|
Debbat: Djur, nu får vi se om det kommer igång... |
|
|
|
13-04-2005, 18:00
|

Medlem
Antal inlägg: 163
Medlem nr: 5 113

|
Hej allihop, läste en tråd om köttet från Lidl, där man talar litet om hur djur har det när de slaktas, och hur det har det i olika länder. Tycker ni det är bra sätt att hjälpa djuren på att vara vegetarian? Om man nu vill hjälpa djuren aktivt att leva i en bra miljö kan väll det vara ett bättre steg att på fullo köpa KRAV-märkt och ekologiskt? Då främjar man ju friheten för djur..., eller? Jag anser att de allra flesta svenskar inte har en aning om hur det egentligen ser ut på ett "vanligt" slakteri, förutom exempelvis djurinspektörer och miljöhälsoskyddsombud. Jag förstår att mångfalden köper ekologiskt, så mycket de får se. Många vill inteköpa ekologiskt, då det är något dyrare (själv tycker jag detta är larvigt), och många anser att priset inte kommer gå ner om vi konsumerar mer ekologiska varor. Är/bör det inte vara tvärtom? Om vi dessutom köper krav-märkt så främjar väll vi den sidan i form av at de får mer resurser att breda ut sig med. Nu vet jag att många vegetarianer menar att kött är kött, och att de vägrar äta det hur det än är, för att de tycker synd om djuren. Så att, jag vill aboslut INTE få vegetarianer att framstå som sämre personer, jag respeterar alla, och vill inte klaga infrån mig. Åter till ämnet: Att vara vegetarian = färre djur dödas? Att köpa kravmärkt = bättre levnadsförhållande för fler djur? - Ojoj, hoppas att ni inte blir arga på mig nu Som ni märker så är jag för ekologiskt (KRAV-märkt), och det gäller inte bara kött. Motivera gärna ditt svar.
--------------------
Med vänliga hälsningar: Jag med blommorna! p.s Nu fungerar mitt album!
|
|
|
|
|
13-04-2005, 18:31
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
Själv är jag vegetarian med en son som äter kött. Jag köper alltid KRAV när det finns, men det är ju inget stort utbud, precis..... på de flesta affärer där jag handlar finns det ingenting alls (jo, nån oxpytt brukar det visst finnas, men pytt gillar inte grabben). CITAT Att vara vegetarian = färre djur dödas?
Inledningsvis - nej. Köttindustrin måste ju då börja avvecklas, och det kommer ju aldrig att funka med att låta alla djuren bara vara. Skulle gärna vilja det, i en god värld skulle det vara så. Men, den världen lever inte vi i. CITAT Att köpa kravmärkt = bättre levnadsförhållande för fler djur? ABSOLUT!! Eftersom KRAV kollar upp så att bonden sköter sig, så tycker jag att det är det bästa vi har. Att folk säger att "vi vet ju inte om dom kollar upp... blablabla...." tycker jag bara är snålt skitsnack! På ren svenska.....  Jag är själv lågavlönad och tycker mig ändå har råd med KRAV- produkter. För mig är det enda rätta att inte äta kött, vilket jag kom underfund med redan när jag var riktigt liten. Det tillhör min livsfilosofi.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
13-04-2005, 18:33
|

Medlem

|
Okej, trevligt. Angående inköpsställen; prövat Coop Forum? De har ju börjat med allt möjligt nu, allt från handdukar och lakan (krav-märkt bomull) till kött och frukt. Förresten, anser du alltså att vi människor är växtätare? Våra förfäder vet vi ju vad de levde på... Själv tycker jag kött är naturligt att äta, men tillexempel att äta hund eller katt kan jag i alla fall inte tänka mig ändå- men det går kanske att jämföra med muslimer som inte äter gris -ett lite heligt djur Varför önskar du att alla var växtätare?
--------------------
|
|
|
|
|
13-04-2005, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
För att vara bara 7 år (född 1998) så argumenterar du väldigt bra !!! men.... jag vill inte bråka med dig... men du uttrycker dig lite konstigt... CITAT Jag anser att de allra flesta svenskar inte har en aning om hur det egentligen ser ut på ett "vanligt" slakteri, förutom exempelvis djurinspektörer och miljöhälsoskyddsombud. Jag förstår att mångfalden köper ekologiskt, så mycket de får se. menar du att de flesta djurinspektörer och miljöhälsoskyddsombud köper ekologiskt?? isåfall HUR vet du det?? [QUOTE]Många vill inteköpa ekologiskt, då det är något dyrare (själv tycker jag detta är larvigt),[QUOTE] VILKET är larvigt: Att det är dyrare?? eller att folk inte köper för att det är dyrare... Hoppas att du inte tar illa vid dig av mina "påhopp". Jag gillar folk med engagemang. Jag vet inte om VAD du egentligen vill ha svar på, så det är svårt att motivera mitt svar.
|
|
|
|
|
13-04-2005, 18:43
|

Medlem

|
CITAT (Grönblomman @ 13-04-2005, 19:33) Okej, trevligt. Angående inköpsställen; prövat Coop Forum? De har ju börjat med allt möjligt nu, allt från handdukar och lakan (krav-märkt bomull) till kött och frukt. Förresten, anser du alltså att vi människor är växtätare? Våra förfäder vet vi ju vad de levde på... Själv tycker jag kött är naturligt att äta, men tillexempel att äta hund eller katt kan jag i alla fall inte tänka mig ändå- men det går kanske att jämföra med muslimer som inte äter gris -ett lite heligt djur Varför önskar du att alla var växtätare? ???? Var det där menat till mig? Var 17 skriver jag att jag önskar att alla var växtätare? Och med den hjärna vi har kan vi ju välja om vi vill äta kött eller ej. Vi behöver inte gå efter nån drift vi har, som djuren. Eller gå på att vi gjort det, eller ej i alla tider? Ja, CoopKomsum och CoopForum är väl de bästa vi har. Önskar ändå att det fanns mer.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
13-04-2005, 18:44
|

Medlem

|
Oj, det har visst blivit fel. 1988, inte 1998 ska det vara Just att människor inte köper krav-märkt för att det är för dyrt, anser jag att det grundar sig på okunskap om slakterier osv., då de flesta inte vet hur det är förrän de besökt ett slakteri. Jag själv har gjort det, och många djur lever i sin egen avföring, rent utsagt!! Och dessutom står de fastkedjade i äckligt trånga utrymmen- inte konstigt att de blir sjuka. Om människor visste hur det var, skulle nog ännu djurvänner köpa krav-märkt. Men det är ju inte konstigt att krav-märkt är dyrare... Det är ingen fara! jag är påhoppare om någon, isåfall. Det jag vill är att ni ska motivera och debattera på vilket sätt tillexempel: -det hjälper till att vara vegetarian/vegan -hur slakterier sköts, hur mycket värde det är att köpa krav-märkt -vad det alltså hjälper att köpa krav -också att ni berättar kanske om varför ni är vegetarian/"köttätare" ursäkta om jag är oklar och så...
--------------------
|
|
|
|
|
13-04-2005, 18:47
|

Medlem

|
CITAT (Sulawesii @ 13-04-2005, 19:31) CITAT Inledningsvis - nej. Köttindustrin måste ju då börja avvecklas, och det kommer ju aldrig att funka med att låta alla djuren bara vara. Skulle gärna vilja det, i en god värld skulle det vara så. Men, den världen lever inte vi i. Tog det lite som om du vill att alla ska låta bli djuren? Alltså önskar att det vore så... Hoppas det inte blir ett för hett ämne nu med det här om att vi skulle vara "gjorda som köttätare" eller som "grönsaksätare", menade inget illa. Dett jag menade var att Jag tycker bara att det är lika naturligt att äta kött som växter.
--------------------
|
|
|
|
|
13-04-2005, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 749
Medlem nr: 5 033

|
Jag köper svenskt kött. Köper Krav märkt då och då.Skulle hellre vilja vara vegetarian.Köper det som är billigast.
|
|
|
|
|
13-04-2005, 20:01
|
Medlem
Antal inlägg: 206
Medlem nr: 5 130

|
En sak som slår mig i princip dagligen är att det är oerhört provocerande att vara vegetarian. Det finns en uppfattning om att vegetarianer skulle vara påflugna och att de kritiserar och ifrågasätter människor som äter kött, men min erfarenhet är att det är precis tvärtom.
Jag har varit vegetarian i många år ~ och tro mig ~ det är skönt, skönt att inte behöva lämna sitt bidrag till köttindustrin, skönt att slippa oroa sig över att galna kosjukan eller salmonellasmitta ska drabba en, skönt att äta grönt.
Det som är mindre skönt är att ideligen bli ifrågasatt ~ varför äter du som du gör? Är det inte svårt? Jobbigt? Får du i dig alla näringsämnen? Jag ställer aldrig de frågorna till andra, litar på att de tar ansvar för sina beslut.
KRAV -märkta varor? Absolut, KRAV och RÄTTVISEMÄRKT. För mig.
|
|
|
|
|
13-04-2005, 20:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Susan.e: Jag tror det är det så det upplevs av båda sidor när det gäller vegetarianer och köttätare.. En gång när jag stod vid köttdisken så kom det en tjej och undrade hur jag kunde göra så mot djuren... Jag äter ofta sallad, flera ggr/vecka, men det är för jag gillar inte att bli sådär proppmätt som man kan bli av en stor stek med pommes och bea-sås... Å andra sidan skulle jag inte vara utan det helt.. tänk va tråkigt med ett julbord utan skinka, och en grillkväll utan kött... Eller en vanlig, hederlig korv-me-brö ngngång.. Det allra viktigaste för mig är att djuren slaktas på ett värdigt sätt, utan stress och att bli plågade... Eller så värdigt nu det kan göras.. Min åsikt är att kroppen skulle sakna att inte få en köttbit ngngång... Caprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
13-04-2005, 20:41
|
Medlem
Antal inlägg: 206
Medlem nr: 5 130

|
Jag tycker inte att det måste vara antingen eller, man måste liksom vara i fas med det man väljer.. Om alla valde att blanda upp sin husmanskost med ett eller annat vegetariskt alternativ skulle köttet kunna vara dyrare, det skulle kunna vara som champagne, sånt man unnar sig vid bröllop eller studenten, lyx. Då skulle djuren behandlas som prinsar och prinsessor, man skulle se till att köttet blev fantastiskt, utsökt, läckert. (Fast jag skulle inte äta det ändå eftersom det efter ett tag som vegetarian faktiskt inte längre inte smakar särskilt gott. Jag har prövat..)
|
|
|
|
|
13-04-2005, 21:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
CITAT (susan.e @ 13-04-2005, 21:01) En sak som slår mig i princip dagligen är att det är oerhört provocerande att vara vegetarian. Det finns en uppfattning om att vegetarianer skulle vara påflugna och att de kritiserar och ifrågasätter människor som äter kött, men min erfarenhet är att det är precis tvärtom.
Jag har varit vegetarian i många år ~ och tro mig ~ det är skönt, skönt att inte behöva lämna sitt bidrag till köttindustrin, skönt att slippa oroa sig över att galna kosjukan eller salmonellasmitta ska drabba en, skönt att äta grönt.
Det som är mindre skönt är att ideligen bli ifrågasatt ~ varför äter du som du gör? Är det inte svårt? Jobbigt? Får du i dig alla näringsämnen? Jag ställer aldrig de frågorna till andra, litar på att de tar ansvar för sina beslut.
KRAV -märkta varor? Absolut, KRAV och RÄTTVISEMÄRKT. För mig. Precis så här kunde jag ha skrivit också.
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
14-04-2005, 09:56
|

Medlem

|
Som ni kanske vet så är det ju inte bara djurens levnadsvärde som förbättras vid köp av krav-märkt, utan också utan modifierat foder, alltså som många säger; ett "giftfritt" alternativ. Själv är jag inte det minsta rädd för "gifter", förutom direkt skadliga, tillexempel radioaktiva ämnen. Angående uppfattningen om att vegetarianer skulle vara påflugna, som susan nämner: Att ofta få den uppfattningen att många vegetarianer är av den "radikala" typen, som medverkar på demonstrationer och säger att köttbranchen bör bojkottas, är ju till stor del medias och de ovetandes fel. Jag vet mycket väl att många helt enkelt har valt det som sin livsfilosofi, och att de inte är emot att äta kött. Det är självklart medias fel (som vanligt), men jag känner vegetarianer, och många säger att de inte förstår hur jag kan äta kött, ungefär som fallet med köttdisken där. Det innebär till viss del att jag får en sådan uppfattning som det nämnts tidigare. Jag står inte på den sidan som kritiserar er  ,hoppas ni inte uppfattar det så. Jag själv skulle inte klara att äta vegetariskt hela tiden, då jag älskar saftiga köttbitar  ... solis: du skriver att du köper det som är billgast; är du inte rädd för att få dåligt kvalitet på köttet då, eller kött som innehåller skadliga bakterier? du skriver också att du helst skulle vilja vara vegetarian, vad menar du med det? på vilket sätt är det ej möjligt? Trevlig diskussion!
--------------------
|
|
|
|
|
14-04-2005, 10:27
|

Medlem

|
CITAT (Grönblomman @ 14-04-2005, 10:56) Som ni kanske vet så är det ju inte bara djurens levnadsvärde som förbättras vid köp av krav-märkt, utan också utan modifierat foder, alltså som många säger; ett "giftfritt" alternativ. Själv är jag inte det minsta rädd för "gifter", förutom direkt skadliga, tillexempel radioaktiva ämnen.
......känner vegetarianer, och många säger att de inte förstår hur jag kan äta kött...... Jag är helt övertygad om att ifall man väljer krav, eller rättvisemärkt för den delen, så vet man precis vad det handlar om. De flesta köttätare jag suttit och ätit tillsammans med, ja, de flesta andra med, säger "Jag försår inte att du inte äter kött. Det är ju så gott. Tänk dig en..... blablabla...". Och då svarar jag. Själv sätter jag inte igång den diskussionen.
--------------------
|
|
|
|
|
14-04-2005, 17:21
|
Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 4 191

|
|
|
|
|
|
14-04-2005, 17:25
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
Jag gör den till en länk.. Om det är okej.. Rättvisemärkt
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
14-04-2005, 20:07
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Hmm, dom flesta äldre medlemmar här på forumet minns säkert Martina från Motala. Hon var väl iofs vegan men hade en inställning till mycket som skiljde sig dom flestas. Att försöka föda upp en hund på grönsaker var det sista som hon förde fram här innan hon packade ihop och försvann för att hon hela tiden fick mothugg. Själv är jag allätare och köper aldrig KRAV eller liknande. Finns bättre saker att lägga pengarna på. För övrigt har jag inget mer att säga om mina val, det är min ensak.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|