Min första undran gäller dessa "alla". Vad har dessa "alla" för preferenser och kunskaper när det gäller äppelträdsbeskärning? Beroende på traditioner och vanföreställningar har många uppfattningen att äppelträd MÅSTE beskäras, men ingen har egentligen någon uppfattning om varför eller hur resultatet blir om man låter bli.
Nu är inte jag Cilla, men anledningen till att hon inte rekommenderar direkt beskärning eller etableringsbeskärning är att plantan behöver alla kraft från befintliga blad att etablera sig och bilda rötter. Om man gör en beskärning tidigt efter planteringen lägger trädet all sin kraft på blad- och grentillväxt och lite på rottillväxt. Därför blir etableringen sämre och man riskerar att få ett sämre träd på sikt.
Jag rekommenderar att du står emot trycket från alla "beskärnings-ivrare" och istället tynger eller binder ned de upprätta grenarna så nära horisontellt läge som det är möjligt utan att de bryts. På så sätt kommer fruktved att bildas på ett bra sätt i de befintliga grenarna och behovet av att beskära blir betydligt mindre. Obs! Fruktved kommer att bildas även om du inte böjer/tynger grenarna men inte lika mycket.
Lägg gärna upp en bild på trädet om du har möjlighet!