börja med
o byt inte en last till en annann utan sluta röka bara inga plåster o annat
o så ska du ge dej ut o upptäcka att näsan förmedlar dofter du inte anade
o tänk ingen tobak i fickorna
o du behöver aldrig fundera på att haaaar du cig hemma så de räcker
o du kommer aldrig mer förpesta luften för dina nära
de finns hur mycket som helst som e positivt
säger en före detta rökare
som slutat o inte saknar det en enda sekund längre
jag känner bara som så när jag ser folk som röker
herrejesses hur kunde jag vara sååå urbota dum förut
o jag kan inte fatta det
för de luktar inte bra o smakar sällan gott o e dessuotm farligt

o tänk så här att förut har du säkert tänkt att nu ska du minsann UNNA dej en skön paus me en fika o en cig
(((tänk att unna sej en dos gift va)))
börja unna dej nåt annat istället som du inte dör av köp nåt fint eller så

håller tummar o tår för att du ska lyckas
rolleyes.gif laugh.gif
amaira
Två "tips".

Tips nummer ett: Ta inte ett enda bloss !!!Inte ens efter flera år!
En gång rökare, alltid rökare. Det går fort och lätt att aktivera beroendet igen. Att tro att "jag ska bara smaka ett enda bloss" - brukar vara fatalt självbedrägeri.

Sedan är Posses tips bra. Ut i naturen, där du omedlebart får UPPLEVA de positiva konsekvenserna.

Två saker som mycket snabbt förändras, är kondition och doftförmåga.

Eftersom rökningen binder och blockerar kroppens förmåga att ta upp syre, så ökar syreupptagningen rejält så fort som man slutar.

Det är något som MÄRKS påtagligt från dag ett i stort sett. Gör sådant som gör att du MÄRKER förändringarna.

När jag slutade röka, började jag träna. Jag var ute på dagliga joggingrundor - det var en GLÄDJE och skillnaden märktes markant!

Eller bara komma ut i naturen. Tänk att få uppleva frisk luft wub.gif , att ge sin kropp den gåvan!

Du blir trött och hängig. Deppig också?

Då brukar ALLT kännas eländigt, och man tror att det är ett tillstånd som kommer att vara livet ut, och man vill ifrån det så fort det går.
Försök "slå dig till ro" i din "eländighet" - gå rakt igenom den alltså - så väntar dig någonting annat på andra sidan!

En underbar sommar i trädgården till exempel wub.gif wub.gif wub.gif .

Så ett frö! Ett "sluta-röka-frö" av någon perenn blomma! Var med när det växer och blir stort och livskraftigt (ta något som är ett säkert kort så det inte dör för dig tongue.gif )
Eller köp en planta av någon växt som du gärna vill ha, kanske ett fruktträd eller en rosenbuske, eller en fuchsia eller, vad du vill.

Något påtagligt som visar, att det sker saker i det fördolda, även fast man inte SER hur något växer.

Det är över femton år sedan som jag slutade. Det är en evig LYCKA att slippa eländet!!! Även fast jag älskade mina cigg på den tiden som det begav sig.

Länge länge älskade jag doften av cigarettrök, men numera tycker jag det luktar vedervärdigt blink.gif och det är jag glad för.

Älskar doften av mina rosor myyyyycket mera, och förmåga att njuta av luften och känna mig delaktig i naturen.

Lycka till Ah56!!! Efteråt är det värt den jobbiga mödan!!! Ge inte upp!

*Hejar på*
GoSatta
Det går ju över fortare en vad man tror, visst kan fortfarande tanken om en cigg i handen dyka upp ibland när man sitter med en öl på bordet, men det är bara flyktiga tankar som man lätt gör sig av med.

Första gången man går efter en rökare på stan å tänker "fyfan va illa det luktar, luktade jag verkligen så där" då vet man att man börjar närma sig sitt mål =)

och som fler sa, ta aldrig en cigg igen aldrig aldrig aldrig, inte ens ett litet bloss. Har man varit rökare kan man INTE bli feströkare, det är dömt att misslyckas.

om du måste köp sånna där örtciggaretter som finns här och där och rök en och påmin dig själv om hur otrevligt det faktist är med rök i lungorna när man väl har vant sig av med det.
Posse
Beklagar stavslarvet i mitt förra inlägg - '...hur mycket bättre allt kommer att bli från och med nu' skulle det stå.

Apropå att tugga, göra av händerna m.m. började jag förbruka tandpetare på löpande band när jag slutade röka. De kunde i stor utsträckning ersätta suget efter att stoppa något i munnen (snuttbehovet?) och att använda handen. smile.gif

De där tandpetarna såldes i små vackra keramikburkar. Efter något år hade jag en imponerande samling av tomma... rolleyes.gif
fruberglund
De jag känner som slutat och som verkligen slutat har slutat tvärt, precis som Gosatta säger, inga plåster och ingenting.

Morsans gubbe slutade tvärt och har hållt sig, morsan använde plåster någon vecka, upptäckte att hela hennes garderob luktade pyton (när luktsinnet kom tillbaka), tvättade allt i garderoben och sen började hon röka igen mad.gif wacko.gif

Nä, sluta tvärt är mitt råd också...och som Amaira sa, tänk på alla underbara rosor du verkligen kan känna doften av sen smile.gif

Lycka till!
Anki på Öland
CITAT (ah56 @ 01-03-2005, 10:34)

När jag slutade röka för några år sedan efter att ha varit storrökare i många år, var jag först på apoteket och kollade vad dom hade för hjälpmedel. Kände att det var inte själva nikotinet jag skulle sakna mest så plåster var inget för mig. Hittade ett nikotinmunstycke. Såg ut som ett litet munstycke man förr stoppade ciggen i. Det var bra för mig. Något att hålla i när fingrarna ville + ett sug på det när krampen i mellangärdet satte in. Använde det inte som en ciggarett, bara en snutt på då och då och att pilla på. Efter 3 veckor när barnbarnen kom på besök la jag upp det på bokhyllan, så dom inte skulle få tag på det, och sen glömde jag bort det.
Jag gjorde också som Heddas_matte skriver, städare ur garderober, röjde på loftet, målade huset, stickade tröjor osv. Allt jag kunde komma på för att hålla mig sysselsatt första tiden. Det funkade, jag är nu rökfri sedan 5 år, och som i dom tidigare inläggen, saknar det inte ett dugg.
Viktigast tror jag är att du tar till ett hjälpmedel som passar just dig. För mig var steg 1 att sluta röka, steg 2 att ta bort substitutet (och steg 3 att gå ner i vikt igen efter allt smaskigt jag tryckte i mig........)
Lycka till Anki
*Felix matte*
Håller tummarna för dig och vet att du kommer att lyckas. Jobbigt kommer det att stundvis vara men då får du ta fram viljestyrka och jäklaranamma och inte låta giftet ta över.
Det kemiska beroendet är borta efter ett par veckor...nu har du bara 11 dagar kvar...sedan är det bara vanan som sitter i.

I går var det 3,5 år sedan maken och jag slutade...Tvärstopp var vår metod...jag använde plåster i 10 dagar men sedan ingenting.
Vi hade varit storrökare i 39 resp 40 år.

Viktigt är att byta vanor när det gäller situationer då man alltid tände en cigg...vi började t.ex dricka kaffet framför teven istället för i köket (där hade vi rökt under fläkten)
Men allra viktigast är ändå att inte tycka synd om sig själv för att man
inte får röka... Så resonerade jag och kom fram till att jag visst fick röka men jag ville inte göra det.

Dagliga promenader hade vi tagit redan innan och det fortsatte vi med...Så härligt att undan för undan känna hur luktsinnet kommer tillbaka. biggrin.gif

I övrigt skedde inga förändringar...inget storstädande eller handarbetande
tongue.gif

Så här skrev jag ett halvår efter stoppet
Tobak är en genväg till lidande och för tidig död.
Min önskan är att tobak skulle klassas som narkotika och totalförbjudas.

har samma åsikt idag.
*Felix matte*
silkquit är ett program som sporrar en i rökstoppet.
Där ser man hur många cigg man inte rökt, hur många kronor man sparat och hur många timmar, dagar, veckor man förlängt sitt liv.

Min mätare visar just nu Rökfri 3 år6mån14 tim 25 min.
Sparat 56.092 kr. Orökta cigg 38.414 ohmy.gif
Förlängt livet med 19 veckor9tim30min. biggrin.gif

Ladda hem progr.
ah56
CITAT (Felix matte @ 01-03-2005, 12:08)
Sparat 56.092 kr. biggrin.gif

Har du gjort något kul för pengarna?

Jag har massor av logiska skäl.
*Min svärdotter och dotter har slutat.
*Min fd storrökande kollega är döende i lungemfysem ca 55 är gammal.
*Min bästa kompis har slutat.
*Pengar, ekonomi.
*Hälsan (egen och andras)
*Pappa dog i lungcancer (Trots att han inte rökt på ca 30 år) ett ovärdigt sätt att dö på.
ÄNDÅ VILL JAG INTE SLUTA JUST NU
fruberglund
Felix matte har antagligen köpt MASSOR med växter biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Man kan ju inte sluta för någon annans skull utan måste göra det för sin egen! Om du inte vill sluta så gör inte det då men då får du ju skylla dig själv senare i livet, det är ditt val och ditt liv men jag tror nog att det är bevisat att rökning förkortar livet och förstör lungorna (hårda ord men sant).

De anledningarna du skrev är väl anledning om nåt men om du gör det för något annat än din egen skull så dröjer det nog inte länge innan du trillar dit igen.

Du måste verkligen vilja sluta för att det ska fungera!!!

Gör det i första hand för din egen skull, för att du ska må bättre och sen kan du börja tänka på alla andra fördelar det bär med sig, som att dofta på rosorna t.ex. smile.gif
kristerh
jag önskar dig lycka till wub.gif tänk på att du slipper lukta askkopp och får bättre kondis och får tillb din egna hudfärg och kan börja känna dofter igen och allt annat som kommer med ett friskare liv.
krister
renate
I dag 1 mars för exakt 8 år sedan slutade jag röka, tvärt,bums. Har inte rörd en cigg sedan dess,visst jobbigt i början,men jag gav mig inte.Har alltid varit mycket ute i naturen,men nu var jag med på vårruset,klassikern som korpen på jobbet ordnade.Köpte växter för pengarna jag hade över.Hade inga hjälpmedel alls,bara min järnvilja och envishet.
Önskar dig lycka till.
Yin o Yang
Måste passa på och rekommendera boken Äntligen icke-rökare av Allen Carr tongue.gif . Två arbetskamrater, f.d. inbitna rökare, har lyckats sluta efter att ha läst den. Han angriper problemet på ett helt nytt sätt tydligen och de fick båda otaliga aha-upplevelser när de läste sleep.gif biggrin.gif
Ge inte upp och framförallt ersätt inte en last med en annan, t ex cigaretter med plåster eller tuggummi
Sulawesii
Orökta cigg 38.414 ohmy.gif

Det där lät verkligen..... äckligt.....
Fick mig att tänka på att ha 38 414 cigaretters skit i lungorna.....
mulle
För mig låter städning, garderobsröjning etc. det samma som ytterligare ett straff.
Jag skulle nog i stället rekommendera att du skämmer bort dig och unnar dig något speciellt du verkligen längtar efter. Som belöning.
Lycka till.
Mulle
*Felix matte*
CITAT (ah56 @ 01-03-2005, 12:20)
Sparat 56.092 kr.  :D

Har du gjort något kul för pengarna?

Jag har massor av logiska skäl.
*Min svärdotter och dotter har slutat.
*Min fd storrökande kollega är döende i lungemfysem ca 55 är gammal.
*Min bästa kompis har slutat.
*Pengar, ekonomi.
*Hälsan (egen och andras)
*Pappa dog i lungcancer (Trots att han inte rökt på ca 30 år) ett ovärdigt sätt att dö på.

Visst har jag det biggrin.gif Resor och rosor och en massa annat laugh.gif
jag älskar att köpa presenter till barnbarnen...tur att vi var rökfria när de kom biggrin.gif

Du säger att du inte vill sluta just nu...jag tror att du vill få bekräftat att du då ska fortsätta ett tag till...så kände jag det förr.

Du kommer aldrig att ångra stoppet och när du nu har klarat tre dagar så är den absolut jobbigaste tiden över redan imorgon.
Gör vad som helst ...utom att röka. Tänk främst på dig själv och din hälsa. wub.gif
Annlo
Jag hejar på dig!! rolleyes.gif
Det här klarar du, med alla goda påhejare här på forumet... biggrin.gif

Jag slutade röka när vi skulle skaffa barn!
Kunde inte bli mer motiverad, slutade tvärt, nemas problemas tongue.gif laugh.gif

Annlouice
Tesa
VAD HAR DU FÖR URSÄKT ATT FORTSÄTTA???
Jag fick då slut på mina ursäkter och cigaretter en dag och sen var det bara att sluta röka....jag kunde inte komma på en enda anledning till varför jag skulle sätta mig i bilen och åka och köpa cigg...

Från den dan var jag ickerökare...har nästan aldrig känt sug sen heller...
Kan vid min gud inte förstå att jag hållt på med det där vansinnet...elda upp pengar mer eller mindre...en glöd i ena änden av en pinne och en idiot i den andra...

Jag håller på dig...du är starkare än nikotin!!!
pisanggoreng
CITAT (ah56 @ 01-03-2005, 12:20)

Jag vill ju inte förstöra stämningen och hoppet... men VILL du inte sluta kommer det aldrig gå! Vänta i så fall tills du vill så slipper du plågan just nu i varje fall...
lotta_
Hej Annika!
Jag tolkar det som att du vill sluta röka, men har svårt att säga adjö till en "god vän" - alltså cigaretten! Typiskt oss nikotinister!!!

För några år sedan slutade jag röka och var rökfri i drygt två år. Det var en jätteskön känsla, framförallt att slippa stressen runt rökningen.

Så här gjorde jag:
Ställde en tom burk på köksbänken och i den la jag alla pengar jag annars skulle ha köpt cigaretter för. Det var både en underlig och härlig känsla att se hur snabbt pengarna ökade.

I en kalender skrev jag DAG 1, DAG 2, DAG 3 osv ända tills jag hade passerat över 200 rökfria dagar (och glömde bort att skriva). Det var en bra sporre för mig, jag kunde ju inte röka ett enda bloss för då skulle jag ju "förstöra" de rökfria dagar jag "sparat på mig".

Det stora felet jag gjorde var att börja med nikotintuggummi, man blir väldigt lätt beroende av dem och andra nikotinersättningsmedel eftersom de kan användas när som helst, var som helst utan att påverka någon i omgivningen.

... så när jag efter ett par år började om med rökningen sad.gif så hade jag också vant mig med nikotintuggummin ... så nu är jag "blandmissbrukare" blink.gif

.. mitt råd till dig är därför, som många andra sagt, sluta tvärt! Genomlid helvetet i en vecka, sedan kommer det att kännas betydligt bättre. smile.gif

Lycka till!
ah56
Efter att ha gnällt av mig i förmiddags gick jag upp på vinden och hämtade ner mina (förhoppningsvis) övervintrade pelargoner. Sedan gick jag ut i vintervädret och handlade lite smått o gott. Därefter hälsade jag på lilla barnbarnet. Vi drack the ur hennes dockservis, jag lärde henne några kiss- o bajs visor. Sedan klippte vi ut hajar och krokodiler ur papper med en taggsax.
Känner mig mycket nöjd med att att snart ha klarat de tre första dagarna. Vågar nog inte släppa plåstren än.
Tack för allt stöd och lite skäll också.
Kram.
adrian
BRA!!!!!!!!!!!

Jag håller tummarna för dig... smile.gif

Jag hade ett helvete när jag slutade, men allt var värt det... smile.gif

BAMSEKRAM!!!
ariana
Det är inte så kul när man eldar upp pengarna mitt framför näsan på sig o t o m blir förgiftad mad.gif

Men så där dum var jag för 30år sen men en dag bestämde jag mig
efter att ha rökt i 20år

Slutade o bestämde mig att aldrig tänka så långt som till att jag skulle röka igen det har fungerat smile.gif

men visst var det svårt, särskilt i början det var en kompis jag mist
en som var med i alla lägen, jag kände det svårast med handen och behövde något att tugga på, pröva allt möjligt tuggummi äpplen nej det funka inte för mig, då pröva jag råa morötter skala la en påse i kylskåpet
att ta till vid behov, så när suget kom då hadde jag nåt att ta till snabbt det funka smile.gif

Det bästa så länge det gick åt morötter gick jag ner i vikt 3kg på någon månad o så många fördelar jag fick alla dofterna kondition
för att gå ut som många fler skrivit är jättebra när det är jobbigt då blev man glad o trött
biggrin.gif
wub.gif biggrin.gif du kan klara avet
Boxer
Tänk inte att du ska sluta. Tänk att du ska hålla upp och ta en dag i taget. Ju längre tiden går desto mer sällan saknar du de äckliga ciggen.
För mig var det lite av en sorg att "göra slut" med mina "vänner" och jag tyckte att det kändes bättre att säga "på återseende", fastän jag inte ville träffa dom igen. Tiden rann iväg och nikotinplåstren glömde jag automatiskt av att sätta på efter ett tag.

Lukta på blommor och upptäck att du fått tillbaka ett sinne som legat i ide.

Lycka till!
Du klarar det galant! Du är jätteduktig.

smile.gif
amaira
CITAT (ah56 @ 01-03-2005, 21:12)
Efter att ha gnällt av mig i förmiddags gick jag upp på vinden och hämtade ner mina (förhoppningsvis) övervintrade pelargoner. Sedan gick jag ut i vintervädret och handlade lite smått o gott. Därefter hälsade jag på lilla barnbarnet. Vi drack the ur hennes dockservis, jag lärde henne några kiss- o bajs visor. Sedan klippte vi ut hajar och krokodiler ur papper med en taggsax.
Känner mig mycket nöjd med att att snart ha klarat de tre första dagarna. Vågar nog inte släppa plåstren än.
Tack för allt stöd och lite skäll också.
Kram.

Wow!!! Grattis!!! Bravo!!!!! wub.gif wub.gif

Strongt!!!

Själva nikotinbegäret går över på bara några dagar faktiskt! Du har nog gått igenom det värsta vad gäller det.

Att bryta vanan, är ett annat begär att kämpa mot, som kan vara nog så tufft när det sätter in.

När sugen sätter in, känns det som om allt är förgäves, det "händer" ju inget, det är bara en plåga.

Men det händer något, hela tiden!!! Detär en väg som man går på, och som ens kropp äntligen får möjlighet att gå på, även om den protesterar högljutt och kraftigt ibland.

Oavsett hur det känns, så kommer man närmare målet hela tiden, sekund för sekund!! (mål 1 =slipper obehaget av att vara utan - mål 2 = känner lyckan av friheten)

Det tråkiga är att det ju varken syns eller upplevs, hur framåt det går hela tiden. Att finna ut ett sätt som påtagligt visar förändringen, är ett bra sätt tycker jag. T.ex. pengarna i en burk.

Håller på dig, du klarar det!!!!!!!!

"Falska vänner" är inget att stå efter.
(det är ju vad cigg är, falska, lömska, ljugande "vänner" som lockar och pockar och lovar och låtsas, och vaggar i säkerhet med ena handen och förgör med den andra)

För att inte tala om tobaksbolagen... Håvar in enorma summor pengar med ett cyniskt och totalt ointresse för människors värde.

Ska jag stödja ett företag, så inte är det tobaksindustrion i alla fall.

*försöker peppa ännu mera*
ah56
Rapport dag fyra.
Känns mycket bra idag. Har fortfarande plåster. Tänker allt mer sällan på rökning, typ var femte minut första timmarna. Har pysslat om mina sålådor, skall gå ner till "min" secondhandbutik och se vilka "fynd" som finns idag. Köper mest tyger eller sånt som kan sys om till princessorna.

Princessor

Kan fortfarande inte få in bilder! Dynamiska img taggar ej tillåtna.
*Felix matte*
CITAT (ah56 @ 02-03-2005, 12:38)
Rapport dag fyra.
Känns mycket bra idag. Har fortfarande plåster. Tänker allt mer sällan på rökning, typ var femte minut första timmarna. Har pysslat om mina sålådor, skall gå ner till "min" secondhandbutik och se vilka "fynd" som finns idag. Köper mest tyger eller sånt som kan sys om till princessorna.

Princessor

Kan fortfarande inte få in bilder! Dynamiska img taggar ej tillåtna.

Snart utökas tiden till timmar då du glömmer bort rökat...Bra gjort!
Vi fortsätter hålla tummarna. biggrin.gif

Så många vackra handarbeten och söta prinsessor wub.gif blir avis rolleyes.gif

Om du ska ha bild i inlägget.. Högerklicka på den stora bilden
markera och klipp ut bildadressen.
Gå till inlägget, klicka på BILD
Deleta sedan http som står i den rutan
därefter klistrar du in bildadressen och väljer OK.

adressen till Prinsessbilden ser ut så här.
http://www.odla.nu/album/data/ah56/2219_p23014.jpg
amaira

Så vackra prinsessor!!!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Konstigt, för mig funkar dina bilder...

HEJA för rökstoppet!!!

Men rätt som det är kommer suget tillbaka, och då känns det som att det anfaller med en kniv i ryggen. Stå emot, så går det över igen.
Än är det nog inte över. Men stunderna emellan "pinorna" blir längre och längre.
Tesa
Ser fram mot "fortfaranderökfri" rapport i morgon vid denna tiden.... biggrin.gif
Du fixar detta...
lilla mamma
Heja heja. hoppas på framgång.
Jag är ofta och vickar på en strokeavdelning. Och mitt uppe i allt, med paretiskt här och där nog fasen ska patienten röka.
Rökning är en känd riskfaktor ihop med övervikt och allt annat som skadar kroppen.
Jag säger bara kämpa på- smile.gif
ah56
CITAT (Tesa @ 02-03-2005, 14:08)
Ser fram mot "fortfaranderökfri" rapport i morgon vid denna tiden.... biggrin.gif
Du fixar detta...

Dag 5, fortfarande rökfri! Har snöat in på lakrits istället.
Kram
fruberglund
CITAT (ah56 @ 03-03-2005, 09:38)
Du fixar detta...

Kram

Lakrits måste ju vara sååååååååååå mycket godare smile.gif

Vad duktig du är, varje rökfri dag får du räkna som högsta vinsten smile.gif
Fenja
Du fixar detta...

Kram

Du ÄR verkligen duktig! wub.gif
Heja dig!
Fenja (som rökt i 32 år nu...)
Blomstertanten
rolleyes.gif
Håller tummarna och tänker på dig !
Tycker du är jätteduktig som klarat 5 dagar !

( Rökt i över 30 år och förbannar den dag jag började )
Posse
Du fixar detta...

Kram

Kul att det går bra! smile.gif

Apropå trådämnet så läste jag en debattartikel i GP: Rädda Sveriges kvinnor från tobaksmissbruket
Tesa
Du fixar detta...

Kram

Redig tös....keep up the good work...

Jag har en Pepsimax stående i skafferiet som jag surplar på i tid och otid när jag är sugen på nåt....
amaira
smile.gif wub.gif
Sulawesii
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeja ah! Klapp, klapp, klapp, klapp, klapp!
Sulawesii
CITAT (Fenja @ 03-03-2005, 10:19)

Började du när du var tre?? blink.gif
Haha..... trodde vi var jämngamla. Var jag nu fick det ifrån. wacko.gif
gammelnalle
Heja heja frisk TUMÖR !!!!

du fixar dettar detta!!
Fenja
CITAT (Sulawesii @ 03-03-2005, 18:28)
CITAT (Fenja @ 03-03-2005, 10:19)

Började du när du var tre?? blink.gif
Haha..... trodde vi var jämngamla. Var jag nu fick det ifrån. wacko.gif

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif Nä du, tant blir 45 i år minsann! sleep.gif
Mvh
Fenja
Sulawesii
Där ser man! Man får ju liksom en bild i huvet..... som den där tråden när odlamedlemmar visade bilder på sig själva.... hälften (minst) hade ju fel hårfärg!! tongue.gif

Till ah56: Heja, heja!!
Snöflinga
Slutade röka för många år sedan, det var ett h-e blink.gif
Det var som att förlora en kompis.... avstod helst från kaffe, för aldrig var
ciggen godare än då !

Läste allt jag kom över om rökningens skadliga inverkningar mad.gif

Lade alla pengar som jag annars skulle ha rökt opp i en burk och av dem handlade jag allt jag normalt inte skulle ha gjort, dyr parfym, smycken och
allehanda lyxiga ting, tro mig, det blir slantar ganska fort smile.gif

Men som sagt, det var inte lätt..... Numera är det så skönt att kunna
umgås och delta i olika aktiviteter, utan att behöva smita undan för att röka ... Men det skulle aldrig falla mig in att ingå i drevet på den hetsjakt mot rökare som pågår, eftersom jag själv vet hur svårt det är att sluta

Lycka till, håller tummarna rolleyes.gif
ah56
Rapport dag 6. Allt är lugnt, fortfarande plåster men glömde faktiskt sätta på det direkt på morgonen. Tog ett par timmar att komma på det.

Har sparat ca 300 kr hittills. Skall spara dom till en overlocksymaskin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon