Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Jag älskar Iris..., men har svårt att lyckas med dem!!
          Ylva i Dalarna
          Inlägg 20-03-2005, 13:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem nr: 797

Hej!

Jag älskar verkligen Iris, särskilt stora maffiga trädgårdsiris, men lyckas inget vidare med dem sad.gif

Kanske beror det på att de namnsorter jag har är svåra...jag har några gammaldags sorter som växer så de knakar...men de är de här maffiga stora jag skulle vilja ha, i mängder!!

Kanske finns det någon som vet om det finns namnsorter som är lite lättare än andra?

Problemet jag har är att de inte just växer något utan står och stampar med ett par blad och blommar med någon enstaka stängel om jag har tur.

Hoppas på goda råd!

(Jag försöker odla dem enligt alla konstens regler, tycker jag wacko.gif

Ylva

--------------------
          Har en gård i Dalarna som heter Vargheden (har facebooksida och hemsida med samma namn!) Islandshästar, höns, perennträdgård, köksträdgård, växthus, hantverk. Ett mysigt och personligt B & B!

Citera
          tomba
          Inlägg 02-04-2005, 07:43
          Länk hit: #2

Gäster

Hej Jag har samma problem, men jag har märkt att det tar ett tag innan de har aklimatiserat sej så du kanske bör ha lite tålamod. Lycka till smile.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-04-2005, 13:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

har ni dem i mkt grusig jord , ytligt planterande i sol ? -Funkar bäst här hos mej smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Eva St
          Inlägg 02-04-2005, 19:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

Har också en gammaldags sort men den växer och blommar så det knakar men som sagt den ligger mycket ytligt och trivs gott i sol

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera
          carren
          Inlägg 03-04-2005, 18:50
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Du kanske är för hygglig mot dina irisar? Som jag har förstått det, bl a genom en artikel i förra årets AoT, så ska man inte vattna och gödsla sina trädgårdsirisar alltför generöst. De gillar rätt mager jord som är ungefär som sandig kompost och rhizomerna ska planteras grunt, gärna så att toppen på dem syns ovanför jordytan. Då riktigt bakas de i solsken, precis som de gillar.

Citera
          Annie-72
          Inlägg 04-04-2005, 18:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem nr: 3 343

Mina irisar mår nog inte heller så gott isf. De står i mullrik jord, med automatisk bevattning. De blommar vänligt men hua mig så mycket lus jag fick på dem i fjol. Blir det detsamma i år så åker de bort direkt...//Annie

--------------------
          Annie, zon 3, Hammarö, Värmland.

Citera
          Ullet
          Inlägg 05-04-2005, 07:34
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

Jag måste ju ha haft största turen i världen då, för förra året fick jag fyra knölar av min svärmor (mumsmänniskan!) o har aldrig sett så stora irisar i mitt liv. (Iofs rätt begränsad erfarenhet av irisar dock) o de står planterade i rätt näringsrik men mkt genomsläpplig jord, dom var superfina. Namn? Inte den blekaste aning! wub.gif

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 05-04-2005, 11:26
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Väldigt ytlig plantering är i alla fall svaret hos mig! Har en rabatt som invaderats av en gammal iris, och den växer verkligen OVANPÅ jorden. Rhizomerna ligger nästan lösa ovanpå jorden, och skickar sedan ned rejäla rötter undertill. Kan tillägga att rabatten ifråga ligger i rakt söderläge under takutsprång med tung lerjord = torrt så det knastrar, och rena cementen att gräva i. Flyttade några till en annan rabatt, och "mullade" lite runt dem - det gillade de inte alls.... Fick sopa bort jorden, då trivdes de helt plötsligt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon