Hej Johanna!
Välkommen till "klubben", jag är också ganska ny i trädgården och bara hunnit ha min i två somrar! Mitt tips är att du skaffar mycket småplantor av sommarblommor man kan köpa första sommaren. Då vet du att du ganska säkert FÅR blommor! Är man ovan vid sådd är det ju tråkigt om man inte lyckas första sommaren... Och så har du tid att fundera på vad du verkligen vill ha! Jag lovar, det jag tyckte första sommaren att jag skulle ha mycket av, vill jag absolut inte i år... så var lite försiktig med att gräva om rabatter som redan finns... T.ex så tyckte jag INTE om rosor när vi flyttade hit, så jag grävde helt sonika upp dom som fanns vid huset. Nu i år vill jag ju ha rosor...suck... Förslag på blommor är pelargoner (kolla in Rockdalas, det finns fler än "bara röda och rosa"!), Petunior, lobelior, stjärnöga och kanske en Änglatrumpet om du har plats. Ge den mycket vatten och gödsel, så lär du ha något pampigt i din trädgård. Jag gillade den inte först, jag fick den som "gåva" förra sommaren och tänkte.. Ånej..... men när den började blomma, så var det helt omöjligt att inte tycka om den! Så i år ska jag ha två! Lättsådda sommarblommor har du redan fått tips på ser jag, jag ska så olika sorters krasse, snokört, ballongblomma, olika vallmo, ringblommor och gurkört (de kan man äta av också, tycker dom är fina i rabatten...) Ska prova på en Dahlia sort som heter "Fantasia", ska även så vita och randiga tagetes. (OBS allt detta planteras inte i samma rabatt! Då skulle det nog skära sig hej-vilt med alla färger!) Vad gäller kryddor så köp gärna några färdiga plantor också, rekommenderar citronmelissen (vacker även i blomrabatten), oregano, timjan, salvia, persilja och gräslök... (obs varning med Mynta, gräv ner den med hela krukan...annars sprider den sig och blir ett hopplöst ogräs..) Pumpor occh Squash är tacksamma om du har plats för dem! Lycka till! // Zara
|